Její historie je důkladně a již mnohokrát zmapována, narozeniny tohoto ikonického modelu proto letos oslavíme výběrem zajímavostí z její slavné minulosti i současnosti. Zdroj: Mazda

Její historie je důkladně a již mnohokrát zmapována, narozeniny tohoto ikonického modelu proto letos oslavíme výběrem zajímavostí z její slavné minulosti i současnosti. | Zdroj: Mazda

Jedna z maskovacích testovacích mul budoucí MX-5 Zdroj: Mazda

Jedna z maskovacích testovacích mul budoucí MX-5 | Zdroj: Mazda

Při vývoji roadsteru Mazda zvažovala několik koncepcí, které dostáhla do podoby designových modelů. Ve hře byla předokolka s motorem předu i zadokolka s motorem uprostřed. Zdroj: Mazda

Při vývoji roadsteru Mazda zvažovala několik koncepcí, které dostáhla do podoby designových modelů. Ve hře byla předokolka s motorem předu i zadokolka s motorem uprostřed. | Zdroj: Mazda

Nakonec ale zvítězil rozum a MX-5 dostala a stále má motor vpředu a pohon zadních kol. Zdroj: Mazda

Nakonec ale zvítězil rozum a MX-5 dostala a stále má motor vpředu a pohon zadních kol. | Zdroj: Mazda

První generace vstoupila na různé kontinenty pod jinými názvy. Jako první byla k dispozici v USA a Kandě již k květnu roku 1989 jako Mazda MX-5 Miata. Zdroj: Mazda

První generace vstoupila na různé kontinenty pod jinými názvy. Jako první byla k dispozici v USA a Kandě již k květnu roku 1989 jako Mazda MX-5 Miata. | Zdroj: Mazda

Následovalo Japonsko v září 1989 – tam byla prodávána se jménem Eunos Roadster. Automobilka divizi Eunos měla pro odlišení luxusnějších a sportovnějších modelů, podobně jako například Nissan a Infiniti nebo Toyota a Lexus. Zdroj: Mazda

Následovalo Japonsko v září 1989 – tam byla prodávána se jménem Eunos Roadster. Automobilka divizi Eunos měla pro odlišení luxusnějších a sportovnějších modelů, podobně jako například Nissan a Infiniti nebo Toyota a Lexus. | Zdroj: Mazda

V Evropě šla první generace na trh v roce 1990. Zdroj: Mazda

V Evropě šla první generace na trh v roce 1990. | Zdroj: Mazda

Auto také získalo od nadšenců různé přezdívky. U nás se stejně jako jinde ve světě používá pro snadné rozlišení oficiální značení generací – NA, NB, NC a ND, specifikem je místní označení „mrkačka“ pro první generaci. Zdroj: Mazda

Auto také získalo od nadšenců různé přezdívky. U nás se stejně jako jinde ve světě používá pro snadné rozlišení oficiální značení generací – NA, NB, NC a ND, specifikem je místní označení „mrkačka“ pro první generaci. | Zdroj: Mazda

Miata – jde o slovo ze staré horní němčiny (Althochdeutsch), první vývojové fáze německého jazyka, používané v raném středověku. V překladu znamená „odměna.“ Zdroj: Mazda

Miata – jde o slovo ze staré horní němčiny (Althochdeutsch), první vývojové fáze německého jazyka, používané v raném středověku. V překladu znamená „odměna.“ | Zdroj: Mazda

Hezký a zajímavý roadster samozřejmě neušel pozornosti filmařů – mihnul se ve velkých i menších snímcích a také seriálech. Zdroj: Mazda

Hezký a zajímavý roadster samozřejmě neušel pozornosti filmařů – mihnul se ve velkých i menších snímcích a také seriálech. | Zdroj: Mazda

V našich končinách stojí za zmínku třeba účast v seriálech Most nebo Doktor Martin. Zdroj: Mazda

V našich končinách stojí za zmínku třeba účast v seriálech Most nebo Doktor Martin. | Zdroj: Mazda

První dvě generace byly dostupné pouze s „měkkými“ střechami – vinyl nebo plátno, přičemž u prvního modelu je zadní sklo plastové a odepínatelné zipem, u druhého skleněné a s výhřevem. Zdroj: Mazda

První dvě generace byly dostupné pouze s „měkkými“ střechami – vinyl nebo plátno, přičemž u prvního modelu je zadní sklo plastové a odepínatelné zipem, u druhého skleněné a s výhřevem. | Zdroj: Mazda

Slavných osobností, které vlastnily Mazdy MX-5, je nemálo. Z domácího rybníčku musíme zmínit Martina Dejdara, který v 90. letech jezdil s dvěma mrkačkami (červenou a zelenou) nebo zpěváka Petra Spáleného, jehož rudá MX-5 druhé generace byla na obalu desky Jackpot – toto auto je mimochodem stále v provozu a v původním stavu u pečlivého majitele. Zdroj: archiv

Slavných osobností, které vlastnily Mazdy MX-5, je nemálo. Z domácího rybníčku musíme zmínit Martina Dejdara, který v 90. letech jezdil s dvěma mrkačkami (červenou a zelenou) nebo zpěváka Petra Spáleného, jehož rudá MX-5 druhé generace byla na obalu desky Jackpot – toto auto je mimochodem stále v provozu a v původním stavu u pečlivého majitele. | Zdroj: archiv

Mazda MX-5 Zdroj: Mazda

Mazda MX-5 | Zdroj: Mazda

Mazda MX-5 Zdroj: Mazda

Mazda MX-5 | Zdroj: Mazda

Mazda MX-5 Zdroj: Mazda

Mazda MX-5 | Zdroj: Mazda

Mazda MX-5 Zdroj: Mazda

Mazda MX-5 | Zdroj: Mazda

Mazda MX-5 Zdroj: Mazda

Mazda MX-5 | Zdroj: Mazda

Jedna z maskovacích testovacích mul budoucí MX-5 Zdroj: Mazda
Při vývoji roadsteru Mazda zvažovala několik koncepcí, které dostáhla do podoby designových modelů. Ve hře byla předokolka s motorem předu i zadokolka s motorem uprostřed. Zdroj: Mazda
Nakonec ale zvítězil rozum a MX-5 dostala a stále má motor vpředu a pohon zadních kol. Zdroj: Mazda
První generace vstoupila na různé kontinenty pod jinými názvy. Jako první byla k dispozici v USA a Kandě již k květnu roku 1989 jako Mazda MX-5 Miata. Zdroj: Mazda
18
Fotogalerie

Legendární Mazda MX-5 slaví 35 let: Co jste o ní (možná) nevěděli? Třeba to o předním pohonu...

Nejprodávanější roadster světa, služební vůz kadeřníků a kadeřnic, malá lehká radost na kolech – vše nejlepší, Miato!

Na jarním autosalonu v Chicagu v roce 1989 se svět aut stal radostnějším místem. Premiéru měla Mazda MX-5, roadster po vzoru klasických modelů typu Lotusu Elan, MG B nebo Alfy Romeo Spider, které ale byly u nadšenců na ústupu nebo skončily částečně díky popularitě prvních ostrých hatchbacků.

Historie Mazdy MX-5 je důkladně a již mnohokrát zmapována, narozeniny ikonického modelu proto letos oslavíme výběrem zajímavostí ze  slavné minulosti i současnosti. Pokud se zde dozvíte něco, co jste ještě nevěděli, dejte nám vědět do komentářů! Nezapomeňte si také prohlédnout zajímavé fotografie z vývoje modelu v naší galerii.

Jedno auto, mnoho jmen

První generace vstoupila na různé kontinenty pod jinými názvy. Jako první byla k dispozici v USA a Kandě již k květnu roku 1989 jako Mazda MX-5 Miata. Následovalo Japonsko v září 1989 – tam byla prodávána se jménem Eunos Roadster. Automobilka divizi Eunos měla pro odlišení luxusnějších a sportovnějších modelů, podobně jako například Nissan a Infiniti nebo Toyota a Lexus. Vozy s tímto označením byly v prodeji v letech 1989 až 1996, drobnou připomínkou se stala limitovaná edice MX-5 Eunos Edition z roku 2020 pro Francii. V Evropě šla první generace na trh v roce 1990.

Auto také získalo od nadšenců různé přezdívky. U nás se stejně jako jinde ve světě používá pro snadné rozlišení oficiální značení generací – NA, NB, NC a ND, specifikem je místní označení „mrkačka“ pro první generaci a pejorativní „parník“ pro dle některých bachratou generaci třetí. Všem se pak nehledě na ročník říká Miata – jde o slovo ze staré horní němčiny (Althochdeutsch), první vývojové fáze německého jazyka, používané v raném středověku. V překladu znamená „odměna.“

Nejprodávanější roadster světa

Úspěch se dostavil hned po premiéře. Zákazníkům se malý roadster velmi líbil a nadšeni z něj byli i motorističtí novináři. Poptávka tak zpočátku převyšovala výrobní možnosti závodu v Hirošimě. V Guinessově knize rekordů je MX-5 zanesena jakožto nejprodávanější roadster světa, hranici jednoho milionu kusů překonala v dubnu roku 2016.

Filmová hvězda

Hezký a zajímavý roadster samozřejmě neušel pozornosti filmařů – mihnul se ve velkých i menších snímcích a také seriálech. Mazdu MX-5 jste tak mohli spatřit například ve filmech Looper (2012), Temná obraz (A Scanner Darkly, 2006, na motivy románu Phillipa K. Dicka), Superpoldové (2001), samozřejmě v seriálu Initial D, animáku Auta (2006) a mnoha dalších. V našich končinách stojí za zmínku účast v seriálech Most nebo Doktor Martin.

Vzácné kupé

Jízda s větrem ve vlasech je jedním z hlavních lákadel MX-5, ale zábava s tímto obratným autem s motorem uprostřed a pohonem zadních kol může být i bez skládací střechy – a navíc s o chlup vyšší torzní tuhostí. Pro japonský trh vznikla v letech 2003 a 2004 limitovaná edice 179 kusů MX-5 Roadster Coupé, dostupná ve třech verzích: základní Type A, sportovnější Type S s výkonem 118 kW a luxusní Type E s automatem.

Zpočátku pouze trikolora

Zatímco v průběhu let dostala MX-5 desítky odstínů a typů laku, při uvedení na trh se zákazníci museli spokojit pouze se třemi: červenou Classic Red, bílou Crystal White a modrou Mariner Blue.

Pokračování 2 / 2

Jak je to se střechou?

První dvě generace byly dostupné pouze s „měkkými“ střechami – vinyl nebo plátno, přičemž u prvního modelu je zadní sklo plastové a odepínatelné zipem, u druhého skleněné a s výhřevem. Na přání bylo možné dokoupit nasazovací hardtop z SMC kompozitu. U třetí generace jste si mohli vybírat mezi látkou nebo elektricky skládacím hardtopem (který se i tak musel dopnout ručně zámkem u čelního skla), který přidával 36 kilogramů k hmotnosti, ale o pár kilometrů v hodině zvyšoval maximální rychlost. Poslední generace je dostupná se soft topem, nebo jako RF – elektricky ovládanou pevnou střechou ve stylu fastbacku.

Předokolka? Mohla být…

Při vývoji roadsteru Mazda zvažovala několik koncepcí, které dostáhla do podoby designových modelů. Ve hře byla předokolka s motorem předu i zadokolka s motorem uprostřed, nakonec ale zvítězil rozum a MX-5 dostala a stále má motor vpředu a pohon zadních kol.

Když to nejede

První generace měla z motoru 1.6 výkon 66 nebo 85 kW, silnější 1.8 pak disponovala 96 kW. Druhá generace nabídnula 81 kW u 1.6 a 103 nebo 107 kW u 1.8. Třetí vydání: motor 1.8 s 93 kW nebo 2.0 se 118 kW. Aktuální verze má 97 kW u menší 1.5 a u dvoulitru původně 118 kW, od roku 2000 pak 135 kW. Jak vidíte, o trhače asfaltu v přímce nikdy nešlo a jít nemělo – hlavní byla vždy zábava v zatáčkách v kombinaci s nízkou hmotností.

Nicméně ladění MX-5 doprovází odjakživa – majitelé zvyšují výkon buď nákladně laděním atmosférických motorů, nebo snadno přidáním turbodmychadla či kompresorů. Celkem ojedinělé (ale o to zajímavější) jsou výměny motorů – například britský kit Rocketeer s V6 od Fordu, objevily se i přestavby s Wankelovým motorem z Mazdy RX-8, nebo plnotučné americké osmiválce.

Miláček celebrit

Slavných osobností, které vlastnily Mazdy MX-5, je nemálo. V garáži ji měli například Christian von Koenigsegg, britský herec Simon Pegg, moderátor a automobilový znalec Jay Leno a další. Z domácího rybníčku musíme zmínit Martina Dejdara, který v 90. letech jezdil s dvěma mrkačkami (červenou a zelenou) nebo zpěváka Petra Spáleného, jehož rudá MX-5 druhé generace byla na obalu desky Jackpot – toto auto je mimochodem stále v provozu a v původním stavu u pečlivého majitele.

Stále štíhlá a lehká

Zatímco jiná auta rostou a bobtnají, Mazda MX-5 si ve všech svých generacích uchovala kompaktní rozměry a hlavně nízkou hmotnost. Automobilka u ní používala takzvanou gramovou strategii, díky níž se drobnými řešeními na mnoha místech (vrtané kovové pedály, odlehčené zpětné zrcátko atd.) podařilo dosáhnout skvělých výsledků. A jak rostla/nerostla a přibírala/nepřibírala? Posuďte sami:

  NA NB NC ND
Délka 3970 mm 3955 mm 3995–4002 mm 3915 mm
Šířka 1675 mm 1680 mm 1720 mm 1735 mm
Výška 1235 mm 1235 mm 1245–1255 mm 1225–1235 mm
Rozvor 2270 mm 2270 mm 2330 mm 2310 mm
Hmotnost 955–1030 kg 1035–1155 kg 1150–1175 kg 975–1119 kg

Bezpečná, nebo nebezpečná?

Otázku „A nebojíš se v tom?“ dostal zřejmě každý majitel MX-5 první a druhé generace. Je fakt, že čistě pocitově jsou tyto modely jako z papíru a dostat v nich ránu třeba na dveře opravdu nechcete. Pro případ převrácení nikdy neměly z továrny skutečné bezpečnostní oblouky – maximálně takzvané style bars, které jsou ale montované do míst v oblasti horních úchytů bezpečnostních pásů. Něco sice vydržet mohou a rám předního skla v jistých případech vykazuje překvapivou odolnost, ale řada majitelů kvůli bezpečí raději sáhne po doplňkových robustních ochranných rámech s příčnými i podélnými výztuhami. Třetí a čtvrtá generace již integrovanou ochranu mají, takže se v nich příliš bát nemusíte.

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud