Legenda Mini ožila a přijíždí do Čech

Klasické Mini, s nímž se od trapasu k trapasu řítil Mr. Bean, si již nové nikdy nekoupíte. Jeho novou generaci však u nás v současnosti začínají ve svých salónech nabízet prodejci BMW.
Legenda Mini ožila a přijíždí do Čech

Pro BMW je automobil patřící do kategorie malých vozů vítaným doplňkem modelové řady. Rozměrově se srovnává se Škodou Fabia, Volkswagenem Polo či Renaultem Clio, kvalitou a atraktivitou vzhledu potažmo prestiží zase snese srovnání s modely BMW, Audi a Mercedes. Je to prostě malý vůz kategorie premium, jenž umožnil BMW zařadit obratný automobil do nabídky, aniž by tím museli porušit heslo, že malý vůz nemá s identitou této značky nic společného.

Jak to všechno začalo

Projekt Mini je tím, co automobilce BMW zbylo ze spolupráce s Roverem. A kdo jej bude kupovat? Pravděpodobně ti, pro něž je Compact trojkové řady příliš velký (s délkou 3626 mm je mini o 636 mm kratší) a pohon zadních kol jim nepřipadá praktický, anebo ti, které fascinuje historie legendárního vozítka.

Původní Mini přišlo na trh jako reakce na nedostatek pohonných hmot v roce 1959. Tehdy šlo o naprostý technický unikát – obvyklá Klepněte pro větší obrázeknebyla ani samonosná karosérie, natož aby se do tak malého vozu vešlo pět lidí, jak svorně tvrdili členové legendární skupiny Beatles. Díky úspornému odpružení gumovými silentbloky (slyšíte dobře, klasická péra mini nemělo) se v zatáčkách téměř nenaklánělo a i na desetipalcových (!) kolech mělo příkladné jízdní vlastnosti, a proto záhy uspělo v motosportu. Ve výrobě přežilo dokonce svého zamýšleného nástupce, typ Metro. Od počátku devadesátých let na něm konstruktéři pilně pracovali, takže postupně dostalo nejen vstřikování paliva a řízený katalyzátor, ale kupříkladu i airbag řidiče a napínače bezpečnostních pásů. Počátkem roku 2000 však sjely z výrobních pásů poslední knedlíky (jak tomuto vozu někteří říkají), ale legenda již zapomenuta nebude.

Jak je to dnes

Současné Mini patří do kategorie malých vozů, avšak proti tomu původnímu pořádně povyrostlo a též jeho motory již spíše než úspornost preferují dynamiku. Také z rozměrového srovnání je znát, že automobil byl vyvíjen s maximálním ohledem na jízdní vlastnosti. Rozvor jeho náprav má hodnotu 2467 mm, což je o pět milimetrů více, než má náš oblíbený etalon této kategorie, Škoda Fabia.

Naopak s celkovou délkou 3626 mm tento vůz za Fabií výrazně zaostává (o celých 334 mm). Jednoznačně z toho tak vyplývají krátké převisy, tedy koncepce s kolem v každém rohu. Dodáme-li ještě, že Mini je o 43 mm nižší a 42 mm širší než česká Fabia, pak Klepněte pro větší obrázekmáme jasno – stojí před námi sportovně laděný vůz. Dojem z exteriéru nachází oporu v technických parametrech, kdy nejslabším motorem pro tento vůz je šestnáctistovka o výkonu 66 kW nabízená pro provedení Mini One. Celých 85 kW pak tento motor má ve sportovnější variantě Mini Cooper. V obou případech si může zákazník zvolit nejen klasickou pětistupňovou převodovku, ale i samočinné ústrojí s plynulou změnou převodového poměru označované CVT.

Ta pravá sportovní hvězda však má teprve přijít. V průběhu tohoto roku se objeví Mini s přívlastkem Cooper S, pod jehož kapotou se bude skrývat šestnáctistovka vyhnaná turbokompresorem na 120 kW. Cena nového modelu Mini u nás začíná na Kč 525 000,- za provedení One s manuální převodovkou a končí na Kč 597 700,- za Cooper s převodovkou CVT. Standardní výbava obou vozů obsahuje systém ABS, dva čelní a dva boční airbagy, elektricky ovládaná přední okna a zrcátka, centrální zamykání a autorádio. Verze Cooper má navíc kola z lehkých slitin. Klimatizace a mnoho ostatních prvků jsou k mání za příplatek.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků