Land Rover Defender Electric: Leopard 2 na vlastní kůži

V průběhu minulého roku vyrobila automobilka Land Rover sedm elektrických Defenderů označených jako Leopard 1 - 7. My jsme si nedávno na vlastní kůži vyzkoušeli dvojku.
Seznam kapitol
  1. Co je jinak?, První s Terrain Response a HDC
  2. Terénní tramvaj, Ukazatel teploty?
  3. Fotogalerie

Představení elektrického Defenderu, které proběhlo minulý rok, pro mě bylo obrovské překvapení. Elektromobily jsou žhavým tématem dnešní doby, to ano, ale že by se do něj pustila automobilka Land Rover? Vždyť teprve nedávno vyrukovala se svými historicky prvním hybridem. A už vůbec jsem nečekal, že onen elektromobil bude Defender. Vsadím se, že jsem nebyl jediný, kdo byl z této skutečnosti poněkud vyveden z míry.

Land Rover Defender jako elektromobil

Land Rover Defender jako elektromobil

Jenže ona samotná myšlenka elektrického terénního automobilu není vůbec špatná. Naopak. Pomineme-li trochu diskutabilní ekologii (i když ano, v přírodě přímo vypouštět emise nebudete), pak se charakteristika elektromotoru do terénního vozu hodí téměř ideálně.

Navíc není potřeba převodovka, čímž se do jisté míry vůz jako takový zjednodušuje, řidič se nemusí starat o řazení, spojka je minulostí. Při sjíždění prudkých svahů se brzdí elektromotorem. Krom toho motor nepotřebuje vzduch, takže teoreticky byste s takovým elektrickým off-roadem mohli brodit hodně hlubokou vodu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Když budoucnost potká minulost. Zhruba něco takového se mi honilo hlavou za volantem elektrického Land Roveru. 

Je to samozřejmě pouze teorie, protože zrovna s tou vodou je to u elektrického proudu takové řekněme ošemetné. Já sám jsem za volantem elektrického Defenderu byl při představě brodu trochu nesvůj. Podle tiskové zprávy stejný exemplář zvládl 80 cm hlubokou vodu, ale víte co. Naštěstí na testovací trase brod nebyl, takže jsem nakonec mohl zůstat v klidu.

Co je jinak?

Elektrický Defender na pohled nepoznáte. Kdyby na sobě neměl nálepky, nemáte šanci ho odlišit. Je tu několik zvláštností, ale na ty se musíte více zaměřit. Nejjasnější zvláštnost je víčko nádrže. Proč má elektrický Defender na zadním blatníku víčko ještě s nápisem „Diesel“? Chvíle napětí... Protože naftu potřebuje. S dojezdem trochu bojuje, takže ho výrobce nechtěl ještě dále snižovat případnou spotřebou proudu na vytápění interiéru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Elektrický prototyp má pár zvláštností. Zaujme klasické víčko nádrže, které byste u elektromobilu asi nečekali. Nafta se ale používá pro nezávislé topení. Nádrž je zmenšená na dvacet litrů.

O to se stará nezávislé topení Webasto, které spaluje právě naftu. Nádrž nicméně byla zmenšena na pouhých dvacet litrů.

Land Rover Defender EV našel uplatnění. Bude tahat vláček s turisty.

Land Rover Defender EV našel uplatnění. Bude tahat vláček s turisty.

Hlavní rozdíl je logicky pod kapotou. Naftový motor se odebral kamsi do skladu (nebo do šrotu), na jeho místo se nastěhovalo 410 kg těžké balení lithium-iontových akumulátorů. Převodovka je také minulostí. Do míst, kde byste ji v běžném Defenderu našli, se nastěhoval pro změnu elektromotor s výkonem 95 koní a s točivým momentem 330 Nm.

Další části hnacího řetězce už zůstaly stejné. K dispozici je tedy redukční převodovka i uzávěrka mezinápravového diferenciálu. Celkově Electric přibral 100 kilogramů. Nejlehčí verze váží bez řidiče 2 055 kg.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Pod kapotou očekávejte na místo dieselu přes 400 kg těžké akumulátory a konektor pro jejich dobíjení. Samotný elektromotor je v místech, kde běžně najdete manuální převodovku.

První s Terrain Response a HDC

Další rozdíly na vás čekají v interiéru. Electric dostal mezi přední sedačky velké červené tlačítko, které odpojuje baterie. Mačkat ho můžete pouze v nouzi. Ještě větším překvapením pro mě byla přítomnost ovladače systému Terrain Response spolu s tlačítkem HDC. Electric je první Defender v historii, který tyto elektronické pomocníky má. V případě Terrain Response se ale mění pouze odezva na plynový pedál a chování posilovače řízení.

HDC pak brzdí auto hlavně elektromotorem. Zde můžeme najít další zvláštnost tohoto vozu. Pokud máte baterie nabité, HDC se vám nezapne.

Přepište dějiny! Land Rover chystá nový Defender

Přepište dějiny! Land Rover chystá nový Defender

Náš exemplář pak překvapuje ještě drobností v podobě displeje parkovací kamery umístěné ve vnitřním zpětném zrcátku. Kdo někdy couval s Defenderem, ten určitě potvrdí, že zrovna tento detail přijde velmi vhod.

Tím jsme v podstatě vyčerpali všechny rozdíly a základní popis, takže se můžeme rozjet.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Co je jinak?, První s Terrain Response a HDC
  2. Terénní tramvaj, Ukazatel teploty?
  3. Fotogalerie
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Land Rover Range Rover 3
Rok výroby: 2003
Stav: 279 830 km
Cena: 165 000 Kč
Land Rover Range Rover Evoque 2,2
Rok výroby: 2013
Stav: 70 886 km
Cena: 740 000 Kč
Land Rover Freelander 2
Rok výroby: 2003
Stav: 225 537 km
Cena: 100 000 Kč
Land Rover Discovery 2,5
Rok výroby: 2003
Stav: 224 824 km
Cena: 170 000 Kč
Land Rover Freelander 2,2
Rok výroby: 2007
Stav: 194 970 km
Cena: 200 000 Kč
Land Rover Range Rover 3
Rok výroby: 2002
Stav: 185 337 km
Cena: 220 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků