Land Rover se dožívá šedesátin

Když se roku 1948 v Amsterdamu představil první vůz Land Rover, málokdo předpokládal, že se značka stane lídrem nového segmentu.

Podobně jako naprostá většina automobilek kdysi slavného britského impéria, ani Land Rover již britským vlastníkům nepatří. Jak jsme vás na AutoRevue.cz informovali, Ford ji na začátku letošního roku prodalo indické firmě Tata. Zdá se však, že Land Rover žije dál. Nabídka nyní zahrnuje pět modelových řad a výrobní čísla lámou rekordy. Do výroby se zřejmě chystá další typ, jenž bude vycházet ze studie LRX Concept, jehož snímky vám přinášíme níže. Společnost má sídlo v britském Gaydonu a dvě továrny v Solihullu (West Midlands) a Halewoodu (Merseyside). Letošní rok se u Land Roveru ponese v duchu oslav výročí vyrobení prvního vozu s tímto jménem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Začátky to však byly skromné. První Land Rover navrhoval během roku 1947 šéfkonstruktér automobilky Rover Maurice Wilks na své farmě v Newborough. Byla to jeho adaptace amerického Jeepu, který používal na svém venkovském sídle ve Walesu. Proto také první prototyp Land Roveru stál na americkém podvozku a měl hranatou karosérii, vyrobenou z nerezavějícího a lehkého materiálu zvaného Birmabright, jenž se skládal z hliníku a magnézia. Volba tohoto materiálu byla prozaická, poválečný průmysl totiž tpěl nedostatkem oceli, ovšem přebytkem lehkých slitin z letectví. Předpopkládá se, že 75% vozů vyrobených v první sérii je dnes stále v provozu. Land Rover první série se stal populárním pro svoji výdrž, ale především z toho důvodu, že zákazníci neměli takřka jinou volbu. To se začalo měnit v následujících letech, kdy zvláště japonské automobilky, rovněž vycházející z amerického Jeepu, začaly produkovat modernější a levnější osobní vozy do těžkého terénu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Land Rovery si brzy našly své zákazníky zejména v řadách farmářů či bezpečnostních složek různých států, Land Rovery většiny ze současných řad používá také naše Vojenský policie. Druhá série přišla do prodejů přesně před půlstoletím. V roce 1967 se stala strádající skupina Rover součástí Leyland Motors, později transformovaného na British Leyland. Série III se objevila v roce 1971 (rok před tím byl představen první luxusní terénní vůz na světě Range Rover), o čtyři roky později Leyland zkolaboval a byl znárodněn. Nové vedení se rozhodlo Land Rover ze skupiny vydělit do nové divize užitkových vozidel Land Rover Leyland Group. Už rok nato sjel z výrobních pásů vůz Land Rover s pořadovým číslem 1 milion a za další dva roky vznikla zvláštní firma Land Rover Limited. V roce 1983 byla představena řada Land Rover 90/110/127 (Defender) jako nová interpretace původní myšlenky jednoduchosti. Roku 1987 vstoupil Range Rover na americký trh a dva roky nato vyjel model Discovery první generace. 

V roce 1994 převzalo skupinu Rover německé BMW a zároveň byl představen Range Rover druhé generace, přičemž ta první se s přídomkem Classic vyráběla ještě následující rok. Lehký Freelander spatřil světlo světa roku 1998, ale bylo již jisté, že BMW této své britské akvizice začíná litovat. O dva roky později prodává značku Land Rover koncernu Ford, jenž v roce 2002 uvádí třetí generaci Range Roveru. BMW se zbavuje i Roveru, neboť model 75 nenaplnil očekávání. Roku 2005 Land Rover představuje třetí generaci Discovery a Range Rover Sport, přičemž dosavadní motory BMW M62 V8 jsou konečně nahrazeny koncernovou jednotkou Jaguar AJ-V8. V roce 2007 je vyroben čtyřmiliontý Land Rover, ale to je již jasné, že Ford o značku dále nemá zájem. O rok později ji prodává společnosti Tata Motors za poloviční částku ve srovnání se sumou, již osm let před tím zaplatil BMW. Jaká budoucnost na Land Rover pod indickým vedením čeká, to je zatím otázkou. 
 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků