Legendární kupé Opel Calibra dnes slaví 25 let

Přesně před pětadvaceti lety, kdy se v Evropě hroutila železná opona, se na autosalonu ve Frankfurtu představilo kupé Opel Calibra, které se pomalu stává klasikou. Sice dá dnes opravdu hodně práce najít zachovalé nevytuněné auto v naprosto originálním stavu, ale o to větší pak má hodnotu.

Těžko říct, jestli Opel představí novou Calibru aspoň ve formě konceptu, ale o návratu tohoto jména se mluví už dlouho. Původní Calibra byla svým způsobem revoluční, i když pod povrchem se ukrývala velmi konvenční technika.

Opel Commodore C (1982) nás odvezl proti proudu času

Opel Commodore C (1982) nás odvezl proti proudu času

Opel Calibra byl postaven na podvozku tehdejšího Opelu Vectra A a právě díky dlouhému rozvoru je uvnitř docela dost místa pro čtyři lidi. Na svou dobu měla Calibra i celkem bohatou výbavu, která byla obvyklá spíše u prémiových luxusních aut. Ani ABS nebylo tehdy ještě samozřejmostí.

Kupé Calibra přišlo s aerodynamicky velmi efektivní karoserií. Koeficient odporu vzduchu má hodnotu Cd=0,26 a to je výborná hodnota i na dnešní poměry. Až do představení Audi A2 byla Calibra nejaerodynamičtější masově vyráběné auto na světě. Modely 4x4 a Turbo ale měly odpor vzduchu Cd=0,29 kvůli větším vstupním otvorům pro chlazení a jinak řešené podlaze vozu.

Dilema Opelu: je spíše prémiová, nebo spíše levná značka?

Dilema Opelu: je spíše prémiová, nebo spíše levná značka?

Aerodynamice pomáhal třeba nízký předek s malými, ale velmi účinnými světlomety, stěrače schované pod kapotu, zakrytovaný spodek vozu a samozřejmě dlouhý čas strávený v aerodynamickém tunelu. Opel vůbec poprvé použil i počítačové simulace, i když na dnešní poměry je tehdejší počítačová technologie spíše úsměvná. Zajímvé je, že nízký čumák Calibry Opel cíleně testoval na ochranu chodců ještě dávno před tím, než se staly takové testy normou.

Základní motorizací byl osmiventilový dvoulitrový čtyřválec o výkonu 85 kW (115 k), který ale Calibru dostal za 200 km/h. Čtyřventilová verze téhož motoru o výkonu 110 kW (150 k) uměla více než 220 km/h. Později přišla i ekonomičtější a trochu slabší verze s novou generací motorů, dnes známou jako Ecotec.

Opel chce konkurovat Dacii. Zvažuje výrobu levných aut

Opel chce konkurovat Dacii. Zvažuje výrobu levných aut

Vrchol tvořil šestiválec 2,5 l o výkonu 125 kW (170 k) a hlavně pak přeplňovaný dvoulitr v modelu Calibra Turbo o výkonu 150 kW (204 k) a točivém momentu 280 Nm. Čtyřkolka ale byla poměrně nespolehlivá, také se jí vyrobilo jen 3385 kusů. O poznání více jezdilo šestiválců, dohromady 12 015. Celkem Opel mezi roky 1989 a 1997 vyrobil podle svých údajů 239 118 vozů Calibra.

Dnes tohle zajímavé auto koupíte za nějakých dvacet tisíc korun ve zbídačeném stavu. Pokud ale budete chvíli hledat, dá se najít zachovalý originální kus. Auta lehce napadlá korozí už stojí kolem 70 000 korun, pokud se na nich nevyřádil samozvaný tuner. Zrestaurovaná auta už ale stojí nějakých 150 000 korun minimálně. Z Calibry se tak pomalu stává zajímavý youngtimer.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků