LaSalle: takřka zapomenutá kapitola

Historie automobilových firem, těch amerických zvláště, je dnes plná zvratů stejně jako kdysi. Málokdo dnes vzpomene značky LaSalle...

„Stavěny u Cadillacu podle standardů Cadillac“. Takové byly vozy LaSalle, jež měly být nositeli nového designérského jazyku v rámci koncernu General Motors, kterým začal hovořit geniální Harley Earl. První vůz byl veřejnosti představen 5. května roku 1927 a tento „malý Cadillac“ ihned zaznamenal velký ohlas. Vozy LaSalle byly stavěny s širokým spektrem karosářských stylů včetně zakázkových karosérií značek Fisher a Fleetwood. Elegantní splývavé linie a dvoutónové, často světlé laky, to byly originální prvky v době, kdy velkým vozům vládly tmavé odstíny. Earl průběžně měnil logo značky, jež se nakonec ustálilo v podobě kruhové stylizace LaS po vzoru znaku Hispano Suiza.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vozy LaSalle se dodávaly s rozvory od 128 do 134 palců a výkonným „devadesátistupňovým“ vidlicovým osmiválcem Cadillac. Vzhledem k nižší hmotnosti a kompaktnějším rozměrům to byla opravdu rychlá a hbitá auta. 20. června roku 1927 usedl za volant sériového roadsteru na tovární testovací trati Milford Willard Rader, jenž se zde střídal s Gusem Bellem. S vozem v plném tempu absolvovali vzdálenost 952 mil, přičemž tankováním a výměnami pneumatik ztratili dohromady pouhých sedm minut času. Průměrná rychlost 95,2 mph, tedy 153,18 km/h, byla znamenitá, při závodech 500 mil Indianapolis ve stejném roce naměřili závodním speciálům v průměru 97,5 mph, tedy 156,88 km/h...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Prodejní úspěchy vozů LaSalle byly zprvu ohromné, ale záhy se začal projevovat jistý koncernový kanibalizmus, neboť řada dosavadních zákazníků Cadillacu začala dávat přednost bodobně výkonným, ale kompaktnějším a levnějším vozům LaSalle. Tento jev se začal prohlubovat během hospodářké krize, kdy se prodeje vozů Cadillac takřka zastavily. Recese pochopitelně významně zasáhla i produkci vozů LaSalle. Zatímco v roce 1929 se jich prodalo 22 691, o tři roky později jich bylo již pouze 3 290. Hospodářská krize i firemní taktika tomuto úspěšnému projektu přistřihla křídla. Automobily LaSalle se přesto v omezeném množství prodávaly ještě po celá třicátá léta, bez zajímavosti není ani skutečnost, že jeden z vozů LaSalle karosoval v roce 1938 Josef Sodomka na přímou objednávku britské královské rodiny, resp. krále Jiřího VI.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
LaSalle s vysokomýtskou karoserií Sodomka pro britského krále / LaSalle ročníku 1939 jako prostorná sanitka / Jeden z posledních vozů LaSalle z roku 1940

A kde se vlastně název značky vzal? Zatímco Cadillac kdysi převzal jméno zakladatele města Detroitu Antoina de la Mothe Cadillac, jeho menší derivát si jej vypůjčil od jiného pionýra osídlování Ameriky, rovněž francouzské národonosti. Byl jím Robert Cavelier de La Salle, který žil v letech 1643 až 1687.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jméno LaSalle použil General Motors ještě v roce 1955 na studii Cadillac LaSalle II Roadster 
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

včera | Milan Lažanský | 6 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků