Led a brzdy: co ovlivňuje délku brzdné dráhy?

Namrzlé silnice ještě nějakou dobu potrvají. Ba dokonce v okamžicích, kdy přes den led roztaje a večer nebo v noci se znovu vytvoří, je situace v pozdních zimních měsících nebezpečnější než jindy. Co všechno ovlivňuje délku brzdné dráhy?
Led a brzdy: co ovlivňuje délku brzdné dráhy?

Povrch vozovky

Především je to kvalita povrchu vozovky, a to nejen z hlediska stavebního (kvalita materiálu), ale i jejího momentálního stavu, danému povětrnostními podmínkami. To, jak pneumatika „sedí“ na vozovce, jak k povrchu vozovky přilne, hodnotíme ukazatelem, kterému říkáme součinitel přilnavosti. Byl stanoven pokusným měřením a udává se v hodnotách od 0,01 až do 1,2. Čím je hodnota součinitele přilnavosti vyšší, tím účinněji lze brzdit, tím vyšší může být i rychlost. Činitelů, které ovlivňují hodnotu přilnavosti, je celá řada, tady je přehled těch nejdůležitějších:

  • rychlost jízdy,
  • množství vody na vozovce,
  • zatížení kola,
  • typ pneumatiky,
  • huštění pneumatiky,
  • směs běhounu pneumatiky,
  • teplota,
  • povětrnostní podmínky,
  • kvalita vozovky,
  • znečištění vozovky.

Co klouže víc

Součinitel přilnavosti má nižší hodnotu na mokré, nebo kluzké vozovce a naopak, vyšší hodnotu na vozovce suché. Zajímavé přitom je, že vlhká vozovka má součinitel přilnavosti nižší, než mokrá. Vlhká vozovka, např. na začátku deště, nebo při mrholení, kdy kapky vody společně s prachem na vozovce tvoří jakýsi maz, výrazně snižující součinitel přilnavosti. Při větším dešti je vozovka sice mokrá, ale už čistá a jízda vlivem zvýšeného koeficientu přilnavosti je bezpečnější než na začátku deště. Následující tabulka uvádí součinitele přilnavosti různých povrchů vozovek - suchých, mokrých a znečištěných.

Vozovka Suchá Mokrá
čistá znečištěná

rozehřátý asfalt (živičná výroba)

0,9

0,8

0,6

válcovaná vozovka a štěrkovaný drsný povrch

0,9

0,8

0,6

dlažba z kostek, drsná

0,8

0,8

0,6

beton nový zdrsněný

0,7

0,65

0,55

štěrkovaná, válcovaná vozovka

0,65

0,55

0,4

dlažba žulová

0,5

0,35

0,25

dlažba z dřevěných kostek

0,55

0,35

0,2

zasněžená vozovka, kola s řetězy

0,55

0,25

0,1

válcovaná štěrkovaná vozovka s živičným nátěrem

0,5

0,35

0,25

vozovka dlážděná oblými kameny

0,5

0,3

0,2

betonová ojetá vozovka

0,65

0,5

0,4

asfaltová (živičná) vozovka drsná

0,55

0,35

0,2

dlažba čedičová

0,45

0,25

0,15

polní hlinitá cesta, písková cesta

0,45

-

0,2

zasněžená vozovka

0,45

0,1

0,1

živičná (asfaltová) hladká vozovka

0,4

0,25

0,1

vozovka zledovatělá, kola s řetězy

0,35

0,15

0,15

vozovka zledovatělá, kola bez řetězů

0,15

0,05

0,05

bláto

-

-

0,3

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků