Legendární VW Brouk a Fiat 600 slaví svá jubilea

Legendární VW Brouk a Fiat 600 slaví svá jubilea
Dvě z nejslavnějších aut historie, legendární Volskwagen Brouk a Fiat 600, oslavila v uplynulých dnech svá "životní" jubilea. Výroba slavného německého vozu začala již před šedesáti lety, italský následovník pak oslavil své padesátiny. Oba vozy se proslavily tím, že motorizovaly nejen obyvatele států, ve kterých byly vyrobeny, ale mnoho dalších světových států.
 
Zpočátku podceňovaný Brouk se během let proměnil ve vůbec nejprodávanější auto všech dob, průběžně vylepšovaný, avšak v základu stále stejný, se vyráběl ještě nedávno a jeho produkce dosáhla úctyhodných 21 milionů kusů. Většina vozů byla vyrobena v klasickém provedení - s vzduchem chlazenou dvanáctistovkou uloženou za zadní nápravou, na níž byl také přenášen její výkon. Po mnoha dalších vylepšeních byl i objem motoru postupně zvýšen až na 1,5 litru, ale tato modifikovaná provedení již v celkových počtech nehrají klíčovou roli. V samotném Německu se vůz vyráběl od roku 1945 až do roku 1978, kdy se jeho výroba přesunula za oceán, do Mexika, odkud se dovážela zpět do Evropy. Dnes se již na silnicích s Broukem setkáváme výjimečně, častěji snad narazíme na jeho reinkarnaci, VW New Beetle z konce devadesátých let. Jakási luxusní reminiscence na klasického Brouka ale příliš úspěšná nebyla a vůz se proti svému vozu prodával v zanedbatelných počtech.
 
Podobná historie provází i druhého oslavence, Fiat 600. I on měl za úkol nabídnout v balení malého vozu relativně velké a přitom levné auto. S motorem o objemu 633 ccm umístěným za zadní nápravou a výkonem 21,5 koně vyrazil bojovat o zákazníka v roce 1955. I on se dočkal nebývalé popularity a jeho výroba byla postupem času přenesena i do Španělska, Jugoslávie, Německa a také za moře do jihoamerické Argentiny. Také tento "fiátek" se dočkal mnoha postupných vylepšení, od změny zavěšení předních dveří až po nové motory ve verzích 600D (767 ccm) a 600R (800 ccm). Celkem se po světě vyrobilo téměř 2,7 milionu Fiatů 600, což je na svou dobu úctyhodné číslo, ve srovnání s druhým oslavencem ale působí toto číslo poněkud malicherně. Aby podobnosti s Broukem nebylo málo, je i v tomto případě třeba konstatovat, že dnes je šestistovka na silnici spíše raritou a do budoucna se budeme setkávat spíše s jejím nástupcem. Měl by jím být Fiat Trepiuno, o kterém jsme psali před pár dny, který by měl mířit na stejné zákazníky jako model 600 a má tak větší šance napodobit úspěchy svého slavného předka.
 
Na závěr nezbývá než popřát oběma vozům klidný důchod a jejich výrobcům co možná nejvíce dalších podobně skvělých kousků i v budoucnu.

bazar

Fiat Punto 1,2
Rok výroby: 2013
Stav: 69 351 km
Cena: 150 000 Kč
Fiat Scudo 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 141 080 km
Cena: 156 000 Kč
Fiat 500 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 276 000 Kč
Fiat 500 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 276 000 Kč
Fiat 500 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 276 000 Kč
Fiat 500 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 280 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků