Land Rover TDV8: moderní diesel

Nový naftový agregát TDV8 je vybaven řadou unikátních řešení, které si zaslouží bližší seznámení.
Land Rover TDV8: moderní diesel

Britská automobilka Land Rover před nedávnem představila nový naftový motor označovaný jako TDV8, který nabídla zákazníkům ve svém modelu Range Rover. Luxusní a sportovní off road se tak dočkal plnohodnotného naftového agregátu, který může směle konkurovat ostatním značkám. Při jeho vývoji bylo třeba vyřešit několik nesnází a vznikly tak vcelku unikátní řešení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Zcela nový naftový agregát TDV8 vychází ze staršího šestiválce, který automobilka označuje jako TDV6. Pro nový agregát se ovšem použil pouze blok a písty. Vše ostatní je zcela nové. Nezvyklý je na osmiválec samotný objem, který je 3,6 litru. Osmiválec nabízí výkon 200 kW (272 k) - TDV6 130 kW (177 k) a točivý moment 640 Nm, kterého TDV8 dosahuje mezi 2000-2500 ot./min. Motor však nabízí točivý moment 400 Nm již od 1 250 ot./min.

Model Range Rover s motorem TDV8 zrychlí na stovku za 9,2 s, což je proti TDV6 zlepšení o 4,4 s. Pružné zrychlení z 80-110 km/h pak zvládne nový motor přibližně o 40 procent rychleji.

Technická řešení

K dosažení poměrně vysokého točivého momentu osmiválcového motoru do V slouží dvě turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek a poměrně nízký kompresní poměr 17,3:1. Čtyřventilové uspořádání motoru pak zlepšuje vytáčení motoru a zlepšuje jeho celkovou kultivovanost. Válce motoru spolu svírají úhel 90° (u TDV6 60°), což je další plus pro zlepšení vyváženosti a hladkosti chodu.

Pro výrobu bloku motoru je použita technologie lisované slitiny grafitové oceli (CGI), který se vyznačuje výrazně vyšší pevnosti, než u tradiční litiny a také lepší únavovou pevnosti, než hliníkové konstrukce. Díky této technologii je osmiválcový motor lehčí a menší, než u konkurence.

Hlava válců je vyrobena z hliníkové slitiny, vačkové hřídele (dvě pro každou řadu) jsou duté, aby se snížila hmotnost motoru, a 32 ventilů je poháněno pomocí vahadel a hydraulických zdvihátek. Sací vačkový hřídel pohání jednoduchý řetěz, výfukový je poháněn ozubenými koly.

Z důvodu devadesátistupňové konstrukci motoru jsou obě turbodmychadla usazena nízko nad motorem. Protože osmiválec míří do vozů off road, který se často naklání, mohlo by dojít k nedostatečnému mazání dmychadel a tedy k jejich poškození. Navíc při náklonu se jedno z dmychadel může dostat pod úroveň olejové vany, čímž dojde k omezení průtoku oleje. Land Rover proto vyvinul nový patentovaný, vakuový, mazací systém, který zajišťuje přívod oleje k turbodmychadlům za všech okolností.

Turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek, jsou z důvodu rychlejší reakce vybaveny malými turbínkami. Nastavitelná gemoetrie jejich lopatek pak zrychluje odezvu na plynový pedál, eliminuje tzv. turboefekt a zlepšuje průběh točivého momentu motoru. Navíc není zapotřebí přepouštěcího ventilu na výfuku, čímž se opět zvyšuje hladkost chodu motoru.

Vstřikování nafty do motoru probíhá prostřednictvím technologie common-rail se vstřikovacími tlaky až 1700 barů.

Motor TDV8 pochopitelně plní emisní normu Euro 4 a Range Rover s tímto motorem dosahuje slušné kombinované spotřeby 11,3 l na 100 km.

Motor v praxi

Land Rover se také snažil eliminovat jakýkoli obtěžující hluk motoru. Pro tyto účely je model Range Rover vybaven celým systémem akustického odhlučnění, který se skládá ze sklolaminátového krytu motoru, zvukotěsných krytů vstřikovacích ventilů s pryžovým uložením a celé sady tlumících materiálu.

V modelu Range Rover přenáší výkon na všechna čtyři kola šestistupňový automat s možností manuálního řazení. Samozřejmostí je poté redukční převodovka a elektronické uzávěrky diferenciálů.

Cena

Model Range Rover s motorem TDV8 startuje na částce 2 050 000 Kč ve výbavě SE a končí na částce 2 820 000 Kč ve výbavě VOGUE SE. Je tedy výrazně levnější, než základní benzínová verze s motorem V8 a také než vrcholná verze 4,2 V8 S/C.

  • TDV8 SE - 2 050 000 Kč
  • TDV8 HSE - 2 341 000
  • TDV8 VOGUE - 2 525 000 Kč
  • TDV8 VOGUE SE - 2 820 000 Kč
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků