Led a brzdy: co ovlivňuje délku brzdné dráhy?

Namrzlé silnice ještě nějakou dobu potrvají. Ba dokonce v okamžicích, kdy přes den led roztaje a večer nebo v noci se znovu vytvoří, je situace v pozdních zimních měsících nebezpečnější než jindy. Co všechno ovlivňuje délku brzdné dráhy?
Led a brzdy: co ovlivňuje délku brzdné dráhy?

Povrch vozovky

Především je to kvalita povrchu vozovky, a to nejen z hlediska stavebního (kvalita materiálu), ale i jejího momentálního stavu, danému povětrnostními podmínkami. To, jak pneumatika „sedí“ na vozovce, jak k povrchu vozovky přilne, hodnotíme ukazatelem, kterému říkáme součinitel přilnavosti. Byl stanoven pokusným měřením a udává se v hodnotách od 0,01 až do 1,2. Čím je hodnota součinitele přilnavosti vyšší, tím účinněji lze brzdit, tím vyšší může být i rychlost. Činitelů, které ovlivňují hodnotu přilnavosti, je celá řada, tady je přehled těch nejdůležitějších:

  • rychlost jízdy,
  • množství vody na vozovce,
  • zatížení kola,
  • typ pneumatiky,
  • huštění pneumatiky,
  • směs běhounu pneumatiky,
  • teplota,
  • povětrnostní podmínky,
  • kvalita vozovky,
  • znečištění vozovky.

Co klouže víc

Součinitel přilnavosti má nižší hodnotu na mokré, nebo kluzké vozovce a naopak, vyšší hodnotu na vozovce suché. Zajímavé přitom je, že vlhká vozovka má součinitel přilnavosti nižší, než mokrá. Vlhká vozovka, např. na začátku deště, nebo při mrholení, kdy kapky vody společně s prachem na vozovce tvoří jakýsi maz, výrazně snižující součinitel přilnavosti. Při větším dešti je vozovka sice mokrá, ale už čistá a jízda vlivem zvýšeného koeficientu přilnavosti je bezpečnější než na začátku deště. Následující tabulka uvádí součinitele přilnavosti různých povrchů vozovek - suchých, mokrých a znečištěných.

Vozovka Suchá Mokrá
čistá znečištěná

rozehřátý asfalt (živičná výroba)

0,9

0,8

0,6

válcovaná vozovka a štěrkovaný drsný povrch

0,9

0,8

0,6

dlažba z kostek, drsná

0,8

0,8

0,6

beton nový zdrsněný

0,7

0,65

0,55

štěrkovaná, válcovaná vozovka

0,65

0,55

0,4

dlažba žulová

0,5

0,35

0,25

dlažba z dřevěných kostek

0,55

0,35

0,2

zasněžená vozovka, kola s řetězy

0,55

0,25

0,1

válcovaná štěrkovaná vozovka s živičným nátěrem

0,5

0,35

0,25

vozovka dlážděná oblými kameny

0,5

0,3

0,2

betonová ojetá vozovka

0,65

0,5

0,4

asfaltová (živičná) vozovka drsná

0,55

0,35

0,2

dlažba čedičová

0,45

0,25

0,15

polní hlinitá cesta, písková cesta

0,45

-

0,2

zasněžená vozovka

0,45

0,1

0,1

živičná (asfaltová) hladká vozovka

0,4

0,25

0,1

vozovka zledovatělá, kola s řetězy

0,35

0,15

0,15

vozovka zledovatělá, kola bez řetězů

0,15

0,05

0,05

bláto

-

-

0,3

TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Minitest Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line: Důstojné stáří

Ford Kuga 1.5 EB ST-Line (minitest)

Ačkoli je Kuga průběžně modernizována, nic to nemění na skutečnosti, že patří k nejstarším SUV na trhu. Má ve svém věku, a navíc s malým benzínovým čtyřválcem pod kapotou, ještě co nabídnout?

5.  11.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků