Kultovní klínový tvar prodělal proměnu, která v páté generaci přinesla nový design se zachováním nezaměnitelného vzhledu Toyoty Prius, nyní však s uhlazenější a sportovnější siluetou. | Toyota Prius (2023) Foto: Toyota

Kultovní klínový tvar prodělal proměnu, která v páté generaci přinesla nový design se zachováním nezaměnitelného vzhledu Toyoty Prius, nyní však s uhlazenější a sportovnější siluetou. | Toyota Prius (2023) | Foto: Toyota

Elegantní křivka střechy se směrem vzad pomalu zvedá až k nejvyššímu bodu za dveřmi řidiče. Tato drobná změna je však důležitá vzhledem ke snížení výšky vozu o 50 milimetrů v porovnání s předchůdcem.  | Toyota Prius (2023) Foto: Toyota

Elegantní křivka střechy se směrem vzad pomalu zvedá až k nejvyššímu bodu za dveřmi řidiče. Tato drobná změna je však důležitá vzhledem ke snížení výšky vozu o 50 milimetrů v porovnání s předchůdcem.  | Toyota Prius (2023) | Foto: Toyota

K novému vzhledu v duchu vozů kupé přispívá prodloužení rozvoru o 50 milimetrů, zkrácení celkové délky o 46 milimetrů a použití větších kol o průměru 19". | Toyota Prius (2023) Foto: Toyota

K novému vzhledu v duchu vozů kupé přispívá prodloužení rozvoru o 50 milimetrů, zkrácení celkové délky o 46 milimetrů a použití větších kol o průměru 19". | Toyota Prius (2023) | Foto: Toyota

 | Toyota Prius (2023) Foto: Toyota

 | Toyota Prius (2023) | Foto: Toyota

 | Toyota Prius (2023) Foto: Toyota

 | Toyota Prius (2023) | Foto: Toyota

 | Toyota Prius (2023) Foto: Toyota

 | Toyota Prius (2023) | Foto: Toyota

Řidič je usazen za nově tvarovaným volantem o malém průměru 350 milimetrů. Přímo v zorném poli řidiče je usazen 7" plnobarevný grafický displej typu TFT s ohledem na co nejmenší odvádění pozornosti od řízení. | Toyota Prius (2023) Foto: Toyota

Řidič je usazen za nově tvarovaným volantem o malém průměru 350 milimetrů. Přímo v zorném poli řidiče je usazen 7" plnobarevný grafický displej typu TFT s ohledem na co nejmenší odvádění pozornosti od řízení. | Toyota Prius (2023) | Foto: Toyota

 | Toyota Prius (2023) Foto: Toyota

 | Toyota Prius (2023) | Foto: Toyota

 | Toyota Prius (2023) Foto: Toyota

 | Toyota Prius (2023) | Foto: Toyota

 | Toyota Prius (2023) Foto: Toyota

 | Toyota Prius (2023) | Foto: Toyota

Toyota Prius (2023) Zdroj: Toyota Česká republika

Toyota Prius (2023) | Zdroj: Toyota Česká republika

Toyota Prius (2023) Zdroj: Toyota Česká republika

Toyota Prius (2023) | Zdroj: Toyota Česká republika

Toyota Prius (2023) Zdroj: Toyota Česká republika

Toyota Prius (2023) | Zdroj: Toyota Česká republika

Toyota Prius (2023) Zdroj: Toyota Česká republika

Toyota Prius (2023) | Zdroj: Toyota Česká republika

Toyota Prius (2023) Zdroj: Toyota Česká republika

Toyota Prius (2023) | Zdroj: Toyota Česká republika

Toyota Prius (2023) Zdroj: Toyota Česká republika

Toyota Prius (2023) | Zdroj: Toyota Česká republika

Toyota Prius (2023) Zdroj: Toyota Česká republika

Toyota Prius (2023) | Zdroj: Toyota Česká republika

Toyota Prius (2023) Zdroj: Toyota Česká republika

Toyota Prius (2023) | Zdroj: Toyota Česká republika

Toyota Prius (2023) Zdroj: Toyota Česká republika

Toyota Prius (2023) | Zdroj: Toyota Česká republika

Toyota Prius (2023) Zdroj: Toyota Česká republika

Toyota Prius (2023) | Zdroj: Toyota Česká republika

Toyota Prius (2023) Zdroj: Toyota Česká republika

Toyota Prius (2023) | Zdroj: Toyota Česká republika

Toyota Prius (2023) Zdroj: Toyota Česká republika

Toyota Prius (2023) | Zdroj: Toyota Česká republika

Elegantní křivka střechy se směrem vzad pomalu zvedá až k nejvyššímu bodu za dveřmi řidiče. Tato drobná změna je však důležitá vzhledem ke snížení výšky vozu o 50 milimetrů v porovnání s předchůdcem.  | Toyota Prius (2023) Foto: Toyota
K novému vzhledu v duchu vozů kupé přispívá prodloužení rozvoru o 50 milimetrů, zkrácení celkové délky o 46 milimetrů a použití větších kol o průměru 19". | Toyota Prius (2023) Foto: Toyota
 | Toyota Prius (2023) Foto: Toyota
 | Toyota Prius (2023) Foto: Toyota
22
Fotogalerie

Legendární Toyota Prius má na střeše elektrárnu, která zvýší dojezd. Chcete se v ní projet? Můžete!

Prius páté generace se bude v Evropě nabízet výhradně jako plug-in hybrid. Pokud se s ním chcete zdarma svézt, máte tento týden hned dvě šance v Praze v rámci Toyoty roadshow, která přijede do cíle několikaměsíční šňůry Českem.

Prius více než čtvrt století zanechává otisk ve značce Toyota jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz, nastolující budoucí trendy. Toyota doposud po celém světě prodala přes 23 milionů elektrifikovaných vozů s hybridním nebo plug-in hybridní pohonem, z toho samotný model Prius připsal přes pět milionů.

Ten nejnovější znamená posílení modelové nabídky od Toyoty, jejíž součástí jsou i bateriové elektromobily (BEV) a vozidla poháněná palivovými články (FCEV), aby měl každý co nejširší možnosti volby.

Spojení čistě elektrické jízdy (EV) s praktičností nejnovější hybridní technologie propůjčuje nové plug-in hybridní Toyotě Prius dvojí charakter. Čistě elektrický dojezd až 86 kilometrů díky baterii o kapacitě 13,6 kWh umožňuje zvládat většinu každodenních potřeb bez použití spalovacího motoru. Na delších trasách nebo všude tam, kde nabíjení jednoduše není možné, přichází ke slovu nová generace plug-in hybridního pohonu s vylepšeným výkonem a emisemi CO2 11 g/km – doposud nejméně v rámci této modelové řady.

26 let na cestě

Od svého uvedení v roce 1997 je Prius oceňován pro svoji hospodárnost, ne však nutně pro jízdní schopnosti. Pátá generace hybridní technologie od Toyoty však ukrývá překvapivý potenciál. Hybridní systém přináší obecně vyšší požitek z jízdy díky nárůstu výkonu i efektivity. Spalovací motor 2.0 pro platformu TNGA disponuje výkonem 112 kW a spolupracuje s novým elektromotorem o výkonu 120 kW. Maximální systémový výkon činí 164 kW. Proti předchozí (90 kW) tak nová generace přináší suverénní a dynamické zrychlování.

Elektrárna na střeše

Snahu o maximální efektivitu dokládá volitelné řešení v podobě fotovoltaických článků na střeše vozidla, které za jeden den vyprodukují elektřinu k prodloužení dojezdu o osm kilometrů. Fotovoltaická střecha přímo dobíjí baterii plug-in hybridního systému bez mezistupně v podobě další fotovoltaické baterie, jako tomu bylo u předchůdce. Střecha je nyní o něco menší, ale díky novým fotovoltaickým článkům se celková účinnost zvýšila o více než 15 %.

Ikonický klín

Prius vždy dokázal zaujmout svým poutavým vzhledem, avšak nejnovější generace je až překvapivě stylová. Ikonický klínový tvar karoserie, který je typickým znakem Toyoty Prius již od druhé generace, zaujme moderními křivkami v novém stylu. Silueta karoserie v duchu vozů kupé je nyní o 50 milimetrů nižší při současném posunutí nejvyššího bodu střechy o něco vzad. Vůz dále obouvá větší pneumatiky o rozměru až 19".

K markantnímu tvaru přispívá i rozvor, který se proti předchozí generaci prodloužil o 50 milimetrů. Celkově je však nyní vůz kratší o 46 milimetrů. Při pohledu na záď zaujme lineární světelný prvek s trojrozměrným efektem, jenž přitahuje pozornost k výraznému emblému Prius.

Čistý interiér

Prostorná kabina spojuje radost za volantem s praktičností ve formě čistého uspořádání interiéru. Pracovišti řidiče dominuje 7" obrazovka v zorném poli. Nově koncipovaný přístrojový panel klade důraz na pohodlí. Součástí panelu jsou subtilní ovladače klimatizace a nevtíravá centrální obrazovka ve spodní části, která zpřístupňuje nejnovější multimediální systém od Toyoty na bázi cloudu.

Vylepšená přední kamera s radarem pokrývá delší detekční vzdálenost a chlubí se větším záběrem ve vodorovném i svislém směru. Je tak možné rozpoznat větší množství objektů a detekovat širší okruh možných nebezpečí včetně motocyklů a objektů po stranách vozovky.

Analýza jízdy

Nová Toyota Prius přichází s řadou funkcí pro snazší řízení, hospodárnější provoz a větší radost za volantem. K nižší spotřebě paliva přispívá nový systém předvídání Predictive Efficient Drive, který analyzuje řidičovy pravidelné trasy i způsob jízdy a automaticky optimalizuje používání režimu elektrické jízdy ve prospěch co nejnižší spotřeby.

Dále na základě údajů z navigace rozpoznává místa, kde se zpravidla prudce brzdí, a automaticky zde intenzivněji využívá rekuperaci k maximálnímu využití kinetické energie pro dobíjení. Když se blíží dálnice nebo stoupání s vyššími nároky na spotřebu energie, systém aktivně volí režim Hybrid, aby zajistil dobití baterie ještě před nárůstem odběru elektřiny, čímž pomáhá snižovat celkovou reálnou spotřebu vozidla. S dalšími získanými údaji a narůstajícím počtem ujetých kilometrů je systém stále účinnější, a umožňuje tak efektivněji využívat elektrifikovaný pohon.

Jízda končí v Praze

Roadshow Toyoty, která začala v září, protne v prosinci cíl. A to v Praze. V pondělí 4. prosince se můžete projet priusem v Toyotě Domanský ve Zdibech a ve středu 6. 12. v Toyotě Louwman v Sárské 3. Skončí tím šňůra jednadvaceti zastávek v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, na nichž Toyota představuje všechny čtyři druhy alternativních pohonů, které aktuálně nabízí.

Vedle priuse jsou to C-HR reprezentující plně hybridní pohon. Bateriový elektromobil zastupuje Toyota bZ4X a vodíkový elektromobil model Mirai. „Během roadshow se lidé dozvěděli informace o jednotlivých pohonech a technologiích. K ruce jim byli prodejci a vyškolený personál i dotykové informační tabule detailně vysvětlující jednotlivé technologie,“ říká Michal Velička, marketingový manažer Toyota ČR.

Program Toyota roadshow 2023

Datum Dealerství Město
26. 9. 2023 Toyota Emil Frey Praha - Černý Most
02.10.2023 Toyota Tsusho Praha - Modřany
04.10.2023 Toyota Louwman Kladno
06.10.2023 Toyota Auto Eder Karlovy Vary
09.10.2023 Toyota HS Automobil Jihlava
13.10.2023 Toyota BSAUTO Brno
16.10.2023 Toyota C&K Uherské Hradiště
18.10.2023 Toyota T-MOTOR Zlín
20.10.2023 Toyota T-MOTOR Olomouc
23.10.2023 Toyota Autobond Group Ostrava - Hrabová
25.10.2023 Toyota OlfinCar Pardubice
31.10.2023 Toyota OlfinCar Hradec Králové
02.11.2023 Toyota Autostyl Trutnov
06.11.2023 Toyota Auto KP Plus Liberec
08.11.2023 Toyota Louwman Ústí nad Labem
21.11.2023 Toyota Dolák Příbram
23.11.2023 Toyota Dolák Plzeň
28.11.2023 Toyota Autobond Group Praha - Vysočany
30.11.2023 Toyota C&K Brno
04.12.2023 Toyota Domanský Zdiby
06.12.2023 Toyota Louwman Praha

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud