Lancia Y 10 (1984): luxusní mini, jež předběhlo dobu

Před třiceti lety vznikl vůz, jenž v ledasčem předznamenal současnost. Zájemcům o malý automobil nabízel kromě potřebné hbitosti také promyšlený interiér a komfortní výbavu na úrovni známé tehdy jen z daleko větších aut…
Seznam kapitol
  1. Posel nových časů, Nedostižná aerodynamika, Překvapivý podvozek, Videa
  2. Luxusní interiér, Labutí píseň, Technické údaje
  3. Fotogalerie (58x foto)

Posel nových časů

Subkompaktů, tedy vozů s délkou do 3,4 m a přibližně litrovými motory, se v roce 1984 v Evropě prodalo více než 2,3 milionu kusů, což znamenalo tržní podíl plných 24 % (třeba v Itálii to ale bylo až 40 %!). Koncern Fiat tuto kategorii na počátku osmdesátých let podchytil velmi zdařilým Unem a záhy jej doplnil řadou Y 10. Zařazena byla pod značku Lancia, ovšem ve Francii a Itálii se prodávala jako Autobianchi, v jejíchž dílnách v Miláně (Desio) se od roku 1985 také vyráběla.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Lancia Y 10 byla v Itálii a Francii prodávána pod značkou Autobianchi; lité ráfky a přídavná dálková světla byly typické pro verze Turbo

Lancia Y 10 vznikla v konstrukčních kancelářích Lancie, Giugiaro navrhnul design a Fiat přidal tehdy zbrusu nový čtyřválec FIRE. Byl to svého času bezkonkurenční vůz, v této kategorii nikdo jiný nenabízel tak komfortně vybavený, aerodynamický a technicky moderní automobil. Třídveřová karoserie pravda nabízela dostatek místa jen na předních sedadlech, ale byl to zjev.

Víkendové čtení: Lancia na špici pokroku

Víkendové čtení: Lancia na špici pokroku

Model Y 10 se navíc proti dobové tradici nedodával ve výbavových stupních, ale spíše v podobně vypravených verzích směřovaných na různé zákazníky. Vzhled vozu načrtl Giugiaro, a tak v něm není problém spatřit jisté odkazy na Uno, ale na konečném provedení se podíleli stylisté Lancie za podpory vývojářů obsluhujících moderní aerodynamický tunel ve Fiatu.

Nedostižná aerodynamika

Právě po stránce aerodynamiky šlo o jeden z nejprogresivnějších automobilů osmdesátých let. Maximální omezení odporu vzduchu bylo jedním z nejdůležitějších prvků zadání a autoři pro jeho dosažení využili všech tehdy dostupných prostředků a poznatků. Všimneme si zejména výrazně skloněné kapoty přecházející do vlepeného čelního skla a takřka svislé zádi, přechody všech ostatních povrchových dílů byly co nejplynulejší.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pohled pod skořápku je opravdu působivý; rezervní kolo bylo třeba s ohledem na řešení zadní části karoserie a podvozku třeba vložit do přídě

Karoserie byla zcela hladká, tvar a plocha přístupů vzduchu k chladičům byla dokonce přesně přizpůsobena použitému motoru. Boční dveře i výklopná záď důsledně překrývaly sloupky, Lancia Y 10 velikostně srovnatelné vozy překonávala šířkou i výškou karoserie. Výsledek byl pozoruhodný: součinitel odporu vzduchu cx u tohoto modelu činil jen 0,31. To byla u malých vozů naprosto nedostižná hodnota, jež dokonce překonávala i daleko větší a z pohledu aerodynamiky výhodnější vozy.

Lancia Thema (1984): „italský mercedes“ oslaví 30. narozeniny

Lancia Thema (1984): „italský mercedes“ oslaví 30. narozeniny

Požadavky na redukci odporu vzduchu však nesměly nijak ovlivnit užitné vlastnosti a komfort ovládání vozu. Nezvykle vysoké a dlouhé boční dveře zabíraly 97 % výšky karoserie a usnadňovaly přístup k předním i zadním sedadlům (ta přední byla navíc zavěšena na důmyslné soustavě ramen), za pozornost stojí také závěsy výklopné zádi s osou posunutou o 110 mm vpřed.

Překvapivý podvozek

V té době ještě automobilka Lancia stále platila za „značku inženýrů“, jež v konstrukci mechanických skupin svých vozů přicházela se zajímavými, ale hlavně většinou skvěle fungujícími řešeními. Přední kola sice disponovala vzpěrami McPherson, ale vespod byla ustavena dvěma páry šikmých ramen. Ta přední zachycovala hlavně síly působící v podélné ose vozu a nesla zkrutný stabilizátor.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Čelní stěna byla včetně všech jejích prvků samostatnou montážní skupinou; nová zadní náprava se dočkala označení Omega; relativně malé výklopné víko zádi umožňovalo pohodlný přístup k malému zavazadlovému prostoru

Ten proto nebyl vůbec připevněn ke karoserii, takže plnil své poslání, aniž by přitom do karoserie přinášel jakékoli pohyby směřující ke kroucení skeletu. Ačkoli v principu nejde o nic vysloveně revolučního, skutečným překvapením byla zadní náprava. Konstruktéři vyvinuli výrazně vpřed prohnutý tuhý nosník, jenž svým tvarem dal tomuto řešení označení Omega. V přední části byl ke karoserii připevněn jediným masivním silentblokem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Lancia Y 10 Turbo a její motor

Samotná kola pak byla zavěšena na vinutých pružinách a šikmo uložených tlumičích a v podélném směru ustavená dlouhými šikmými vzpěrami. Všechny tři motory měly čtyři válce, rozvody OHC a pětistupňové převodovky. Nejmenším byl zcela nový „litr“ Fiat FIRE s objemem 999 ccm a výkonem 45 koní (33 kW). Pod kapotou této Lancie si odbyl svoji úplnou premiéru a kvalitu jeho konstrukce potvrdily desítky let, po něž se pak v různých verzích vyráběl.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Posel nových časů, Nedostižná aerodynamika, Překvapivý podvozek, Videa
  2. Luxusní interiér, Labutí píseň, Technické údaje
  3. Fotogalerie (58x foto)

bazar

Lancia Delta 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 115 555 km
Cena: 150 000 Kč
Lancia Phedra 2,2
Rok výroby: 2009
Stav: 166 240 km
Cena: 117 000 Kč
Lancia Delta 2
Rok výroby: 2009
Stav: 117 048 km
Cena: 170 000 Kč
Mercedes C 2,7
Rok výroby: 2001
Stav: 49 329 km
Cena: 158 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 181 361 km
Cena: 150 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 230 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

včera | Milan Lažanský | 14 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků