Land Rover Freelander: volnost v pohybu (velký test)

Jen málokterá automobilka má takové zkušenosti s off roady a SUV jako Land Rover. Při vyslovení tohoto jména se většině příznivců vybaví náročné rally, průzkumné cesty mimo silnice a zdolávání těžkého terénu. Přesto Land Rover nabízí i vozy pro každodenní ježdění. Jaký je nejmenší z rodiny tradiční značky?
Land Rover Freelander: volnost v pohybu (velký test)
Seznam kapitol
  1. První dojmy a pohled z venku
  2. Interiér, vnitřní prostor, zavazadelník
  3. Motor, řazení, pružnost a spotřeba
  4. Jízdní vlastnosti, hodnocení, parametry
  5. Fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Již samotný název modelu dává tušit svobodu pohybu. Svobodu jak na běžných a kvalitních silnicích, tak v terénu. Freelander patří do dnes oblíbené třídy SUV, ale s tím rozdílem, že proti většině jeho konkurentů s ním můžete bez rozpaků zamířit i do terénu. A ani v tomto prostředí se nebudete cítit ztraceni. Freelander patří do rodiny Land Roveru, který je ve své třídě uznávaným výrobcem. Na cestách ho sice tak často nepotkáte, ale pokud se kolem vás mihne, určitě si ho všimnete.

Už při prvním pohledu asi každého zaujme tradiční design SUV a off roadu, mohutnost celého vozu a světlá výška. Freelander je na pohled hrubší, než je nyní v modě, ale aura, kterou kolem sebe má je na místě. A své na první pohled viditelné ambice umí dokázat i v provozu.

Vnější pohled

Při pohledu na Freelander v pětidveřové verzi dostávate pocit, že máte před sebou zástupce klasických off roadů a ne jeho zcivilněnou verzi. Klasický tvar karosérie, mohutný předek, useknutá zadní část, ostré rysy, tradiční víko kapoty nad motorem a další detaily vyváří dojem, že stačí nasednou, zařadit a zamířit do mokřin nebo jiného těžkého terénu. Vnější design Freelanderu lze bez rozpaků nazvat konzervativním. Absence jakýchkoli snah o extravaganci či zakomponování prvků, které jsou zrovna „in“, je patrná na každém místě. Díky této snaze o tradiční pojetí vozu této kategorie získává Freelander punc originality. V době, kdy se ostaní vozy SUV snaží zasadit vnější prvky z běžných cestovních vozů, kdy se často odlišují pouze zvýšeným podvozkem, zvýšenou kabinou a v lepších případech i rezervním kolem umístněným na pátých dveřích, dává Freelander jasně najevo, kam patří a co od něho lze očekávat. Na nic si nehraje a vše, co na něm lze při pohledu z venku vidět, přesně ukazuje co si s ním opravdu můžete dovolit. Pokud má vyšší podvozek, je to proto, že s ním lze jet ve vodě i v terénu. Pokud má na sobě plastové ochrané prvky, je to proto, že ani s tím terénem se to nesmí tolik přehánět a že to není čistokrevný off road a takto by se dalo pokračovat dále.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klasický tvar plně charakterizuje Freelander --- Zvýšena světelná výška má svůj význam --- Spíše dekoratvní ochrané prvky

Vnější tvar, jak jsem již psal výše, je tradiční s ostrými a jasnými tvary. Při bočním pohledu je jasně patrné, kde končí přední kapota, kde končí motorový prostor a kde začíná prostor pro posádku. Jediným prvkem, který mírně narušuje tento pohled, je nekryté rezervní kolo umístěné na pátých dveřích. Působí poměrně efektně, na druhou stranu může být díky jeho přichycení třemi sřouby snadnou kořistí pro nenechavé ruce zlodějů. Při koupi je třeba toto riziko zvážit a použít buď bezpečnostní šrouby, nebo si rovnou zajistit hlídané parkování. Freelander v této verzi nedisponuje tradičním ochraným rámem z tenkostěnných trubek s chromovým efektem, který ve většině případů má pouze stylingovou funkci a není tedy prvkem ke zvětšení bezpečnosti. Ochrané prvky lze nají vepředu, kde je umístěn decentní ochraný rám zakopomonovaný do přední masky. Ten nenásilně přechází do nárazníku, se kterým tvoří jednotný celek a vytváří dojem mohutnosti. Víko od motorového prostoru není klasicky dotaženo až k hraně blatníků. Jeho velikost a tvar pak vytváří mírný schod vůči blatníkům, což je dnes k vidění spíše mezi off roady než u SUV. Přední, poměrně velké obdélníkové světlomety s mírným zaoblením, přechází do boku pouze svým směrovým světlem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Designérsky dobře zpracovaný ochranný přední rám --- Tvarově klasické přední světlomety.

Při pohledu zazadu zaujme oko pouze odhalené rezervní kolo s třetím brzdovým světlem umístněným zvenku na držáku rezervy. Další prvky jsou již pouze nenápadné detaily. Malá zadní světla, umístěné v zadních sloupcích jsou částečně rozdělené. K světlům musím dodat, že svou funkci plní skvěle. Jak přední, tak zadní svítilny bych zařadil k tomu nejlepšímu co dnes lze na trhu získat. Zadní klasicky barvená světla jsou dobře vidět i za slunečného dne. Vyhnutí se oblíbené čiré zadní optiky určitě zlepšuje bezpečnost na úkor vzhledové moderny. Jediným rušivým prvkem je zadní registrační značka, která svým umístněním působi docela násilně. Určitě by se její umístění dalo změnit a použít tradiční tvar, např. v zadním nárazníku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zbytečně rušivá zadní poznávací značka --- Zadní odkrytá rezerva s ne zrovna dobře řešenou ochranou proti ukradení --- Třetí brzdové světlo je řešeno nestandardně.

Pokud pohled zamíří ještě níže setkáte se jak zepředu, tak zezadu s ochranými plasovými prvky zvýrazňujícími výšku vozu. Docela rušivě pak působí zadní tlumič výfuku, který je umistěn napříč za zadní nápravou. K tomuto bych měl ještě jednu výhradu. Výfuk je nejnižší bod auta a pokud zamíříte do terénu, může se stát, že ačkoli zbytek vozu má ještě rezervu nad terénem, výfuk již bude drhnout. Určitě by si toto zasloužilo zlepšení a naprávu, protože nepříjemnost spojenou s proražením nebo utržením výfuku by určitě nikdo nechtěl zažít.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zadní tlumič výfuku to může v terénu pěkně schytat

Upozornění si jistě zaslouží i otevírání zadních dvěří. Na tomto jde vidět, kde Freelander vznikl. Když budete stát u chodníku, zadní dveře se otevírají právě směrem k němu, což vám ztíží případné nakládání zavazadel.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Místo vzniku Freelandera se nezapře a problémy s pravostranným řízením můžou nastat při nakládce u chodníku.
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. První dojmy a pohled z venku
  2. Interiér, vnitřní prostor, zavazadelník
  3. Motor, řazení, pružnost a spotřeba
  4. Jízdní vlastnosti, hodnocení, parametry
  5. Fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

bazar

Land Rover Range Rover Evoque 2,2
Rok výroby: 2013
Stav: 35 747 km
Cena: 750 000 Kč
Land Rover Discovery 2,7
Rok výroby: 2008
Stav: 215 968 km
Cena: 270 000 Kč
Land Rover Freelander 2
Rok výroby: 2002
Stav: 206 036 km
Cena: 90 000 Kč
Land Rover Discovery 2,7
Rok výroby: 2009
Stav: 204 070 km
Cena: 300 000 Kč
Land Rover Range Rover 3
Rok výroby: 2003
Stav: 279 830 km
Cena: 165 000 Kč
Land Rover Range Rover Evoque 2,2
Rok výroby: 2013
Stav: 70 886 km
Cena: 740 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků