Lancia Ypsilon je poslední zbytek téměř mrtvé značky. Teď zostudila Alfu Romeo

Lancia je dnes už prakticky mrtvá značka. I to málo, co z ní zbylo, ale na domácím italském trhu slaví pořádný úspěch. Hlavně v porovnání s Alfou Romeo, do které koncern FCA strká neskutečné množství peněz.

Odkaz, který dala automobilka Lancia motoristickému světu, už nikdo nikdy nevymaže. Asi nemá smysl tady teď znova omílat ty staré, ale pravdivé příběhy o úspěších v rallye, nádherných autech s charakterem, nebo třeba i fakt, že jakkoliv mohly mít staré Lancie ohromné kouzlo, stran spolehlivosti nebyly úplně top. Dnes už je Lancia s výjimkou italského trhu v podstatě mrtvá, navíc by se mohlo zdát, že s jediným modelem díru do světa neudělá. Opak je ale pravdou.

Crash test Euro NCAP: Lancia Ypsilon dostala dvě hvězdy a začala hořet

Crash test Euro NCAP: Lancia Ypsilon dostala dvě hvězdy a začala hořet

Pokud zabrouzdáte na český web Lancie, čeká vás poměrně smutný pohled, protože odkazuje pouze na servisní síť a další značky koncernu FCA. Hlavní hvězdou je model Ypsilon, který už se prodává pouze v Itálii. Tam však slaví úspěchy. Je dokonce jedním z nejprodávanějších aut v Itálii, a přestože odbyt rok od roku klesá, pořád stačí na to, aby Lancia v evropských prodejích překonala Alfu Romeo.

Lancia Ypsilon a Delta ve speciálních edicích S Momodesign

Lancia Ypsilon a Delta ve speciálních edicích S Momodesign

Pravda, nebylo to jen díky většímu zájmu o ypsilonku, ale i kvůli propadu Alfy Romeo. Té v posledních letech pomohly modely Giulia a Stelvio, jenže zatímco za celý loňský rok v Evropě prodala 82.939 vozů (podle dat ACEA), za prvních šest měsíců letošního roku to bylo jen 29.336 kusů. Lancií Ypsilon se loni prodalo 48.854 kusů a v prvním letošním půlroce 34.782 kusů. Už se dokonce spekuluje o nové generaci!

Lancia Ypsilon Black&Red: zaostřeno na mladé

Lancia Ypsilon Black&Red: zaostřeno na mladé

Což o to, „střeva“ by na to koncern FCA měl, a dokonce taková, jaká jsou potřeba, aby Lancia splnila nesmyslně přísné emisní předpisy. Pravdou ale zůstává, že ypsilonka, ačkoliv ji nemusíte mít kvůli excentrickému vzhledu v lásce, stále je zajímavé auto. Současná generace využívá techniku Fiatu Panda a tím pádem i ikonické pětistovky, která má dveře naší redakční garáže vždycky otevřené. Je totiž jednoduše boží!

TEST Fiat 500 1.2 8v Collezione: Jen mu zkuste odolat!

TEST Fiat 500 1.2 8v Collezione: Jen mu zkuste odolat!

Výrobce ypsilonce v roce 2011, kdy vstupovala a trh, věřil tak moc, že na ni poskytnul komplexní osmiletou záruku bez omezení ujetých kilometrů, což zcela odporuje neustále rozšiřovaným vtipům typu „Prodám Lancii v dobrém stavu…“ pod fotkou kýblu železného šrotu.

Pokud se FCA dokáže vyhecovat a skutečně vyrobí novou Lancii Ypsilon, bude vlastně jedno, jestli ji pošle do světa (což by bylo z ekonomického hlediska žádoucí), nebo si prodej odehraje pouze na domácím trhu. Podle všeho se totiž jedná o poslední střípek kdysi slavné a pokrokové značky, který nesmí upadnout v zapomnění.

Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků