Led a brzdy: co ovlivňuje délku brzdné dráhy?

Namrzlé silnice ještě nějakou dobu potrvají. Ba dokonce v okamžicích, kdy přes den led roztaje a večer nebo v noci se znovu vytvoří, je situace v pozdních zimních měsících nebezpečnější než jindy. Co všechno ovlivňuje délku brzdné dráhy?
Led a brzdy: co ovlivňuje délku brzdné dráhy?

Povrch vozovky

Především je to kvalita povrchu vozovky, a to nejen z hlediska stavebního (kvalita materiálu), ale i jejího momentálního stavu, danému povětrnostními podmínkami. To, jak pneumatika „sedí“ na vozovce, jak k povrchu vozovky přilne, hodnotíme ukazatelem, kterému říkáme součinitel přilnavosti. Byl stanoven pokusným měřením a udává se v hodnotách od 0,01 až do 1,2. Čím je hodnota součinitele přilnavosti vyšší, tím účinněji lze brzdit, tím vyšší může být i rychlost. Činitelů, které ovlivňují hodnotu přilnavosti, je celá řada, tady je přehled těch nejdůležitějších:

  • rychlost jízdy,
  • množství vody na vozovce,
  • zatížení kola,
  • typ pneumatiky,
  • huštění pneumatiky,
  • směs běhounu pneumatiky,
  • teplota,
  • povětrnostní podmínky,
  • kvalita vozovky,
  • znečištění vozovky.

Co klouže víc

Součinitel přilnavosti má nižší hodnotu na mokré, nebo kluzké vozovce a naopak, vyšší hodnotu na vozovce suché. Zajímavé přitom je, že vlhká vozovka má součinitel přilnavosti nižší, než mokrá. Vlhká vozovka, např. na začátku deště, nebo při mrholení, kdy kapky vody společně s prachem na vozovce tvoří jakýsi maz, výrazně snižující součinitel přilnavosti. Při větším dešti je vozovka sice mokrá, ale už čistá a jízda vlivem zvýšeného koeficientu přilnavosti je bezpečnější než na začátku deště. Následující tabulka uvádí součinitele přilnavosti různých povrchů vozovek - suchých, mokrých a znečištěných.

Vozovka Suchá Mokrá
čistá znečištěná

rozehřátý asfalt (živičná výroba)

0,9

0,8

0,6

válcovaná vozovka a štěrkovaný drsný povrch

0,9

0,8

0,6

dlažba z kostek, drsná

0,8

0,8

0,6

beton nový zdrsněný

0,7

0,65

0,55

štěrkovaná, válcovaná vozovka

0,65

0,55

0,4

dlažba žulová

0,5

0,35

0,25

dlažba z dřevěných kostek

0,55

0,35

0,2

zasněžená vozovka, kola s řetězy

0,55

0,25

0,1

válcovaná štěrkovaná vozovka s živičným nátěrem

0,5

0,35

0,25

vozovka dlážděná oblými kameny

0,5

0,3

0,2

betonová ojetá vozovka

0,65

0,5

0,4

asfaltová (živičná) vozovka drsná

0,55

0,35

0,2

dlažba čedičová

0,45

0,25

0,15

polní hlinitá cesta, písková cesta

0,45

-

0,2

zasněžená vozovka

0,45

0,1

0,1

živičná (asfaltová) hladká vozovka

0,4

0,25

0,1

vozovka zledovatělá, kola s řetězy

0,35

0,15

0,15

vozovka zledovatělá, kola bez řetězů

0,15

0,05

0,05

bláto

-

-

0,3

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků