V Barceloně právě teď prší, fouká studený vítr a je hnusně. Pravý čas pro evropskou prezentaci čtvrté generace nové Toyoty RAV4, vozu do blátivé nepohody…
Jako kdyby organizátoři evropské prezentace vozu s tím chmurným počasím počítali, jako kdyby si ho naplánovali, aby ukázali, jak odolný nový vůz je.
Ujeli jsem v něm zatím jen několik desítek kilometrů, ale už teď je možné říci, že to bude zdařilý nástupce vozu, který je už dnes legendou.
Všechno, co se říká o modelu RAV4, totiž dokládá výjimečnost tohoto vozu. A to nejen pro značku Toyota, ale pro celý automobilový svět.
Nejen že se prodalo 4,5 milionu kusů tohoto vozu (z toho 1,2 milionu v Evropě), ale právě tento model se stal průkopníkem, když v roce 1994 začala psát historii trhu kompaktních vozů. Byla to s trochou nadsázky řečeno první „městská čtyřkolka“.
Model RAV4 uvedený jako kompaktní třídveřový vůz o délce 3695 milimetrů se tehdy zcela odlišoval od tradičních vozů s pohonem 4x4. Používal malý příčně zabudovaný dvoulitrový motor, samonosnou karoserii a nezávislé zavěšení všech kol.
RAV4 se dnes prodává v 150 zemích světa, vlastně všude. A představitelé Toyoty si věří i s novou verzí. Počítají s tím, že jen v Evropě prodají letos 100 000 těchto vozů.
Fabio Campana, představitel evropského zastoupení Toyoty na prezentaci v Barceloně nastínil, v jakém prostředí se dnes nový vůz pohybuje: „V počátcích, v devadesátých letech, tady byly tři čtyři vozy, které se s ním mohly nějak rovnat. V roce 2000 už jich bylo deset. A nyní jich je devatenáct.“
Segment kompaktních SUV je dnes totiž jedním z mála, který v Evropě roste, mezi lety 2008 a 2012 prodeje v této třídě vzrostly o 18 procent. V roce 2011 se v tomto segmentu prodalo 772 346 vozů a dalších 265 647 v Rusku.
A jak to tedy bude s prodeji nové RAV4?
„Počítáme s tím, že v Česku prodáme letos 600 vozů, šedesát procent z nich bude s dieselovým motorem, 98 procent s pohonem všech čtyř kol. Nejvíce se budou prodávat vozy s druhou výbavou Active,“ řekl na prezentaci nového vozu Tomáš Vaněk, zástupce Toyoty v ČR.
A přiznal, že jsou velmi optimističtí, už teď má Toyota v Česku sto závazných objednávek a další přibývají. Vůz se začíná oficiálně prodávat zítra.
Nejnižší cena vozu začíná 614 900 korunách. Tolik stojí vůz 2,0 l D-4D s vcelku bohatou základní výbavou Power, v níž nechybí klimatizace, elektricky ovládaná přední a zadní okna, audiosystém s rádiem, bezpečnostní systémy.
Více v připravovaném testu...