Prvním vozem italské značky byl model Alpha 12HP

Prvním vozem italské značky byl model Alpha 12HP

Prvním vozem italské značky byl model Alpha 12HP

Prvním vozem italské značky byl model Alpha 12HP

Theta byl v roce 1914 prvním evropským autem s kompletní elektroinstalací

Theta byl v roce 1914 prvním evropským autem s kompletní elektroinstalací

Theta byl v roce 1914 prvním evropským autem s kompletní elektroinstalací

Theta byl v roce 1914 prvním evropským autem s kompletní elektroinstalací

Model Ardea dostal jako první sériový vůz na světě pětistupňovou manuální převodovku

Model Ardea dostal jako první sériový vůz na světě pětistupňovou manuální převodovku

Monopost Lancie se v šampionátu Formule 1 objevil jen na skok

Monopost Lancie se v šampionátu Formule 1 objevil jen na skok

Kupé Lancia 2000 bylo jedním z prvních vozů, který již vznikal pod taktovkou skupiny Fiat

Kupé Lancia 2000 bylo jedním z prvních vozů, který již vznikal pod taktovkou skupiny Fiat

Kupé Lancia 2000 bylo jedním z prvních vozů, který již vznikal pod taktovkou skupiny Fiat

Kupé Lancia 2000 bylo jedním z prvních vozů, který již vznikal pod taktovkou skupiny Fiat

Lancia Delta S4 pro skupinu B budí respekt dodnes

Lancia Delta S4 pro skupinu B budí respekt dodnes

Je ozdobou každé historické rallye

Je ozdobou každé historické rallye

Takto vypadal interiér speciálu pro rallye

Takto vypadal interiér speciálu pro rallye

Jediným vozem v aktuální nabídce je model Ypsilon

Jediným vozem v aktuální nabídce je model Ypsilon

Jediným vozem v aktuální nabídce je model Ypsilon

Jediným vozem v aktuální nabídce je model Ypsilon

Uvnitř zaujme třeba netradiční umístění budíků

Uvnitř zaujme třeba netradiční umístění budíků

Prvním vozem italské značky byl model Alpha 12HP
Theta byl v roce 1914 prvním evropským autem s kompletní elektroinstalací
Theta byl v roce 1914 prvním evropským autem s kompletní elektroinstalací
Model Ardea dostal jako první sériový vůz na světě pětistupňovou manuální převodovku
14
Fotogalerie

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská společnost pozvolna opouští automobilový průmysl. Pojďme si společně připomenout události a nápady, které měly za více než 110 let existence značky značný vliv nejen na samotnou Lancii, ale na celý automobilový svět.

Budoucnost italské automobilky Lancia je ve hvězdách, jisté ale je, že aktuálně nevypadá moc růžově. Společnost se postupně začala stahovat z jednotlivých trhů a nyní již několik měsíců působí pouze doma v Itálii. Nabízí přitom jeden jediný model - Lancii Ypsilon.

Před pár dny značka zavřela evropské webové stránky a majitelé vozů se svými servisními a jinými problémy mohou obrátit pouze na skupinu Fiat, která automobilku vlastní.

Do historie automobilového průmyslu se ale Lancia zapsala mnoha svými řešeními a významnými počiny. Jako první třeba postavila sériový vůz s pětistupňovou manuální převodovkou. To je ale jen jedna ze zajímavostí, které jsme pro vás na následujících stránkách připravili...

Pokračování 2 / 8

1906: Vzniká automobilka Lancia

Společnost Lancia byla založena roku 1906 a patří mezi nejstarší automobilové výrobce světa. Že bude mít sklony k účasti v motoristických soutěžích avizovalo již to, že ji založili italští závodníci Vincenzo Lancia a Claudio Fogolin.

Lancia začínal jako účetní Fiatu. Pro svůj velký zájem o techniku se však brzy stal součástí týmu inženýrů, kteří na vozech pracovali. Dva roky po založení vlastní značky byl z Fiatu propuštěn a začal se naplno věnovat svým automobilům. Chtěl stavět elegantní a spolehlivé sporťáky. Výjimečný byl tím, že na celý proces výroby osobně dohlížel a automobily před vypuštěním do světa osobně testoval. Kromě osobních vozů tvořila Lancia také nákladní vozy, autobusy, či dopravní prostředky určené pro armádu.

o1.pngo2.png

Pokračování 3 / 8

Řešení, která předběhla dobu

Napříč celou svou existencí připravila Lancia mnoho technologických řešení, které ji mohly ostatní automobilky jen závidět. Tak například model Theta byl v roce 1914 prvním evropským vozem, který měl již ve standardu kompletní elektroinstalaci.

O více než čtvrtstoletí předběhla Lancia dobu také v oblasti konstrukce karoserie. Roku 1922 byl postaven vůz Lambda, který měl jako první na světě samonosnou celokovovou karoserii. Stejný model byl také jedním z prvních sériových vozů, který disponoval nezávislým zavěšením předních kol.

A nesmíme zapomenout ani na to, že třetí série předválečného modelu Ardea se jako první na světě vyráběla sériově s pětistupňovou manuální převodovkou.

th01.pngth02.pnga1.png

Pokračování 4 / 8

1954-1955: Na skok ve Formuli 1

Lancia byla také účastníkem šampionátu Formule 1. I zde předvedla několik netradičních řešení. Vůz D50 měl některé komponenty oproti konkurentům rozložené zcela jinak, což zajistilo jeho lepší ovladatelnost. Díky materiálům, se kterými tvůrci pracovali, mělo auto pouze 620 kilogramů a patřilo mezi nejlehčí účastníky celého šampionátu.

Italská značka působila v královně motorsportu v letech 1944-1955 a závodil pro ni i slavný Alberto Ascari. Velkých úspěchů se ale Lancia nedočkala a po tragické smrti Ascariho při testování s Ferrari z F1 definitivně odešla. Vyrobené vozy, včetně všech komponent, byly předány Enzu Ferrarimu.

d50.jpg

Pokračování 5 / 8

1969: Stává se součástí Fiat Group

Finanční problémy měla automobilka již dříve, zejména kvůli tomu, že se po vzoru zakladatele kladl velký důraz na kvalitu výroby i komponent. To však bylo při tvorbě nových vozů náročné časově i finančně.

Do největší ztráty se značka dostala v závěru šedesátých let. Před definitivním zánikem ji zachránila skupina Fiat, která se v roce 1969 stala jejím novým vlastníkem. Do projektu se pustila s jasným cílem - zachovat image automobilky, kterou měli zákazníci tak rádi.

ll1.pngll2.png

Pokračování 6 / 8

1985: Vstup do slavné skupiny B

Italská značka sice působila ve slavné Formuli 1, nejvíce úspěchů ale zaznamenala v jiném závodním odvětví - rallye. Celkově vyhrála 74 světových podniků, avšak do historie se zapsala zejména modelem Delta S4 a účastní v legendární skupině B.

Do ní automobilka vstoupila roku 1985 účastí v britské rallye. A debut to byl vydařený, vždyť dva tovární vozy Martini Racing obsadily v konečném pořadí první a druhé místo.

Po známých tragických událostech během sezony 1986 byla skupina B zrušena. Z úspěšného vozu Delta S4 se ještě postavil speciál pro skupinu S, tedy soutěž prototypů. Jenže tento šampionát byl v návaznosti na konec skupiny B zrušen také, takže se prototyp Lancie neúčastnil ani jednoho závodu.

d1.pngd2.pngd3.png

Pokračování 7 / 8

2009: Ocenění Top Gearu

V roce 2009 se automobilce Lancia dostalo velké pocty, když ji slavná trojice z pořadu Top Gear ocenila za tvorbu nejvíce vydařených modelů.

Ve starších videích britského pořadu naleznete Clarksona, Hammonda a Maye při testování modelů Gamma, Fulvia, Aprilia, Montecarlo a spousty dalších. O něco méně lichotivým oceněním je to, že podle Top Gearu vytvořila Lancia nejlépe vypadající vozy, které ovšem nejsou příliš spolehlivé.

Není divu, že ocenění dostala právě Lancia. Vždyť její vozy svého času užívalo mnoho osobností, namátkou Caruso, Ernest Hemingway či Max Schmeling. Franz Kafka si v roce 1923 napsal do svého deníku poznámky z inzerátu automobilky a Erich Maria Remarque jím prchal z Německa do Francie. O témže voze Dilambda později napsal také povídku.

S Lancií měl mnoho zkušeností také Juan Manuel Fangio, pětinásobný šampion Formule 1. Nejenže v roce 1956 s monopostem Lancia-Ferrari D50 závodil, ale auto stejné značky využíval i pro běžnou dopravu.

Pokračování 8 / 8

Současnost: Pozvolné odcházení

Jak jsme avizovali v úvodu, aktuálně je Lancia ve fázi pozvolného odcházení z automobilového průmyslu. Zdá se, že Fiat s ní již velké plány nemá a na domácím trhu v Itálii ji nechá pozvolna dožít.

Z Evropy zástupci značky již cela vymizeli a pod taktovkou Lancie vzniká pouze model Ypsilon, který je vlastně Fiatem 500 v jiném balení. Automobilka, která má za sebou tolik technologicky vyspělých počinů, by si rozhodně zasloužila důstojné pokračování...

y1.pngy2.pngy3.png

Lancia

Lancia, založená v roce 1906, patří k nejstarším světovým automobilkám. První vůz vznikl v roce 1908.

Až do šedesátých let 20. století zůstala Lancia nezávislá. V roce 1969 ji ale převzal Fiat, kde má roli luxusnější alternativy k jeho automobilům. Od roku 2021 patří Lancia do skupiny Stellantis.

Lancia Ypsilon

Doporučujeme

Články odjinud