Laserové oči pro auta na celém světě se rodí v Praze. Navštívili jsme vývojové centrum Valeo

Názory k článku

JRevil  |  19. 11. 2022 14:46

Zajímavé. Se svým programem v C++ se snažím prolomit WiFi heslo o délce 8 znaků (malá, velká písmena a číslice), jde o 62^8 tj. cca 200 bilionů kombinací. Na grafické kartě mi trvá vygenerování všech hesel cca 40 ms. Teď ještě pracuji na doplnění funkce pro šifrování PBKDF2 HMAC SHA1 a uvidím, jestli se heslo podaří prolomit v nějakém rozumném čase .

 |   |  Odpovědět
David  |  19. 11. 2022 15:02

Není nic horšího v provozu než LED a laserová světla tohoto typu. To, jak oslňují je otřesné. O to víc, když to má nějaký kretén nad kabinou(Scania) kamionu je za kopcem a 10 vteřin vás oslepí jelikož řidič vás ještě nevidí a je ještě za kopcem. Nebo vysoká SUV co p4ejíždí horizont v protisměru.
Všechny ty automatické přepínání dálkových světel a podobné zbytečnosti. Nic nenahradí pozornost za volantem a oči člověka.

 |   |  Odpovědi (13)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Jarda  |  19. 11. 2022 23:30

Nejenže současné led světla osluňují docela dost ale laserová světla nám budou ničit oči moc děkujeme super

 |   |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Ji/Ri  |  20. 11. 2022 09:33

Moje H4 jsou lepší ve všech směrech!

 |   |  Odpovědět
Freddka  |  21. 11. 2022 10:28

Je vzdy zajimave precist si clanek o Lidaru a pak cist komentare o svetlech
Lidi, vzdyt vy netusite ktera bije

Ale nejvetsi sranda je, ze lidary, radary a ultrazvukove snimace budou postupne eliminovany a je doat mozne, ze za 15 let po nich nestekne pes a vsechno pojede pres bezne (pripadne infracervene) kamery.
Jsou totiz extremne levne, neni zapotrebi zadna kalibrace apod., davaji ze vsech nejvyssi datovy tok a nejstabilnejsi kvalitu signalu atd.

Rekneme si za par let. Lidar se bude nasazovat tak dlouho, az se od nej v automobilech nejspis zcela upusti.

Kdo rozumi lidarum, rozumi take jejich spatnym vlastnostem - a tech je opravdu hodne - od kalibrace pres chybovost, jejich omezeny doaah, problematiku cistoty senzoru, odrazu paprsku atd.

Navic se ukazalo jako znacne obtizne pouzivat signal lidaru pro sensor data fusion v AI, takze nejspis v autonomnich autech se od nej bude nejspise utikat.

 |   |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Freddka  |  21. 11. 2022 20:41

Jak meris vzdapenost ty?
Staci ti dve oci, zbytek je software.

To je totiz ve finale ten hlavni argument proc lidar neni vubec potreba k prostorove orientaci, detekci objektu a urceni presne vzdalenosti objektu.

Ono by se dalo najit mnoho argumentu, proc by dve kamery nemely byt dostatecne dobre, jenze problem je v prirode, ktera tento argument zcela popira.
Ta nam dokazala na nespoctu unikatnich prikladu, ze to je naprosto dostacujici reseni. Evidentne lze pouzivat i pod vodou a v rychlostech nad 200kmh (ptaci) i s extremne nizkou odezvou…

Autonomie na 100% nepotrebuje lidar.

Obecne PLATIL argument, ze vyvoj AI zpracovani stereoskopickeho obrazu nebude dostatecne rychly, a tak bude zapotrebi viditelne spektrum doplnit o udaje z dalsich senzoru jako jsou radary, ultrazvuky a lidar. Kazde prece maji sve vyhody.

Ale nyni to vypada, ze tento argument neplati.

Duvodu je nekolik:
1. AI zpracovani stereoskopickeho zaznamu je dnes jiz plne postacujici (3D reprezentace plus detekce objektu, predikce i dostatecne rychle zpracovani)
2. Dalsi senzory tudiz nejsou nezbytne (a jsou jen drahe, nemaji ocekavany prinos
3. protoze obecne se ukazalo, ze NEplati ze vice senzoru znamena vyssi presnost.
Problem je jak pisu jiz vyse predevsim v synteze vsech datovych toku pro jejich analyzu AI.
V praxi je totiz nesrovnatelne jednodussi vzit informace z kamer a pracovat jen s nimi v porovnani s tim, kdy mate informace z nekolika rozdilnych senzoru. Je to trochu proti srsti, ale je to tak.

Nejde ani tak o to, ze by ti lidar nedal vice informaci. Teoreticky ano, ale…

Problem je spise v tom, jakym zpusobem funguje proces uceni AI, anotace trenovaciho datasetu (tj. “Jak vysvetlit pocitaci na nejakem zaznamu ze tohle je vlak a tamhle vede cesta”) atd.
Obraz se anotuje celkem snadno a je to temer dokonaly signal bez ruseni a chybovosti s obrovskym rozlisenim.

Naopak lidar ma ve 3D velice ubohe rozliseni (ale co je to je presne), ma velkou chybovost v signalu, navic kazde zarizeni ma trochu jinou kalibraci (tj dve ruzna zarizeni poskytuji trochu jiny vystup) atd atd.

Lidar je dobra hracka, ale jeden pekelne slozity signal pro AI. Ve finale skonci s nekolika vrstvami filtru a AI nez se vubec dostane k samotnemu zpracovani - a tudiz nastava take znacny problem se samotnou odezvou (signaly ruznych senzoru by mely pochazet ze stejneho casoveho okamziku).

A rychla odezva “od okamziku k reakci” je pro autonomni rizeni jedna z hlavnich priorit.

Pokud mate nekdo zajem dozvedet se vice, klidne muzu jit do vetsich detailu nebo vas odkazat na nejake zajimave clanky.

 |   |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat reakce: Zasílat reakce Můj názor