Leden zaznamenal nárůst v počtu dopravních nehod

Řidiči se z loňského nárůstu tragických kolizí na českých silnicích nepoučili. V lednu totiž nepřežilo dopravní nehody 102 lidí, což je o 40 více než před rokem. Vyplývá to ze statistických údajů, které poskytli pracovníci Ústředního automotoklubu ČR. Podle nich v lednu vzrostl počet havárií, počet mrtvých, těžce a lehce zraněných i hmotná škoda.

Řidiči se z loňského nárůstu tragických kolizí na českých silnicích nepoučili. V lednu totiž nepřežilo dopravní nehody 102 lidí, což je o 40 více než před rokem. Vyplývá to ze statistických údajů, které poskytli pracovníci Ústředního automotoklubu ČR. Podle nich v lednu vzrostl počet havárií, počet mrtvých, těžce a lehce zraněných i hmotná škoda.

Těžká zranění utrpělo 318 lidí, což je o 61 více než v lednu 2002. Přes 1800 účastníků nehod bylo zraněno lehce; jejich počet se zvýšil o více než dvě stovky. Dopravní policisté na místě nehod odhadli celkovou hmotnou škodu na 817 milionů, což je o čtvrtinu více než před rokem.

Jeden člověk v lednu zemřel kvůli tomu, že mu řidič na přechodu neumožnil bezpečně přejít vozovku; před rokem tak zahynulo pět lidí. Těžká zranění utrpělo 23 chodců, což je o sedm více než v roce 2002, a o tři na 55 se snížil stav lehkých zranění.

"Bilance následků u chodců na vyznačených přechodech se tak dostala prakticky na úroveň roku 2000," konstatovali autoři přehledů. Povinnosti řidičů a chodců na "zebrách" upravila před dvěma lety novela zákona. Zatímco před přijetím tohoto opatření zemřelo v roce 2000 na přechodech celkem sedm lidí, loni zraněním po kolizích na přechodech podlehlo již více než 30 chodců.

Loni policisté evidovali 191.000 nehod, které nepřežilo 1314 lidí. Počet kolizí se proti roku 2001 zvýšil o více než 5000 a počet mrtvých o 95. Prvenství v důvodech nehod patří nesprávnému způsobu jízdy, nedání přednosti a nepřiměřené rychlosti.

Jednou z cest, jak ovlivnit řidiče porušující předpisy, by podle odborníků mohl být systém bodování přestupků. "Přestupek by měl být řádně otaxován, vlastně přičten ke zlu řidiče, a pokud jde o trestný čin, měl by být trestní cestou postihován," řekl před nedávnem ředitel Centra dopravního výzkumu Josef Mikulík. Bodovací systém se podle něj osvědčil například v Německu a Velké Británii. V Česku ho má zavést novela, již chce vládě v březnu předložit ministr dopravy Milan Šimonovský.

Doporučujeme

Články odjinud