Jak meris vzdapenost ty?Staci ti dve oci, zbytek je software.To je totiz ve finale ten hlavni argument proc lidar neni vubec potreba k prostorove orientaci, detekci objektu a urceni presne vzdalenosti objektu.Ono by se dalo najit mnoho argumentu, proc by dve kamery nemely byt dostatecne dobre, jenze problem je v prirode, ktera tento argument zcela popira.Ta nam dokazala na nespoctu unikatnich prikladu, ze to je naprosto dostacujici reseni. Evidentne lze pouzivat i pod vodou a v rychlostech nad 200kmh (ptaci) i s extremne nizkou odezvou…Autonomie na 100% nepotrebuje lidar.Obecne PLATIL argument, ze vyvoj AI zpracovani stereoskopickeho obrazu nebude dostatecne rychly, a tak bude zapotrebi viditelne spektrum doplnit o udaje z dalsich senzoru jako jsou radary, ultrazvuky a lidar. Kazde prece maji sve vyhody.Ale nyni to vypada, ze tento argument neplati.Duvodu je nekolik:1. AI zpracovani stereoskopickeho zaznamu je dnes jiz plne postacujici (3D reprezentace plus detekce objektu, predikce i dostatecne rychle zpracovani)2. Dalsi senzory tudiz nejsou nezbytne (a jsou jen drahe, nemaji ocekavany prinos3. protoze obecne se ukazalo, ze NEplati ze vice senzoru znamena vyssi presnost.Problem je jak pisu jiz vyse predevsim v synteze vsech datovych toku pro jejich analyzu AI.V praxi je totiz nesrovnatelne jednodussi vzit informace z kamer a pracovat jen s nimi v porovnani s tim, kdy mate informace z nekolika rozdilnych senzoru. Je to trochu proti srsti, ale je to tak.Nejde ani tak o to, ze by ti lidar nedal vice informaci. Teoreticky ano, ale…Problem je spise v tom, jakym zpusobem funguje proces uceni AI, anotace trenovaciho datasetu (tj. “Jak vysvetlit pocitaci na nejakem zaznamu ze tohle je vlak a tamhle vede cesta”) atd.Obraz se anotuje celkem snadno a je to temer dokonaly signal bez ruseni a chybovosti s obrovskym rozlisenim.Naopak lidar ma ve 3D velice ubohe rozliseni (ale co je to je presne), ma velkou chybovost v signalu, navic kazde zarizeni ma trochu jinou kalibraci (tj dve ruzna zarizeni poskytuji trochu jiny vystup) atd atd.Lidar je dobra hracka, ale jeden pekelne slozity signal pro AI. Ve finale skonci s nekolika vrstvami filtru a AI nez se vubec dostane k samotnemu zpracovani - a tudiz nastava take znacny problem se samotnou odezvou (signaly ruznych senzoru by mely pochazet ze stejneho casoveho okamziku).A rychla odezva “od okamziku k reakci” je pro autonomni rizeni jedna z hlavnich priorit.Pokud mate nekdo zajem dozvedet se vice, klidne muzu jit do vetsich detailu nebo vas odkazat na nejake zajimave clanky.
Dvě statické kamery opravdu k autonomnímu řízení nestačí, vytvoří sice stereoskopický obraz, ale pouze v jediné úzké výseči, a ve velice malém rozmezí vzdáleností, což je naprosto nedostačující. Buď těch kamer musí být značný počet, nebo je nutno použít lidary, které kamery doplní. Plus samozřejmě něco, zpravidla ultrazvuk, pro malé vzdálenosti.On totiž lidstý zrak (neplatí pro jednooké jedince) má podstatně blíž k lidaru, než dvěma statickým kamerám, jak si zcela mylně představujete.
Kamer muzes mit kolik jen chces, jsou za babku, doslova. Nekde 8-10 kamer staci.Klidne jich muzes mit i vice, ale musis ten datovy tok take zpracovat, to uz tak snadne neni.Tesla jede 8 kamer uz mnoho let (myslim od 2019 na kazdem prodanem aute). Samozrejme se pak kamery prekryvaji, mas tery stereoskopickou vizi temer vsude a tech mrtvych uhlu je minimum a pouze v bezprostredni vzdalenosti od vozu (tj centimetey).Lidar byl, je a urcite i bude radove drazsi nez 10 kamer. Radove mam na mysli nekolik radu jako 100 nebo 1000x drazsi. Dobre kamery jsou v nakupu totiz radech jednotek dolaru.
Nesmysl. Totální blábol.
Co z toho?
Je vzdy zajimave precist si clanek o Lidaru a pak cist komentare o svetlech :-)Lidi, vzdyt vy netusite ktera bije :-)Ale nejvetsi sranda je, ze lidary, radary a ultrazvukove snimace budou postupne eliminovany a je doat mozne, ze za 15 let po nich nestekne pes a vsechno pojede pres bezne (pripadne infracervene) kamery.Jsou totiz extremne levne, neni zapotrebi zadna kalibrace apod., davaji ze vsech nejvyssi datovy tok a nejstabilnejsi kvalitu signalu atd.Rekneme si za par let. Lidar se bude nasazovat tak dlouho, az se od nej v automobilech nejspis zcela upusti.Kdo rozumi lidarum, rozumi take jejich spatnym vlastnostem - a tech je opravdu hodne - od kalibrace pres chybovost, jejich omezeny doaah, problematiku cistoty senzoru, odrazu paprsku atd.Navic se ukazalo jako znacne obtizne pouzivat signal lidaru pro sensor data fusion v AI, takze nejspis v autonomnich autech se od nej bude nejspise utikat.
Ehmm, neviděl bych to tak černě. IR kamera umí mnoho, ale zdaleka ne vše potřebné. Navíc neumí proti lidaru jednu zcela zásadní věc, a to rozlišit vlastní a cizí zdroj "světla" a druhou zcela zásadní věc, a to spolehlivě měřit vzdálenost v kombinaci s vektorem, což je pro autonomní jízdu gen. 3 a výš naprosto zásadní věc.Navíc, Lidar není nijak zásadně dražší, než IR kamera. Ostatně vás musím vyvést z omylu o nenáročnosti IR kamery na čistotu senzoru, tam je výhoda jednoznačně na straně lidaru.
Moje H4 jsou lepší ve všech směrech!
Nejenže současné led světla osluňují docela dost ale laserová světla nám budou ničit oči moc děkujeme super
To nejsou laserovy ukazovátka z Číny. Čtou silnici a překážky a drží i v terénu a velký rychlosti přesnou polohu a ještě nepretržitě tvarujou dopadajici kužel a mění intenzitu. Dokonalý světlo.
Na rovince ano, v kopcovitém terénu poznám nového bawora okamžitě (nový áčko a emko s tím problém nemá) a jak psáno výš 4.octa s matrixy je šmejd, který neměl být schválen do provozu
Nevim jestli píšeme o stejný věci: matrixy a lasery nejsou totéž.
Hodinky jako holínky, pro diskutéry s IQ<75 v tom není rozdíl, oni potřebují svou omezenost ventilovat veřejně.
Není nic horšího v provozu než LED a laserová světla tohoto typu. To, jak oslňují je otřesné. O to víc, když to má nějaký kretén nad kabinou(Scania) kamionu je za kopcem a 10 vteřin vás oslepí jelikož řidič vás ještě nevidí a je ještě za kopcem. Nebo vysoká SUV co p4ejíždí horizont v protisměru.Všechny ty automatické přepínání dálkových světel a podobné zbytečnosti. Nic nenahradí pozornost za volantem a oči člověka.
A jel jste třeba s autem s LED světlama? Asi ne, třeba mě automatika dálkových funguje určitě rychleji než člověk vypne páčku. Neříkám, že je to úplně bez chyb, ale určitě to reaguje rychleji než někteří lidé, kteří to do vás "perou" a ani nezaregistrují, že jedou na dálkové. Jedinou výtku mám, že to neregistruje auta jedoucí ze strany, když ještě nejsou v křižovatce, ale to je logické - kamera nevidí světlo.
Jenže já můžu páčkou přepnout dálkovky už ve chvíli, kdy vidím pouze oblast světla blížící se ke kopci nebo do zatáčky, to automat nedovede.
Laserovy světla nikoho neoslepujou z principu svítí do tmy, protisvětlo vynechaj.
Mám tu zkušenost, že ta automatická světla asi na sekundu oslní, než se přepnou. Například, slušný řidič, když vidí za horizontem světla, tak přepne včas na tlumená. Automat, jak je psáno výše, na chvilku oslní. Je naivní, předpokládat, že řidič s automatem bude přepínat ručně a včas.
No přesně tak, tedy pokud za "automatická" světla budeme považovat cokoliv od běžného asistenta dálkových světel, přes matrix, matrix+laser, digitalmatrix až po digitalmatrix+laser.Umí toho spoustu a čím novější verze, tím méně případů oslnění je. Co ale zatím opravdu neumí, je neoslnit řidiče, stojícího mimo obec bokem, protože jeho přední ani zadní světla prostě kamery nevidí.A jen málo (v podstatě jen jediná verze digitalmatrix) umí neoslnit protijedoucího řidiče kamionu, který má světlomety schované za svodidly mezi jízdními pásy.Pokud jde o laser, tak případů oslnění je jak šafránu. Jednak proto, že je mají v podstatě pouze některá BMW (tam se moc neuplatní, protože se rozsvěcí až při opravdu vysoké rychlosti) a některá Audi, kde se sice zapínají už od 65km/h, ale v milisekundách je vypíná sebemenší zdroj světla ve výhledu kamery, takže neoslní ani cyklistu se skoro vybitou čelovkou.
mam BMW s laserovymi svetlami. zapinaju sa mimo mesta a pri rychlosti nad 60km/hod. ak su zapnute ako adaptivne, tak dokazu odfiltrovat kazdy svetelny zdroj aj cloveka stojaceho pri ceste. kedze mam problem s videnim v noci, za mna je to najlepsie, co mozem mat v aute.https://www.youtube.com/watch...
Kámo, nepleteš si matrix s laserem? Bo u zatím všech BMW s laser light, co se mi dostaly do ruky, sice dálková funkce matrixu naskakovala opravdu kolem 60-65km/h, ale laser se k tomu přidával až nad 120km/h. Tak si buď pleteš pojmy, nebo se soudruzi z Münchenu konečně probrali z bezvědomí, ale to bych se dost divil.
Na jakém autě najdeme ona jediná digitalmatrix světla, která umí neoslnit protijedoucího řidiče kamionu, který má světlomety schované za svodidly?
e-tron GT
Pokud ho zaregistruji vcas.
Píšu a laserech za tučej příplatek ne o ledkách v základu.
Ty jsi fakt Homer.
V levotočivých zatáčkách, kde je les, dům, okresky nebo dálnice, tak dostaneš minimálně na půl sekundy šlehu, až to píchne v očích.A také jsou divné adaptabilní světlomety u Octávií. Vnitřní levá lampa svítí jak o život a dost oslňuje.
Zajímavé. Se svým programem v C++ se snažím prolomit WiFi heslo o délce 8 znaků (malá, velká písmena a číslice), jde o 62^8 tj. cca 200 bilionů kombinací. Na grafické kartě mi trvá vygenerování všech hesel cca 40 ms. Teď ještě pracuji na doplnění funkce pro šifrování PBKDF2 HMAC SHA1 a uvidím, jestli se heslo podaří prolomit v nějakém rozumném čase ;-).
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.