Na jarním autosalonu v Chicagu v roce 1989 se svět aut stal radostnějším místem. Premiéru měla Mazda MX-5, roadster po vzoru klasických modelů typu Lotusu Elan, MG B nebo Alfy Romeo Spider, které ale byly u nadšenců na ústupu nebo skončily částečně díky popularitě prvních ostrých hatchbacků.
Historie Mazdy MX-5 je důkladně a již mnohokrát zmapována, narozeniny ikonického modelu proto letos oslavíme výběrem zajímavostí ze slavné minulosti i současnosti. Pokud se zde dozvíte něco, co jste ještě nevěděli, dejte nám vědět do komentářů! Nezapomeňte si také prohlédnout zajímavé fotografie z vývoje modelu v naší galerii.
Jedno auto, mnoho jmen
První generace vstoupila na různé kontinenty pod jinými názvy. Jako první byla k dispozici v USA a Kandě již k květnu roku 1989 jako Mazda MX-5 Miata. Následovalo Japonsko v září 1989 – tam byla prodávána se jménem Eunos Roadster. Automobilka divizi Eunos měla pro odlišení luxusnějších a sportovnějších modelů, podobně jako například Nissan a Infiniti nebo Toyota a Lexus. Vozy s tímto označením byly v prodeji v letech 1989 až 1996, drobnou připomínkou se stala limitovaná edice MX-5 Eunos Edition z roku 2020 pro Francii. V Evropě šla první generace na trh v roce 1990.
Auto také získalo od nadšenců různé přezdívky. U nás se stejně jako jinde ve světě používá pro snadné rozlišení oficiální značení generací – NA, NB, NC a ND, specifikem je místní označení „mrkačka“ pro první generaci a pejorativní „parník“ pro dle některých bachratou generaci třetí. Všem se pak nehledě na ročník říká Miata – jde o slovo ze staré horní němčiny (Althochdeutsch), první vývojové fáze německého jazyka, používané v raném středověku. V překladu znamená „odměna.“
Nejprodávanější roadster světa
Úspěch se dostavil hned po premiéře. Zákazníkům se malý roadster velmi líbil a nadšeni z něj byli i motorističtí novináři. Poptávka tak zpočátku převyšovala výrobní možnosti závodu v Hirošimě. V Guinessově knize rekordů je MX-5 zanesena jakožto nejprodávanější roadster světa, hranici jednoho milionu kusů překonala v dubnu roku 2016.
Filmová hvězda
Hezký a zajímavý roadster samozřejmě neušel pozornosti filmařů – mihnul se ve velkých i menších snímcích a také seriálech. Mazdu MX-5 jste tak mohli spatřit například ve filmech Looper (2012), Temná obraz (A Scanner Darkly, 2006, na motivy románu Phillipa K. Dicka), Superpoldové (2001), samozřejmě v seriálu Initial D, animáku Auta (2006) a mnoha dalších. V našich končinách stojí za zmínku účast v seriálech Most nebo Doktor Martin.
Vzácné kupé
Jízda s větrem ve vlasech je jedním z hlavních lákadel MX-5, ale zábava s tímto obratným autem s motorem uprostřed a pohonem zadních kol může být i bez skládací střechy – a navíc s o chlup vyšší torzní tuhostí. Pro japonský trh vznikla v letech 2003 a 2004 limitovaná edice 179 kusů MX-5 Roadster Coupé, dostupná ve třech verzích: základní Type A, sportovnější Type S s výkonem 118 kW a luxusní Type E s automatem.
Zpočátku pouze trikolora
Zatímco v průběhu let dostala MX-5 desítky odstínů a typů laku, při uvedení na trh se zákazníci museli spokojit pouze se třemi: červenou Classic Red, bílou Crystal White a modrou Mariner Blue.
Pokračování 2 / 2
Jak je to se střechou?
První dvě generace byly dostupné pouze s „měkkými“ střechami – vinyl nebo plátno, přičemž u prvního modelu je zadní sklo plastové a odepínatelné zipem, u druhého skleněné a s výhřevem. Na přání bylo možné dokoupit nasazovací hardtop z SMC kompozitu. U třetí generace jste si mohli vybírat mezi látkou nebo elektricky skládacím hardtopem (který se i tak musel dopnout ručně zámkem u čelního skla), který přidával 36 kilogramů k hmotnosti, ale o pár kilometrů v hodině zvyšoval maximální rychlost. Poslední generace je dostupná se soft topem, nebo jako RF – elektricky ovládanou pevnou střechou ve stylu fastbacku.
Předokolka? Mohla být…
Při vývoji roadsteru Mazda zvažovala několik koncepcí, které dostáhla do podoby designových modelů. Ve hře byla předokolka s motorem předu i zadokolka s motorem uprostřed, nakonec ale zvítězil rozum a MX-5 dostala a stále má motor vpředu a pohon zadních kol.
Když to nejede
První generace měla z motoru 1.6 výkon 66 nebo 85 kW, silnější 1.8 pak disponovala 96 kW. Druhá generace nabídnula 81 kW u 1.6 a 103 nebo 107 kW u 1.8. Třetí vydání: motor 1.8 s 93 kW nebo 2.0 se 118 kW. Aktuální verze má 97 kW u menší 1.5 a u dvoulitru původně 118 kW, od roku 2000 pak 135 kW. Jak vidíte, o trhače asfaltu v přímce nikdy nešlo a jít nemělo – hlavní byla vždy zábava v zatáčkách v kombinaci s nízkou hmotností.
Nicméně ladění MX-5 doprovází odjakživa – majitelé zvyšují výkon buď nákladně laděním atmosférických motorů, nebo snadno přidáním turbodmychadla či kompresorů. Celkem ojedinělé (ale o to zajímavější) jsou výměny motorů – například britský kit Rocketeer s V6 od Fordu, objevily se i přestavby s Wankelovým motorem z Mazdy RX-8, nebo plnotučné americké osmiválce.
Miláček celebrit
Slavných osobností, které vlastnily Mazdy MX-5, je nemálo. V garáži ji měli například Christian von Koenigsegg, britský herec Simon Pegg, moderátor a automobilový znalec Jay Leno a další. Z domácího rybníčku musíme zmínit Martina Dejdara, který v 90. letech jezdil s dvěma mrkačkami (červenou a zelenou) nebo zpěváka Petra Spáleného, jehož rudá MX-5 druhé generace byla na obalu desky Jackpot – toto auto je mimochodem stále v provozu a v původním stavu u pečlivého majitele.
Stále štíhlá a lehká
Zatímco jiná auta rostou a bobtnají, Mazda MX-5 si ve všech svých generacích uchovala kompaktní rozměry a hlavně nízkou hmotnost. Automobilka u ní používala takzvanou gramovou strategii, díky níž se drobnými řešeními na mnoha místech (vrtané kovové pedály, odlehčené zpětné zrcátko atd.) podařilo dosáhnout skvělých výsledků. A jak rostla/nerostla a přibírala/nepřibírala? Posuďte sami:
|
NA |
NB |
NC |
ND |
Délka |
3970 mm |
3955 mm |
3995–4002 mm |
3915 mm |
Šířka |
1675 mm |
1680 mm |
1720 mm |
1735 mm |
Výška |
1235 mm |
1235 mm |
1245–1255 mm |
1225–1235 mm |
Rozvor |
2270 mm |
2270 mm |
2330 mm |
2310 mm |
Hmotnost |
955–1030 kg |
1035–1155 kg |
1150–1175 kg |
975–1119 kg |
Bezpečná, nebo nebezpečná?
Otázku „A nebojíš se v tom?“ dostal zřejmě každý majitel MX-5 první a druhé generace. Je fakt, že čistě pocitově jsou tyto modely jako z papíru a dostat v nich ránu třeba na dveře opravdu nechcete. Pro případ převrácení nikdy neměly z továrny skutečné bezpečnostní oblouky – maximálně takzvané style bars, které jsou ale montované do míst v oblasti horních úchytů bezpečnostních pásů. Něco sice vydržet mohou a rám předního skla v jistých případech vykazuje překvapivou odolnost, ale řada majitelů kvůli bezpečí raději sáhne po doplňkových robustních ochranných rámech s příčnými i podélnými výztuhami. Třetí a čtvrtá generace již integrovanou ochranu mají, takže se v nich příliš bát nemusíte.