Italský výrobce skútrů Vespa má za sebou již 75letou historii. V rámci menších oslav tohoto obdivuhodného milníku se tak ohlíží za svou historií a přenáší nám ty největší milníky. Vespa také zažívá jedno z nejúspěšnějších období své historie, vyrobila totiž už 19 milionů skútrů, z toho téměř dva miliony za poslední dekádu.

Italský výrobce skútrů Vespa má za sebou již 75letou historii. V rámci menších oslav tohoto obdivuhodného milníku se tak ohlíží za svou historií a přenáší nám ty největší milníky. Vespa také zažívá jedno z nejúspěšnějších období své historie, vyrobila totiž už 19 milionů skútrů, z toho téměř dva miliony za poslední dekádu.

Vespa působí v 83 zemích na všech kontinentech. Jubilejním kusem se stala Vespa GTS 300 v provedení 75th Anniversary Special Edition, která byla vyrobena v továrně Pontedera, kde se Vespy vyrábí bez přerušení od roku 1946. V této továrně se vyrábí kousky pro Evropu, Ameriku a všechny západní trhy.

Vespa působí v 83 zemích na všech kontinentech. Jubilejním kusem se stala Vespa GTS 300 v provedení 75th Anniversary Special Edition, která byla vyrobena v továrně Pontedera, kde se Vespy vyrábí bez přerušení od roku 1946. V této továrně se vyrábí kousky pro Evropu, Ameriku a všechny západní trhy.

Další dvě továrny jsou ve Vietnamu a Baramati. Poslední zmíněná je nejnovější, otevřela se v roce 2012 a zásobuje indický a nepálský trh. Skútry Vespa se prosmýkávají dopravní špičkou již od roku 1946, kdy 23. dubna prodala společnost Piaggio svůj patent. Následuje bodový přehled těch nejdůležitějších milníků.

Další dvě továrny jsou ve Vietnamu a Baramati. Poslední zmíněná je nejnovější, otevřela se v roce 2012 a zásobuje indický a nepálský trh. Skútry Vespa se prosmýkávají dopravní špičkou již od roku 1946, kdy 23. dubna prodala společnost Piaggio svůj patent. Následuje bodový přehled těch nejdůležitějších milníků.

 1948  - Představení modelu Vespa 125 cm3

1948 - Představení modelu Vespa 125 cm3

 1949  - Vzniká organizace Unione Italiana Vespa Riders, složená ze 30 klubů a pořádá svůj první sraz. 

1949 - Vzniká organizace Unione Italiana Vespa Riders, složená ze 30 klubů a pořádá svůj první sraz. 

 1950  - Vespa rozjíždí licenční výrobu v Německu s firmou Hoffman-Werke

1950 - Vespa rozjíždí licenční výrobu v Německu s firmou Hoffman-Werke

 1951  - Vespa rozjíždí licenční výrobu ve Spojeném království s firmou Douglas of Bristol a ve Francii s firmou ACMA Paříž

1951 - Vespa rozjíždí licenční výrobu ve Spojeném království s firmou Douglas of Bristol a ve Francii s firmou ACMA Paříž

 1952  - V Miláně vzniká klub Vespa Club Europea, aby spojil kluby z Itálie, Francie, Německa, Švýcarska, Holandska a Belgie. Celosvětový počet členů Vespa Clubu překračuje hranici 50 000. Po světě je více než 10 000 servisních míst Vespa. 

1952 - V Miláně vzniká klub Vespa Club Europea, aby spojil kluby z Itálie, Francie, Německa, Švýcarska, Holandska a Belgie. Celosvětový počet členů Vespa Clubu překračuje hranici 50 000. Po světě je více než 10 000 servisních míst Vespa. 

 1953  - Vespa 125 je zvěčněna ve filmu Prázdniny v Římě Williama Wylera s Gregory Peckem a Audrey Hepburnovou v hlavních rolích.

1953 - Vespa 125 je zvěčněna ve filmu Prázdniny v Římě Williama Wylera s Gregory Peckem a Audrey Hepburnovou v hlavních rolích.

 1955  - Vespa GS je nejelegantnějším skútrem v dějinách a zároveň významným momentem pro značku Vespa, která poprvé překračuje hranici 100 km/h, používá čtyřstupňovou převodovku a 10palcová kola.

1955 - Vespa GS je nejelegantnějším skútrem v dějinách a zároveň významným momentem pro značku Vespa, která poprvé překračuje hranici 100 km/h, používá čtyřstupňovou převodovku a 10palcová kola.

 1964  - Vzniká model Vespino s motorem o objemu 50 cm3.

1964 - Vzniká model Vespino s motorem o objemu 50 cm3.

 1965  - Prodeje značky Vespa překračují hranici 3,5 milionu kusů.

1965 - Prodeje značky Vespa překračují hranici 3,5 milionu kusů.

 1968  - Kampaň “Chi Vespa mangia le mele” (Kdo jezdí na Vespě, jí jablka) spouští revoluci ve světě reklamy

1968 - Kampaň “Chi Vespa mangia le mele” (Kdo jezdí na Vespě, jí jablka) spouští revoluci ve světě reklamy

 1968  - Vespa Primavera je jedním z nejdéle vyráběných modelů Vespa a vozidel nové generace po celé Evropě.

1968 - Vespa Primavera je jedním z nejdéle vyráběných modelů Vespa a vozidel nové generace po celé Evropě.

 1976  - Vespa Primavera 125 - ET3 je prvním skútrem s elektronickým zapalováním.

1976 - Vespa Primavera 125 - ET3 je prvním skútrem s elektronickým zapalováním.

 1978  - Rodí se Vespa PX ve třech „klasických“ verzích 125, 150 a 200 cm3 . S více než 30 miliony prodanými kusy se stane nejprodávanějším modelem v historii značky Vespa.

1978 - Rodí se Vespa PX ve třech „klasických“ verzích 125, 150 a 200 cm3 . S více než 30 miliony prodanými kusy se stane nejprodávanějším modelem v historii značky Vespa.

 1980  - Čtyři skútry Vespa PX se zúčastní Rallye Paris-Dakar, nejnáročnějšího závodu světa. Jeden z nich, s jezdcem Marcem Simonotem, dojede neuvěřitelně až do cíle.

1980 - Čtyři skútry Vespa PX se zúčastní Rallye Paris-Dakar, nejnáročnějšího závodu světa. Jeden z nich, s jezdcem Marcem Simonotem, dojede neuvěřitelně až do cíle.

 1984  - Vespa PK 125 Automatica je prvním modelem Vespa s automatickou převodovkou. 

1984 - Vespa PK 125 Automatica je prvním modelem Vespa s automatickou převodovkou. 

 1988  - Prodeje značky Vespa překračují hranici 10 milionů kusů.

1988 - Prodeje značky Vespa překračují hranici 10 milionů kusů.

 1992  - Spisovatel a novinář Giorgio Bettinelli odjíždí na Vespě z Říma a přijíždí do Saigonu v březnu 

1992 - Spisovatel a novinář Giorgio Bettinelli odjíždí na Vespě z Říma a přijíždí do Saigonu v březnu 

 1993  - Pokračuje dále a dosahuje dalších úspěchů: v letech 1994-95, rovněž na skútru Vespa, absolvuje 36 000 km z Aljašky do Tierra del Fuego.

1993 - Pokračuje dále a dosahuje dalších úspěchů: v letech 1994-95, rovněž na skútru Vespa, absolvuje 36 000 km z Aljašky do Tierra del Fuego.

V letech 1995-96 cestuje z Melbourne do Kapského Města – více než 52 000 km za 12 měsíců. 

V letech 1995-96 cestuje z Melbourne do Kapského Města – více než 52 000 km za 12 měsíců. 

V roce 1997 vyráží z Chile a po třech letech a osmi měsících přijíždí do Tasmánie, přičemž na jeho Vespě přibylo 144 000 km a projel 90 zemí v Americe, na Sibiři, v Evropě, Africe, Asii a Oceánii. Celkem Bettinelli ujel na Vespě 250 000 km.

V roce 1997 vyráží z Chile a po třech letech a osmi měsících přijíždí do Tasmánie, přičemž na jeho Vespě přibylo 144 000 km a projel 90 zemí v Americe, na Sibiři, v Evropě, Africe, Asii a Oceánii. Celkem Bettinelli ujel na Vespě 250 000 km.

 1996  - S příchodem modelu ET4 125 cm3 se rodí nová generace Vespa. Značka poprvé používá čtyřtaktní motor a automatickou převodovku.

1996 - S příchodem modelu ET4 125 cm3 se rodí nová generace Vespa. Značka poprvé používá čtyřtaktní motor a automatickou převodovku.

 1996  - Počet prodaných Vesp překračuje hranici 15 milionů

1996 - Počet prodaných Vesp překračuje hranici 15 milionů

 1997  - Vespa představuje model ET2 (50 cm3)

1997 - Vespa představuje model ET2 (50 cm3)

 1998  - Model PX, nejprodávanější skútr světa (od jeho představení se prodalo více než dva miliony kusů) dostává nový design a kotoučovou přední brzdu

1998 - Model PX, nejprodávanější skútr světa (od jeho představení se prodalo více než dva miliony kusů) dostává nový design a kotoučovou přední brzdu

 2000  - Vespa se vrací na americký trh

2000 - Vespa se vrací na americký trh

 2003  - Návrat modelu Vespone, představení modelů Vespa GT 125 a Vespa GT 200. 

2003 - Návrat modelu Vespone, představení modelů Vespa GT 125 a Vespa GT 200. 

 2005  - Vespa se s modelem LX vrací ke klasickým tvarům.

2005 - Vespa se s modelem LX vrací ke klasickým tvarům.

 2006  - Vespa slaví 60 let s obdivuhodnou speciální sérií Vespa 60°, připomínající barvy a design prvních Vesp.

2006 - Vespa slaví 60 let s obdivuhodnou speciální sérií Vespa 60°, připomínající barvy a design prvních Vesp.

 2008  - Vespa 300 GTS Super je nejvýkonnějším a nejsportovnějším modelem v historii značky.

2008 - Vespa 300 GTS Super je nejvýkonnějším a nejsportovnějším modelem v historii značky.

 2011  - Vespa 946 je velmi exkluzivní model, zaměřený na estetickou a technologickou dokonalost, jehož označení připomíná rok, kdy vznikly skútry symbolizující italskou eleganci - 1946.

2011 - Vespa 946 je velmi exkluzivní model, zaměřený na estetickou a technologickou dokonalost, jehož označení připomíná rok, kdy vznikly skútry symbolizující italskou eleganci - 1946.

 2013  - Vrací se legendární Vespa Primavera v provedeních s motory 50, 125 a 150 cm3 a s ní legendární Vespino.

2013 - Vrací se legendární Vespa Primavera v provedeních s motory 50, 125 a 150 cm3 a s ní legendární Vespino.

 2018  - Vespa Elettrica, moderní mistrovský kus s technologickým srdcem, mění segment mobility. Naprosto tichý a snadno ovladatelný skútr se kompletně vyrábí v Pontedeře a představuje revolučního a moderního ducha značky.

2018 - Vespa Elettrica, moderní mistrovský kus s technologickým srdcem, mění segment mobility. Naprosto tichý a snadno ovladatelný skútr se kompletně vyrábí v Pontedeře a představuje revolučního a moderního ducha značky.

 2021  - Vespa dosahuje hranice 19 milionů prodaných kusů a oslavuje 75 let speciální edicí Vespa 75th, která obléká řady GTS a Primavera do nového elegantního hávu.

2021 - Vespa dosahuje hranice 19 milionů prodaných kusů a oslavuje 75 let speciální edicí Vespa 75th, která obléká řady GTS a Primavera do nového elegantního hávu.

Vespa působí v 83 zemích na všech kontinentech. Jubilejním kusem se stala Vespa GTS 300 v provedení 75th Anniversary Special Edition, která byla vyrobena v továrně Pontedera, kde se Vespy vyrábí bez přerušení od roku 1946. V této továrně se vyrábí kousky pro Evropu, Ameriku a všechny západní trhy.
Další dvě továrny jsou ve Vietnamu a Baramati. Poslední zmíněná je nejnovější, otevřela se v roce 2012 a zásobuje indický a nepálský trh. Skútry Vespa se prosmýkávají dopravní špičkou již od roku 1946, kdy 23. dubna prodala společnost Piaggio svůj patent. Následuje bodový přehled těch nejdůležitějších milníků.
 1948  - Představení modelu Vespa 125 cm3
 1949  - Vzniká organizace Unione Italiana Vespa Riders, složená ze 30 klubů a pořádá svůj první sraz. 
36
Fotogalerie

Legendární Vespa slaví 75. narozeniny. Prohlédněte si její historii obrazem

Vespa je snad nejznámější výrobce skútrů na planetě. Její historie je krásně barvitá a plná zajímavých okamžiků. Přehled najdete v galerii.

Italský výrobce skútrů Vespa má za sebou již 75letou historii. V rámci menších oslav tohoto obdivuhodného milníku se tak ohlíží za svou historií a přenáší nám ta největší díla. Vespa také zažívá jedno z nejúspěšnějších období své historie, vyrobila totiž už 19 milionů skútrů, z toho téměř dva miliony za poslední dekádu.

Vespa působí v 83 zemích na všech kontinentech. Jubilejním kusem se stala Vespa GTS 300 v provedení 75th Anniversary Special Edition, která byla vyrobena v továrně Pontedera, kde se Vespy vyrábí bez přerušení od roku 1946. V této továrně se vyrábí kousky pro Evropu, Ameriku a všechny západní trhy.

Další dvě továrny jsou ve Vietnamu a Baramati. Poslední zmíněná je nejnovější, otevřela se v roce 2012 a zásobuje indický a nepálský trh. Skútry Vespa se prosmýkávají dopravní špičkou již od roku 1946, kdy 23. dubna prodala společnost Piaggio svůj patent. Níže naleznete bodový přehled historie značky.

1948 - Představení modelu Vespa 125 cm3.

1949 - Vzniká organizace Unione Italiana Vespa Riders, složená ze 30 klubů a pořádá svůj první sraz. 

1950 - Vespa rozjíždí licenční výrobu v Německu s firmou Hoffman-Werke.

1951 - Vespa rozjíždí licenční výrobu ve Spojeném království s firmou Douglas of Bristol a ve Francii s firmou ACMA Paříž

1952 - V Miláně vzniká klub Vespa Club Europea, aby spojil kluby z Itálie, Francie, Německa, Švýcarska, Holandska a Belgie. Celosvětový počet členů Vespa Clubu překračuje hranici 50 000. Po světě je více než 10 000 servisních míst Vespa. 

1953 - Vespa 125 je zvěčněna ve filmu Prázdniny v Římě Williama Wylera s Gregory Peckem a Audrey Hepburnovou v hlavních rolích

1955 - Vespa GS je nejelegantnějším skútrem v dějinách a zároveň významným momentem pro značku Vespa, která poprvé překračuje hranici 100 km/h, používá čtyřstupňovou převodovku a 10palcová kola

1964 - Vzniká model Vespino s motorem o objemu 50 cm3.

1965 - Prodeje značky Vespa překračují hranici 3,5 milionu kusů

1968 - Kampaň “Chi Vespa mangia le mele” (Kdo jezdí na Vespě, jí jablka) spouští revoluci ve světě reklamy

1968 - Vespa Primavera je jedním z nejdéle vyráběných modelů Vespa a vozidel nové generace po celé Evropě

1976 - Vespa Primavera 125 - ET3 je prvním skútrem s elektronickým zapalováním

1978 - Rodí se Vespa PX ve třech „klasických“ verzích 125, 150 a 200 cm3 . S více než 30 miliony prodanými kusy se stane nejprodávanějším modelem v historii značky Vespa

1980 - Čtyři skútry Vespa PX se zúčastní Rallye Paris-Dakar, nejnáročnějšího závodu světa. Jeden z nich, s jezdcem Marcem Simonotem, dojede neuvěřitelně až do cíle

1984 - Vespa PK 125 Automatica je prvním modelem Vespa s automatickou převodovkou. 

1988 - Prodeje značky Vespa překračují hranici 10 milionů kusů

1992 - Spisovatel a novinář Giorgio Bettinelli odjíždí na Vespě z Říma a přijíždí do Saigonu v březnu 

1993 - Pokračuje dále a dosahuje dalších úspěchů: v letech 1994-95, rovněž na skútru Vespa, absolvuje 36 000 km z Aljašky do Tierra del Fuego. V letech 1995-96 cestuje z Melbourne do Kapského Města – více než 52 000 km za 12 měsíců. V roce 1997 vyráží z Chile a po třech letech a osmi měsících přijíždí do Tasmánie, přičemž na jeho Vespě přibylo 144 000 km a projel 90 zemí v Americe, na Sibiři, v Evropě, Africe, Asii a Oceánii. Celkem Bettinelli ujel na Vespě 250 000 km.

1996 - S příchodem modelu ET4 125 cm3 se rodí nová generace Vespa. Značka poprvé používá čtyřtaktní motor a automatickou převodovku

1996 - Počet prodaných Vesp překračuje hranici 15 milionů

1997 - Vespa představuje model ET2 (50 cm3)

1998 - Model PX, nejprodávanější skútr světa (od jeho představení se prodalo více než dva miliony kusů) dostává nový design a kotoučovou přední brzdu

2000 - Vespa se vrací na americký trh

2003 - Návrat modelu Vespone, představení modelů Vespa GT 125 a Vespa GT 200. 

2005 - Vespa se s modelem LX vrací ke klasickým tvarům.

2006 - Vespa slaví 60 let s obdivuhodnou speciální sérií Vespa 60°, připomínající barvy a design prvních Vesp.

2008 - Vespa 300 GTS Super je nejvýkonnějším a nejsportovnějším modelem v historii značky.

2011 - Vespa 946 je velmi exkluzivní model, zaměřený na estetickou a technologickou dokonalost, jehož označení připomíná rok, kdy vznikly skútry symbolizující italskou eleganci - 1946.

2013 - Vrací se legendární Vespa Primavera v provedeních s motory 50, 125 a 150 cm3 a s ní legendární Vespino.

2018 - Vespa Elettrica, moderní mistrovský kus s technologickým srdcem, mění segment mobility. Naprosto tichý a snadno ovladatelný skútr se kompletně vyrábí v Pontedeře a představuje revolučního a moderního ducha značky.

2021 - Vespa dosahuje hranice 19 milionů prodaných kusů a oslavuje 75 let speciální edicí Vespa 75th, která obléká řady GTS a Primavera do nového elegantního hávu.

Doporučujeme

Články odjinud