Legendární VW Brouk a Fiat 600 slaví svá jubilea

Dvě z nejslavnějších aut historie, legendární Volskwagen Brouk a Fiat 600, oslavila v uplynulých dnech svá "životní" jubilea. Výroba slavného německého vozu začala již před šedesáti lety, italský následovník pak oslavil své padesátiny. Oba vozy se proslavily tím, že motorizovaly nejen obyvatele států, ve kterých byly vyrobeny, ale mnoho dalších světových států.
 
Zpočátku podceňovaný Brouk se během let proměnil ve vůbec nejprodávanější auto všech dob, průběžně vylepšovaný, avšak v základu stále stejný, se vyráběl ještě nedávno a jeho produkce dosáhla úctyhodných 21 milionů kusů. Většina vozů byla vyrobena v klasickém provedení - s vzduchem chlazenou dvanáctistovkou uloženou za zadní nápravou, na níž byl také přenášen její výkon. Po mnoha dalších vylepšeních byl i objem motoru postupně zvýšen až na 1,5 litru, ale tato modifikovaná provedení již v celkových počtech nehrají klíčovou roli. V samotném Německu se vůz vyráběl od roku 1945 až do roku 1978, kdy se jeho výroba přesunula za oceán, do Mexika, odkud se dovážela zpět do Evropy. Dnes se již na silnicích s Broukem setkáváme výjimečně, častěji snad narazíme na jeho reinkarnaci, VW New Beetle z konce devadesátých let. Jakási luxusní reminiscence na klasického Brouka ale příliš úspěšná nebyla a vůz se proti svému vozu prodával v zanedbatelných počtech.
 
Podobná historie provází i druhého oslavence, Fiat 600. I on měl za úkol nabídnout v balení malého vozu relativně velké a přitom levné auto. S motorem o objemu 633 ccm umístěným za zadní nápravou a výkonem 21,5 koně vyrazil bojovat o zákazníka v roce 1955. I on se dočkal nebývalé popularity a jeho výroba byla postupem času přenesena i do Španělska, Jugoslávie, Německa a také za moře do jihoamerické Argentiny. Také tento "fiátek" se dočkal mnoha postupných vylepšení, od změny zavěšení předních dveří až po nové motory ve verzích 600D (767 ccm) a 600R (800 ccm). Celkem se po světě vyrobilo téměř 2,7 milionu Fiatů 600, což je na svou dobu úctyhodné číslo, ve srovnání s druhým oslavencem ale působí toto číslo poněkud malicherně. Aby podobnosti s Broukem nebylo málo, je i v tomto případě třeba konstatovat, že dnes je šestistovka na silnici spíše raritou a do budoucna se budeme setkávat spíše s jejím nástupcem. Měl by jím být Fiat Trepiuno, o kterém jsme psali před pár dny, který by měl mířit na stejné zákazníky jako model 600 a má tak větší šance napodobit úspěchy svého slavného předka.
 
Na závěr nezbývá než popřát oběma vozům klidný důchod a jejich výrobcům co možná nejvíce dalších podobně skvělých kousků i v budoucnu.
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

včera | Petr Schnagl | 5 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 67 příspěvků
TEST Ford Ranger Raptor: The Rock s pisklavým hláskem. I tak je ale boží

Ford Ranger Raptor

Další dva válce by evropský Raptor potřeboval jako prase drbání. Naopak automat klidně mohl mít o tři nebo čtyři kvalty méně. Svým speciálním podvozkem však nový Ranger beztak o parník převyšuje všechno, co jste dosud ve třídě pick-upů znali.

13.  8.  2019 | Miro Mihálik | 8 příspěvků