Legendární Volkswagen Touran slaví 20 let a do důchodu se nechystá. Nic praktičtějšího už dnes jen tak nekoupíte

Dvacet let a stále druhá generace. Volkswagen Touran se stále těší značné oblibě díky mimořádné užitné hodnotě pro rodiny. Nyní dostává zásadní facelift, který mu pomůže si pozici udržet.

Segment MPV se zvolna vyprazdňuje v duchu nových trendů. Některá kdysi zvučná jména zanikla, jiná se transformovala na dodávky nebo SUV. A pak je tu malá část, která zůstala, protože stále skvěle funguje, a i když se už nevyplatí vyvíjet novou generaci, strategie faceliftu plně uspokojí touhy zákazníků.

Ano, řeč je o Volkswagenu Touran, jedním z mála přeživších, který na trh vstoupil 14. března 2003. Automobilka tehdy udělala moudrý krok a dala možnost rodinám koupit si praktický vůz, aniž by museli sahat po dražším a větším Sharanu nebo dokonce Multivanu.

Nové MPV využilo pokrokovou platformu sdílenou s pátou generací Golfu, což mu propůjčilo na segment příjemné jízdní vlastnosti. Navzdory své výšce dokázal měkčeji naladěný podvozek auto podržet v zatáčkách a příkladně žehlit nerovnosti. V kombinaci s tradičně širokou škálou motorizací, bohatou základní i příplatkovou výbavou a vnitřním prostorem posunul laťku segmentu na vysokou úroveň.

Postupné aktualizace přicházely skoro každý rok. V roce 2004 dostaly vybrané motory převodovku DSG a následoval příchod nejsilnějšího dvoulitrového dieselu s výkonem 125 kW (2005). Poté nabídku doplnila zážehová čtrnáctistovka s výkonem 103 kW  a ještě téhož roku (2006) stihl Touran projít faceliftem. Ten přinesl novinky v podobě motorů 1.4 TSI s výkonem 125 kW a dvoulitru EcoFuel spalující CNG. Když jsme u alternativních pohonů, vznikl také prototyp na vodík. Modernizace ještě rozšířila ceník o verzi Cross vyznačující se 17palcovými koly, větší světlou výškou o 15 mm a praktickým oplastováním. Modelový ročník 2007 poprvé přinesl funkci automatického asistovaného parkování.

Výraznější proměnou prošel Touran až v roce 2010, kdy se design sladil se šestou generací  Golfu, od níž zdědil i modernější platformu. Prakticky šlo o zcela přepracovaný vůz. Tím se otevřely dveře novým prvkům výbavy, jako například adaptivní tempomat nebo dynamické xenony. S proměnou karoserie klesl odpor vzduchu na 0,29, čímž se zmírnil hluk pronikající do kabiny. Nabídku motorů doběhla vlna zmenšování objemů, kdy základní zážehovou jednotku tvořila dvanáctistovka s výkonem 77 kW.

Dnes se zdá neuvěřitelné, že druhá generace přišla v roce 2015, tedy po dvanácti letech! Touran se opět postavil na novou platformu MQB, která mu pomohla zhubnout 60 kg při současném zvětšení karoserie. Délka vzrostla o 130 mm převážně ve prospěch rozvoru (+113 mm). Tím se zvýšila už tak nadprůměrná užitná hodnota interiéru, podpořená kvalitnějšími materiály. Celkově Touran nabízel luxusní prvky a moderní asistenty z vyšších segmentů, ale bylo třeba počítat i s větší pořizovací cenou.

Během let se prodalo 2,6 milionu kusů, čímž se stal jedním z globálně nejžádanějších MPV své třídy. Proč? Protože nabízí zajímavou variabilitu při rozumných velikostech, které jej dělají obratným a snadno ovladatelným ve městě. Průměr otáčení je pouhých 11,5 metru. Tyto preference se jen tak nezmění, takže tu s námi Touran zřejmě zůstane, dokud neopadne zájem úplně, nebo ho nepohřbí euronormy.

Hlavní předností v očích početnějších rodin je možnost pěti- i sedmimístné verze, přičemž do druhé řady se vedle sebe vejdou tři dětské sedačky. Úchyty Isofix jsou také úplně vzadu, takže celkem převezete pět dětí v sedačkách. Obě řady jdou zcela sklopit, čímž se vytvoří prostor o objemu 1980 litrů. Drobnosti běžné potřeby lze umístit do 47 různých odkládacích míst.

Jelikož na designu nebylo třeba nic měnit, zbytek modernizace se zaměřuje na výbavu a technologie. Každý Touran je nyní vybaven adaptivním tempomatem s omezovačem rychlosti, aktivním udržováním v jízdním pruhu, i hlídáním jeho bezpečné změny. Novinkou je systém PreCrash, který hlídá pohyb za vozem a v případě detekce hrozby nárazu na situaci vůz připraví zavřením oken (včetně střešního), natlakováním brzd a přitažením bezpečnostních pásů. Sériově se montuje také multifunkční kamera s rychlým rozpoznáváním objektů a osob.

V interiéru potěší nový volant a 8palcový digitální přístrojový štít, přičemž ve verzích Highline a R-Line má jeho vyšší řada Pro o dva palce víc. Přepracovaný je i dotykový panel ovládání klimatizace vpředu a vzadu. Připlatit si lze za bezklíčkový přístup nebo bezdotykové otevírání víka kufru.

Z technických novinek v příplatkové výbavě přibyla adaptivní dálková světla a balíček autonomního řízení Travel Assist 2 udržující vůz v pruhu a ve zvoleném odstupu od vpředu jedoucího auta. V případě převodovky DSG je k dispozici i asistent jízdy v koloně. Jízdní vlastnosti se přibližují menšímu Golfu a lze je podpořit příplatkovým adaptivním podvozkem.

Pod kapotou se můžeme těšit na nejnovější generaci přeplňovaného zážehového motoru 1.5 TSI evo2 uzpůsobeném pro paliva s biosložkou. Kvůli snížení spotřeby paliva a produkci emisí má motor optimalizovaný spalovací cyklus, systém deaktivace válců a dodatečné čištění výfukových plynů.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Diskuze (32) Další článek: Nejlepší autoservisy podle Generali České pojišťovny: Provozovny, kde je práce nejen kvalitní, ale také rychlá

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , Auta Volkswagen na Heureka.cz