14
Fotogalerie

Legendární kupé Opel Calibra dnes slaví 25 let

Přesně před pětadvaceti lety, kdy se v Evropě hroutila železná opona, se na autosalonu ve Frankfurtu představilo kupé Opel Calibra, které se pomalu stává klasikou. Sice dá dnes opravdu hodně práce najít zachovalé nevytuněné auto v naprosto originálním stavu, ale o to větší pak má hodnotu.

Těžko říct, jestli Opel představí novou Calibru aspoň ve formě konceptu, ale o návratu tohoto jména se mluví už dlouho. Původní Calibra byla svým způsobem revoluční, i když pod povrchem se ukrývala velmi konvenční technika.

Opel Calibra byl postaven na podvozku tehdejšího Opelu Vectra A a právě díky dlouhému rozvoru je uvnitř docela dost místa pro čtyři lidi. Na svou dobu měla Calibra i celkem bohatou výbavu, která byla obvyklá spíše u prémiových luxusních aut. Ani ABS nebylo tehdy ještě samozřejmostí.

Kupé Calibra přišlo s aerodynamicky velmi efektivní karoserií. Koeficient odporu vzduchu má hodnotu Cd=0,26 a to je výborná hodnota i na dnešní poměry. Až do představení Audi A2 byla Calibra nejaerodynamičtější masově vyráběné auto na světě. Modely 4x4 a Turbo ale měly odpor vzduchu Cd=0,29 kvůli větším vstupním otvorům pro chlazení a jinak řešené podlaze vozu.

Aerodynamice pomáhal třeba nízký předek s malými, ale velmi účinnými světlomety, stěrače schované pod kapotu, zakrytovaný spodek vozu a samozřejmě dlouhý čas strávený v aerodynamickém tunelu. Opel vůbec poprvé použil i počítačové simulace, i když na dnešní poměry je tehdejší počítačová technologie spíše úsměvná. Zajímvé je, že nízký čumák Calibry Opel cíleně testoval na ochranu chodců ještě dávno před tím, než se staly takové testy normou.

Základní motorizací byl osmiventilový dvoulitrový čtyřválec o výkonu 85 kW (115 k), který ale Calibru dostal za 200 km/h. Čtyřventilová verze téhož motoru o výkonu 110 kW (150 k) uměla více než 220 km/h. Později přišla i ekonomičtější a trochu slabší verze s novou generací motorů, dnes známou jako Ecotec.

Vrchol tvořil šestiválec 2,5 l o výkonu 125 kW (170 k) a hlavně pak přeplňovaný dvoulitr v modelu Calibra Turbo o výkonu 150 kW (204 k) a točivém momentu 280 Nm. Čtyřkolka ale byla poměrně nespolehlivá, také se jí vyrobilo jen 3385 kusů. O poznání více jezdilo šestiválců, dohromady 12 015. Celkem Opel mezi roky 1989 a 1997 vyrobil podle svých údajů 239 118 vozů Calibra.

Dnes tohle zajímavé auto koupíte za nějakých dvacet tisíc korun ve zbídačeném stavu. Pokud ale budete chvíli hledat, dá se najít zachovalý originální kus. Auta lehce napadlá korozí už stojí kolem 70 000 korun, pokud se na nich nevyřádil samozvaný tuner. Zrestaurovaná auta už ale stojí nějakých 150 000 korun minimálně. Z Calibry se tak pomalu stává zajímavý youngtimer.

Opel-Calibra-10521.jpgOpel-Calibra-10524.jpgOpel-Calibra-19459.jpg

Opel-Calibra-20967.jpgOpel-Calibra-21973.jpgOpel-Calibra-29400.jpg

Opel-Calibra-29401.jpgOpel-Calibra-3218.jpgOpel-Calibra-3241.jpg

Opel-Calibra-670.jpgOpel-Calibra-673.jpgOpel-Calibra-741.jpg

Opel-Calibra-742.jpgOpel-Calibra-8054.jpg

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud