Lednové prodeje v Česku: raketový nástup Renaultu

Letošní rok začal dobře, lidé kupují nové vozy více než loni. Vyplývá to z lednové statistiky registrací Svazu dovozců automobilů (SDA). Proti prvnímu měsíci roku 2010 se letos prodalo o 865 osobních vozů více, což představuje osmiprocentní nárůst.
 
Znamenají snad tato čísla definitivní konec ekonomické krize? „Ekonomika se odrazila ode dna, ale lednová čísla jsou vždycky trochu ošidná, měsíc je krátké období. Mírný celoroční růst prodeje se očekává, ale musíme si počkat na další měsíce, jestli se osmiprocentní navýšení potvrdí,“ řekl AutoRevue.cz Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů.

„Letošní lednová statistika má ovšem svou kvalitu. Vyhrává totiž i při srovnání s rokem 2008, kdy se ještě o nějaké hospodářské recesi nemluvilo,“ pokračuje Tunkl. „Pravdou je, že v lednových údajích táhnou prodej firmy. Z celkového počtu připadá přes šedesát procent na nákupy firemních aut, a to je zásadní obrat proti době vrcholné krize, kdy trh díky akčním cenám drželi privátní zákazníci a firmy naopak šetřily.“

Z jednotlivých značek si mohou mnout ruce v Renaultu, prodali téměř dvakrát tolik aut než před rokem. Počtem 1084 vozidel se francouzská firma v pořadí prodaných kusů v České republice dokonce posunula ze čtvrtého na druhé místo, když přeskočila Volkswagen a Ford. „Auta měl Renault dobře připravená a prodával je za akční ceny. To byl určitě jeden z důvodů jejich vzestupu,“ připomíná tajemník.

Primát patří s 3987 modely Škodě, ta však zaznamenala proti začátku roku 2010 pokles v prodeji o 132 vozů, což dělá čtyři procenta. I tak je ale postavení mladoboleslavské společnosti stále výsadní. „Škodovka je jediný dominantní domácí výrobce a její úspěšnost se odvíjí od stabilních třiceti procent z celkového počtu prodaných aut. Takový malý pokles není nic neobvyklého. Vysokou laťku si drží dlouho a s úspěchem, byť začátkem devadesátých let měla téměř sto procent,“ dodává Tunkl.

 

Doporučujeme

Články odjinud