Lehké sporťáky se loučí. Lotus uzavírá kapitoly Elise a Exige finální edicí

Po čtvrtině století se loučí legendární sportovní vůz Lotus Elise. Následuje ho brutálnější Exige a brzy se dozvíme, co bude s Evorou.

Ještě letos začne automobilka Lotus na své domácí půdě vyvíjet nový sportovní model, který odstartuje novou modelovou řadu. Využije k tomu obří investici ve výši skoro tří miliard korun. Další sportovní modely budou následovat a zcela určitě se nevyhneme ani vozu typu SUV. Nová modelová řada však znamená, že ta stará musí pryč.

Pro fanoušky značky Lotus to bude bezpochyby těžko skousnutelné. Jsou to totiž právě Exige, Elise a Evora, kdo pomáhal udržet kult lehkých sportovních vozů i v 21. století. Automobilka však nyní sama opět potvrzuje, že přišel čas odvolat ze služby výše zmíněné modely. Jako první se loučí modely Elise a Exige, první po 25 letech, druhý po 21 letech.

Nový model Lotusu čekejte ještě letos. Elise, Exige a Evora mají poslední rok života

Nový model Lotusu čekejte ještě letos. Elise, Exige a Evora mají poslední rok života

Jako poctu těmto dvou legendárním modelům je pro zákazníky připraveno celkem pět rozlučkových edicí - dvě pro Elise a tři pro Exige. Edice se vyznačují unikátními laky karoserií, výbavou, ozdobnými prvky a samozřejmě plaketami Final Edition. Jmenovitě jde o verze Elise Sport 240, Elise Cup 250, Exige Sport 390, Exige Sport 420 a Exige Cup 430.

Speciální verze jsou plné odkazů, velmi vzpomínkové jsou třeba edice modelu Elise, díky kterému je značka i dnes tak známá. Verze Sport 240 Final Edition přidává 23 koní a nabídne nyní akceleraci z 0 na 96 km/h za 4,1 sekundy. Krásné hodnoty dosahuje díky poměru 260 koní na tunu. To už se dnes jen tak nevidí. A bohužel už asi jen tak neuvidí, protože toto velmi lehké auto (898 kg) s malým motorem produkuje 177 g/km emisí CO2.

Vzácné Lotusy Elise připomínají zlatou éru F1. Odkazují na legendy motorsportu

Vzácné Lotusy Elise připomínají zlatou éru F1. Odkazují na legendy motorsportu

Verze Elise Cup 250 Final Edition je sice těžší (931 kg), ale za to podvozkově promakanější a připravená na akci. Má větší přítlak a může jet až 248 km/h. Výběr barev pro oba modely je jakýmsi průřezem jeho 25 let dlouhou historií. Třeba modrá Azure Blue byla na prvním voze pro tiskové materiály, který pak zaplavil světové časopisy. Nechybí ani britská závodní zelená, v jaké se model poprvé představil.

Exige Sport 390, Exige Sport 420 a Exige Cup 430 už jsou monstra s vidlicovým šestiválcem o objemu 3,5 litru. I zde narazíte při specifikaci na spoustu odkazů. Metallic White, ve které se vůz poprvé ukázal na frankfurtském autosalonu není problém. Největší masírka Cup 430 produkuje výkon 430 koní a váží 1110 kilogramů. Spojte si to s naladěným podvozkem na okruhy a pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2.

Slavný britský moderátor ukázal chloubu své garáže. Tento vůz ho naučil závodit

Slavný britský moderátor ukázal chloubu své garáže. Tento vůz ho naučil závodit

Ke konci života se blíží i model Evora, o jeho finální edici nás však značka bude prý ještě informovat. Zatím známe alespoň německé ceny finálních edic zmíněných modelů. Elise Sport 240 stojí v přepočtu 1.169.805 Kč, Elise Cup 250 1.645.440 Kč, Exige Sport 390 2.054.480 Kč, Exige Sport 420 2.558.145 Kč a Exige Cup 430 3.316.590 Kč.

Lotus

Lotus Cars je britská automobilka zaměřená na výrobu sportovních vozů. V roce 1952 ji v Londýně založil Colin Chapman. Lotus byl a znovu je aktivní také v závodech F1.

Automobilku v úpadku v roce 1994 koupil malajský Proton.

Lotus Elise • Lotus Exige • Lotus Evora • Lotus Evija

TEST Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG: Kam se ještě základní GTI nevydalo

Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG

Základní Volkswagen Golf GTI byl vždy střídmou cestou ke každodennímu cestování se sklony k mírnému sportování. Teď už to tak úplně neplatí.

dnes | Vladimír Kadera | 16 příspěvků
TEST Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4: Nové pořádky bez prokletí

Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4x4

Konzervativní crossover se nám proměnil ve výrazný designový povoz, který neumí nebudit emoce. Vyplatila se mu sázka na odvahu?

28.  2.  2021 | Richard Herbich | 34 příspěvků
Nová Škoda Fabia je luxusnější. Už jsme ji řídili, bude to největší malé auto na trhu

Škoda Fabia IV 1.0 TSI DSG

Čtvrtá generace Škody Fabia je za rohem, představí se už v květnu, od léta si ji budete moci objednat v rámci předprodeje a s podzimem dorazí na showroomy a k prvním zákazníkům.

25.  2.  2021 | Jiří Baborský | 72 příspěvků