70
Fotogalerie

Land Rover Discovery Sport zbourá statistiky [první jízdní dojmy]

Automobilka Jaguar Land Rover by chtěla v dohledné době začít prodávat na českém trhu více než tisíc vozů ročně. Díky novému Discovery Sport je téměř jisté, že se jí to povede.

Kapitoly článku:


Dejme tomu, že se vám líbí Evoque. Jeho kouzlu není těžké propadnout, vždyť přece tak skvěle vypadá a ještě lépe jezdí. Jenže pak jste si ho šli vyzkoušet a problém byl na světě. Máte v plánu na zadních sedadlech občas někoho vozit a Evoque vzadu nabízí hodně málo prostoru. Co teď?

Až do nedávna jste museli v takovém případě vyrazit ke konkurenci, protože nejbližší možná alternativa z dílny Land Roveru byla velká Discovery, což už je přeci jen dražší auto, případně byste mohli sáhnout po Freelanderu, který ale nevypadá zdaleka tak dobře. Jenže tomu je konec. Land Rover už přijímá objednávky na novou Discovery Sport, což je přesně model, který má takové zákazníky uspokojit.

Land Rover o své novince nemluví jako o praktičtější náhradě za Evoque jen tak. Obě auta mají mnoho společného a vyrábět se budou také na stejné výrobní lince. Discovery Sport si převzala platformu a motory, nicméně paedsát procent dílů je nových. Největším rozdílem je kromě přepracované karoserie především prodloužený rozvor (2741 mm vs. 2660 mm) a také přítomnost jiné zadní nápravy.

disco_06.JPGdisco_02.JPG
Design kombinuje Evoque s typickými prvky pro Discovery. Výsledek se bude líbit. 

Ta nese označení jako Integral Multi-Link a představena byla spolu s Jaguarem XE. Výhodou má být kromě nižší hmotnosti nápravy jako takové a většímu zdvihu kola především její relativně malé nároky na prostor. A protože Land Rover od počátku zamýšlel Discovery Sport jako sedmimístné auto, bylo použití této kompaktní nápravy v podstatě nutností.

Model Discovery Sport jako takový jsme si představili (včetně všech podrobností) už minulý rok po statické prezentaci, takže můžeme obvyklé úvody vynechat a rovnou usednout za volant. Za prvním svezením jsme vyrazili do okolí Salcburku a nutno podotknout, že nám tentokrát počasí hodně přálo. Celý testovací den hustě sněžilo.

Prozatím staré motory

Když se Discovery Sport objevilo poprvé, byl jsem trochu zklamaný, protože pod kapotu zamířily staré motory, které měl i končící Freelander. Ty nové z řady Ingenium Discovery Sport dostane, ale Land Rover chtěl auto začít prodávat co nejdříve. Jaguar XE, který přijde rovnou s novými čtyřválci, dorazí do prodeje o něco později a důvodem je právě výroba nových motorů.

disco_37.JPGdisco_39.JPG
Discovery Sport má prozatím pod kapotou staré motory, ale i ty se zde prezentují ve velmi dobrém světle. Nové jednotky řady Ingenium dorazí příští rok. 

Kromě toho má být v koncernu Jaguar Land Rover prvně jmenovaná značka tou, která přináší technické novinky, takže se úplně nehodilo, aby hned s tím stejným dorazil i Land Rover. Kdo chce Discovery Sport s novými čtyřválci, ten si bude moci v létě pořídit eD4, která dostane naftový diesel Ingenium jako první. Vše ostatní bude následovat s dalším modelovým rokem. Jinak řečeno, do roka a do dne dostane Discovery Sport první technický facelift.

Vyplatí se čekat na Ingenium? To je zajímavá otázka, na kterou neznám odpověď, protože jsem s novými motory ještě nejezdil. Pro ty, kteří čekat nechtějí, mám ale dobrou zprávu. Přítomnost staršího naftového čtyřválce pod kapotou této novinky můžete poznat v podstatě pouze podle trochu vyšší spotřeby. Vše ostatní je v absolutním pořádku.

disco_29.JPGdisco_30.JPG
Na prezentaci byly k dispozici pouze vrcholné naftové verze SD4. Takové Discovery Sport má dynamiky více než dost a motor nabízí perfektní odhlučnění. 

Mluvím především o chodu motoru. Na prezentaci byly k dispozici výhradně vrcholné verze SD4, což znamená diesel s výkonem 140 kW (190 koní). Vzpomínám si, jak jsem v testu Range Roveru Evoque kritizoval hrubý chod dieselu, který se prostě na prémiovou kategorii nenosí. Nic takového v novém Discovery Sport nečekejte. Motor je příkladně tichý a maximálně kultivovaný. Když napíšu, že o něm při jízdě nevíte, nejsou to žádné přehnané pohádky. 

Očekávat můžete samozřejmě i solidní dynamiku. Ostatně by bylo smutné, kdyby tomu u vrcholné verze bylo jinak. Co se spotřeby týká, tam mohu sloužit pouze orientačním údajem 7,3 l/100 km při jízdě ustálenou rychlostí 100 – 120 km/h. Tohle číslo se týká verze osazené devítistupňovým automatem. S manuálem jsme jezdili po totálně zasněžených okreskách, kde nemělo význam spotřebu nějak sledovat. To si necháme na klasický test.

Devítistupňová automatická převodovka má původ od ZF a v rámci prvních kilometrů se prezentovala naprosto plynulým řazením. Při 130 km/h motor netočí ani 1800 otáček. Mimochodem v interiéru při této rychlosti pořád panuje maximální ticho. Šestistupňový manuál dostal přesné řazení a relativně krátké dráhy. Vadit by snad mohl pouze větší odstup při přeřazení z dvojky na trojku.

disco_70.JPGdisco_71.JPG

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

Doporučujeme

Články odjinud