Land Rover Freelander: Za volantem nejmenšího z rodu

V poslední době vídáme na našich silnicích stále více lehkých terénních automobilů. Jedním z nich je i model automobilky Rover – Land Rover Freelander.
Land Rover Freelander: Za volantem nejmenšího z rodu
I když by se už jenom podle značky mělo jednat o vyloženě terénní automobil, převážně jej stejně uvidíme pouze na silnicích. Dnes je totiž běžné, že si lidé tyto vozy kupují především kvůli své image. Freelander je kombinací nových technických řešení a tradiční, legendární kvality terénních vozů Land Rover. Je to zároveň nejmenší model automobilky v této třídě vozů.

Podvozek a karoserie 

Ani zde samozřejmě nechybí pohon všech čtyř kol 4x4, který se připojuje automaticky, pokud dojde k protočení kol na přední nápravě. Bohužel, jak už to u vozů s tímto systémem bývá, i zde je připojení zadní nápravy provázeno škubnutím, Klepněte pro větší obrázekkteré pocítí především cestující na zadních sedadlech. Podvozek je vybaven nezávislým zavěšením všech kol a je doplněn o standardní čtyřkanálové ABS, ETC (elektronická kontrola prokluzu) a HDC. Právě posledně jmenovaný systém není moc obvyklý a měl by se aktivovat pouhým stisknutím žlutého tlačítka, umístěného na řadící páce. HDC minimalizuje nebezpečí nekontrolovatelného sjezdu na kluzkém povrchu a dá se použít pouze při zařazeném prvním stupni a nebo při zpětném chodu. Bohužel se nám tento systém nepodařilo za žádnou cenu aktivovat a tak ho zároveň vyzkoušet.

Klepněte pro větší obrázek Na rozdíl od některých větších bratříčků, kteří využívají žebřinového rámu, je zde použita samonosná karoserie. Ta nepůsobí žádným výstředním dojmem ba naopak, má zakulacené hrany a je to prostě “jeepík“ jak má být. Pro někoho možná snad až dost unylých tvarů. Mohutnost tomuto vozu dodává především šikovně zakomponovaný přední plastový nárazník. Ten sice postrádá barvu karoserie, ale i tak působí velmi elegantně. Když už jsme u vnějšího vzhledu, nesmíme zapomenout ani na kola. Ta byla u našeho vozu hliníková v pěti paprskovém designu.

Interiér

Klepněte pro větší obrázek Co se týče samotného interiéru, tak o tom nejvíce prozradí fotografie a každý si o něm asi udělá svůj vlastní názor. Na nás působil snad až moc zastarale, ale zase na druhou stranu je pravda, že vše je tam kde to má být. Příjemné sedačky na pohled by však mohly být poněkud měkčí a mít delší sedáky. Plus patří v interiéru především odkládacím prostorům, kterých je všude dostatek a hlavně jsou dobře přístupné. Klepněte pro větší obrázekJedním z nich je i uzamykatelná schránka v zavazadlovém prostoru. Za zajímavost stojí také zadní, v našem případě páté dveře, ve kterých najdete elektricky zatahovatelné okno. To by mělo usnadnit nakládání menších předmětů do zavazadlového prostoru aniž byste museli otevírat těžké dveře zavazadelníku. Dá  se ovládat i dálkovým ovládáním centrálního zamykání, ale bohužel jenom otvírat. Zavřít ho musíte pomocí tlačítka umístěného na středové konzole, a to ještě při zapnutém zapalování. Nechyběla zde elektricky ovládaná okna, již zmiňované centrální dálkové zamykání vozu, klimatizace, rádio s přehrávačem a airbag řidiče. Za další výbavu je třeba si připlatit.

Jízdní vlastnosti, motor

Klepněte pro větší obrázek Vzhledem k tvrdšímu podvozku a tuhé karoserii je jízda s tímto automobilem pohodlná a příjemná. Výborná tuhost odpružení nabádá i k drsnějšímu zacházení a můžete si s ním ledacos dovolit. Díky dvoulitrovému vznětovému motoru Td4, který pochází od automobilky BMW je jeho jízda téměř vyvážená. Motor o objemu 1951 cm3 mu dává dostatečnou sílu a to již od nízkých otáček. Vynikající průběh točivého momentu, především od nízkých otáček, zajišťuje vozu dobré a pružné zrychlení. Ten vrcholí hodnotou 260 Nm při 1750 ot./min. Ale chtít po něm nějaké zázraky obzvláště pak na dálnici nesmíte. Se svojí hmotností půl druhé tuny, dokáže jet rychlostí až 150 km/h a o jeho zastavení se starají chlazené kotoučové brzdy na předních a bubnové brzdy na zadních kolech. Motor dosahuje největšího výkonu 82 kW (115,2 k) při 4000 ot./min, je docela tichý a do interiéru se tak přenáší především aerodynamický hluk, který má na svědomí již zmiňovaná hranatější karoserie a zimní pneumatiky. Hřebenové řízení opatřené posilovačem má dobrý účinek a oceníte ho nejenom ve městě, ale i v terénu. Pětistupňová převodovka je velice dobře odstupňovaná a má docela příjemné řazení. Navíc je doplněna o IRD, což je redukční převodovka pro přenos točivého momentu na zadní nápravu. Co se týče spotřeby, tak šedesáti litrová nádrž vám vystačí tak maximálně na 650 kilometrů. Za celou dobu testování se spotřeba pohybovala těsně nad hranicí udávanou výrobcem, a to kolem hodnoty 8 litrů nafty na 100 km. To je v případě tohoto vozu hodnota na velmi slušné úrovni.

Land Rover Freelander patří mezi nejprodávanější terénní automobily ve své třídě a vyrábí se Klepněte pro větší obrázek ve třech základních provedeních. Třídvéřový “softback“ s odnímatelnou střechou, “hardback“ s pevnou střechou a pětidvéřové kombi. Z motorů je v nabídce benzínová osmnáctistovka, šestiválec 2,5 KV6 a vznětový dvoulitr, který lze doplnit o automatickou pětistupňovou převodovku se systémem “Steptronic“. Je to vůz, který své posádce umožní naplno využít jeho užitných hodnot, a to ať už to bude na silnici, ve městě a nebo i v terénu. Navíc si na terénní auto zas tak moc nehraje a ví, co to znamená.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 1 příspěvek
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků