Led a brzdy: co ovlivňuje délku brzdné dráhy?

Namrzlé silnice ještě nějakou dobu potrvají. Ba dokonce v okamžicích, kdy přes den led roztaje a večer nebo v noci se znovu vytvoří, je situace v pozdních zimních měsících nebezpečnější než jindy. Co všechno ovlivňuje délku brzdné dráhy?
Led a brzdy: co ovlivňuje délku brzdné dráhy?

Povrch vozovky

Především je to kvalita povrchu vozovky, a to nejen z hlediska stavebního (kvalita materiálu), ale i jejího momentálního stavu, danému povětrnostními podmínkami. To, jak pneumatika „sedí“ na vozovce, jak k povrchu vozovky přilne, hodnotíme ukazatelem, kterému říkáme součinitel přilnavosti. Byl stanoven pokusným měřením a udává se v hodnotách od 0,01 až do 1,2. Čím je hodnota součinitele přilnavosti vyšší, tím účinněji lze brzdit, tím vyšší může být i rychlost. Činitelů, které ovlivňují hodnotu přilnavosti, je celá řada, tady je přehled těch nejdůležitějších:

  • rychlost jízdy,
  • množství vody na vozovce,
  • zatížení kola,
  • typ pneumatiky,
  • huštění pneumatiky,
  • směs běhounu pneumatiky,
  • teplota,
  • povětrnostní podmínky,
  • kvalita vozovky,
  • znečištění vozovky.

Co klouže víc

Součinitel přilnavosti má nižší hodnotu na mokré, nebo kluzké vozovce a naopak, vyšší hodnotu na vozovce suché. Zajímavé přitom je, že vlhká vozovka má součinitel přilnavosti nižší, než mokrá. Vlhká vozovka, např. na začátku deště, nebo při mrholení, kdy kapky vody společně s prachem na vozovce tvoří jakýsi maz, výrazně snižující součinitel přilnavosti. Při větším dešti je vozovka sice mokrá, ale už čistá a jízda vlivem zvýšeného koeficientu přilnavosti je bezpečnější než na začátku deště. Následující tabulka uvádí součinitele přilnavosti různých povrchů vozovek - suchých, mokrých a znečištěných.

Vozovka Suchá Mokrá
čistá znečištěná

rozehřátý asfalt (živičná výroba)

0,9

0,8

0,6

válcovaná vozovka a štěrkovaný drsný povrch

0,9

0,8

0,6

dlažba z kostek, drsná

0,8

0,8

0,6

beton nový zdrsněný

0,7

0,65

0,55

štěrkovaná, válcovaná vozovka

0,65

0,55

0,4

dlažba žulová

0,5

0,35

0,25

dlažba z dřevěných kostek

0,55

0,35

0,2

zasněžená vozovka, kola s řetězy

0,55

0,25

0,1

válcovaná štěrkovaná vozovka s živičným nátěrem

0,5

0,35

0,25

vozovka dlážděná oblými kameny

0,5

0,3

0,2

betonová ojetá vozovka

0,65

0,5

0,4

asfaltová (živičná) vozovka drsná

0,55

0,35

0,2

dlažba čedičová

0,45

0,25

0,15

polní hlinitá cesta, písková cesta

0,45

-

0,2

zasněžená vozovka

0,45

0,1

0,1

živičná (asfaltová) hladká vozovka

0,4

0,25

0,1

vozovka zledovatělá, kola s řetězy

0,35

0,15

0,15

vozovka zledovatělá, kola bez řetězů

0,15

0,05

0,05

bláto

-

-

0,3

TEST BMW X4 M40d/240 kW: Začnu mít konečně rád crossovery?

BMW X4 M40d

Projet se v nejvýkonnější naftové X4 někde na riviéře, prskali bychom nad jejím podivným designem. Když ale máte na silnicích kalamitu a objevíte její zábavně naladěnou čtyřkolku, máte Vánoce i v únoru.

dnes | Miro Mihálik | 16 příspěvků
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Škoda Superb 1.5 TSI ACT (minitest)

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda Superb s jednotkou 1.5 TSI?

15.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 89 příspěvků
TEST Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW: Dává smysl, jen trochu jiný

Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW

Při hodnocení Škody Kodiaq RS velice záleží na přístupu „pozorovatele“. Pokud vůz budete brát jako sportovní SUV, zřejmě vám brzy dojdou argumenty. V nabídce však rozhodně není nadbytečný.

12.  2.  2019 | Jan Mička | 85 příspěvků