Legenda jménem RAV4 se vrací. Je ostřejší, nabroušenější a levnější

V Barceloně právě teď prší, fouká studený vítr a je hnusně. Pravý čas pro evropskou prezentaci čtvrté generace nové Toyoty RAV4, vozu do blátivé nepohody…
Legenda jménem RAV4 se vrací. Je ostřejší, nabroušenější a levnější

Jako kdyby organizátoři evropské prezentace vozu s tím chmurným počasím počítali, jako kdyby si ho naplánovali, aby ukázali, jak odolný nový vůz je. 

Ujeli jsem v něm zatím jen několik desítek kilometrů, ale už teď je možné říci, že to bude zdařilý nástupce vozu, který je už dnes legendou.

Všechno, co se říká o modelu RAV4, totiž dokládá výjimečnost tohoto vozu. A to nejen pro značku Toyota, ale pro celý automobilový svět.

Nejen že se prodalo 4,5 milionu kusů tohoto vozu (z toho 1,2 milionu v Evropě), ale právě tento model se stal průkopníkem, když v roce 1994 začala psát historii trhu kompaktních vozů. Byla to s trochou nadsázky řečeno první „městská čtyřkolka“.

Model RAV4 uvedený jako kompaktní třídveřový vůz o délce 3695 milimetrů se tehdy zcela odlišoval od tradičních vozů s pohonem 4x4. Používal malý příčně zabudovaný dvoulitrový motor, samonosnou karoserii a nezávislé zavěšení všech kol.

RAV4 se dnes prodává v 150 zemích světa, vlastně všude. A představitelé Toyoty si věří i s novou verzí. Počítají s tím, že jen v Evropě prodají letos 100 000 těchto vozů.

Fabio Campana, představitel evropského zastoupení Toyoty na prezentaci v Barceloně nastínil, v jakém prostředí se dnes nový vůz pohybuje: „V počátcích, v devadesátých letech, tady byly tři čtyři vozy, které se s ním mohly nějak rovnat. V roce 2000 už jich bylo deset. A nyní jich je devatenáct.“

Segment kompaktních SUV je dnes totiž jedním z mála, který v Evropě roste, mezi lety 2008 a 2012 prodeje v této třídě vzrostly o 18 procent. V roce 2011 se v tomto segmentu prodalo 772 346 vozů a dalších 265 647 v Rusku.

A jak to tedy bude s prodeji nové RAV4?

„Počítáme s tím, že v Česku prodáme letos 600 vozů, šedesát procent z nich bude s dieselovým motorem, 98 procent s pohonem všech čtyř kol. Nejvíce se budou prodávat vozy s druhou výbavou Active,“ řekl na prezentaci nového vozu Tomáš Vaněk, zástupce Toyoty v ČR.

A přiznal, že jsou velmi optimističtí, už teď má Toyota v Česku sto závazných objednávek a další přibývají. Vůz se začíná oficiálně prodávat zítra.

Nejnižší cena vozu začíná 614 900 korunách. Tolik stojí vůz 2,0 l D-4D s vcelku bohatou základní výbavou Power, v níž nechybí klimatizace, elektricky ovládaná přední a zadní okna, audiosystém s rádiem, bezpečnostní systémy.

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

dnes | Radek Pecák
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků