LaSalle: takřka zapomenutá kapitola

Historie automobilových firem, těch amerických zvláště, je dnes plná zvratů stejně jako kdysi. Málokdo dnes vzpomene značky LaSalle...

„Stavěny u Cadillacu podle standardů Cadillac“. Takové byly vozy LaSalle, jež měly být nositeli nového designérského jazyku v rámci koncernu General Motors, kterým začal hovořit geniální Harley Earl. První vůz byl veřejnosti představen 5. května roku 1927 a tento „malý Cadillac“ ihned zaznamenal velký ohlas. Vozy LaSalle byly stavěny s širokým spektrem karosářských stylů včetně zakázkových karosérií značek Fisher a Fleetwood. Elegantní splývavé linie a dvoutónové, často světlé laky, to byly originální prvky v době, kdy velkým vozům vládly tmavé odstíny. Earl průběžně měnil logo značky, jež se nakonec ustálilo v podobě kruhové stylizace LaS po vzoru znaku Hispano Suiza.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vozy LaSalle se dodávaly s rozvory od 128 do 134 palců a výkonným „devadesátistupňovým“ vidlicovým osmiválcem Cadillac. Vzhledem k nižší hmotnosti a kompaktnějším rozměrům to byla opravdu rychlá a hbitá auta. 20. června roku 1927 usedl za volant sériového roadsteru na tovární testovací trati Milford Willard Rader, jenž se zde střídal s Gusem Bellem. S vozem v plném tempu absolvovali vzdálenost 952 mil, přičemž tankováním a výměnami pneumatik ztratili dohromady pouhých sedm minut času. Průměrná rychlost 95,2 mph, tedy 153,18 km/h, byla znamenitá, při závodech 500 mil Indianapolis ve stejném roce naměřili závodním speciálům v průměru 97,5 mph, tedy 156,88 km/h...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Prodejní úspěchy vozů LaSalle byly zprvu ohromné, ale záhy se začal projevovat jistý koncernový kanibalizmus, neboť řada dosavadních zákazníků Cadillacu začala dávat přednost bodobně výkonným, ale kompaktnějším a levnějším vozům LaSalle. Tento jev se začal prohlubovat během hospodářké krize, kdy se prodeje vozů Cadillac takřka zastavily. Recese pochopitelně významně zasáhla i produkci vozů LaSalle. Zatímco v roce 1929 se jich prodalo 22 691, o tři roky později jich bylo již pouze 3 290. Hospodářská krize i firemní taktika tomuto úspěšnému projektu přistřihla křídla. Automobily LaSalle se přesto v omezeném množství prodávaly ještě po celá třicátá léta, bez zajímavosti není ani skutečnost, že jeden z vozů LaSalle karosoval v roce 1938 Josef Sodomka na přímou objednávku britské královské rodiny, resp. krále Jiřího VI.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
LaSalle s vysokomýtskou karoserií Sodomka pro britského krále / LaSalle ročníku 1939 jako prostorná sanitka / Jeden z posledních vozů LaSalle z roku 1940

A kde se vlastně název značky vzal? Zatímco Cadillac kdysi převzal jméno zakladatele města Detroitu Antoina de la Mothe Cadillac, jeho menší derivát si jej vypůjčil od jiného pionýra osídlování Ameriky, rovněž francouzské národonosti. Byl jím Robert Cavelier de La Salle, který žil v letech 1643 až 1687.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jméno LaSalle použil General Motors ještě v roce 1955 na studii Cadillac LaSalle II Roadster 
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků