Stratos stál na počátku úspěšného tažení Lancie ve světě rally, které následně pokračovalo modely Delta Integrale a 037. Dnes je to přesně 50 let od velkého triumfu.
Pro mnohé byl včerejšek běžným pracovním pondělkem, ale ne pro Lancii a její fanoušky. Na den přesně, před padesáti lety, získala Lancie Stratos triumfální vítězství v rallye Tour de France Automobile.
Do závodu odstartovala 25.září roku 1973 ještě v kategorii prototypů. Lancia totiž nevyrobila předepsaný počet 500 vyrobených kusů do běžného provozu, takže Stratos neměl ještě plnou homologaci. S časem 3:24:50,5 porazila dvojice Sandro Munari a Mario Mannucci tři francouzské posádky jedoucí s Porsche 911 Carrera 3.0 a RS 2.7. Že je Stratos předurčen k úspěchu, naznačilo prvenství ve Firestone Rally z dubna téhož roku. V obou případech nesl vůz červeno-bílé zbarvení tabákového giganta Marlboro.
Během aktivní kariéry vyhrála Lancia Stratos třikrát Rallye Monte Carlo, tři poháry konstruktérů a do cíle dovezla tři evropské mistry. Sandro Munari k tomu přidal dominanci na FIA Rally Drivers Cupu v roce 1977. To už ale měla hvězda ikonické barvy sponzora Alitalia, tedy zelené a červené pruhy na bílém podkladu. Letecká společnost tým podporovala od roku 1975.
Nešlo samolibě předpokládat, že Stratos bude zářit od začátku, ale s úspěchem obecně se mlčky počítalo. Vůz byl totiž od počátku konstruován pro závody v rally, ačkoliv prvotní koncept Stratos Zero z roku 1970 to úplně najevo nedával. Byl spíše pompézní designovou kreací, typickou pro divoké italské supersporty. Stratos ve své přirozenější podobě se objevil o rok později a vypadal diametrálně odlišně. Přesto klínovitý tvar a krátké převisy zůstaly. Odtud sériová verze představovala jen malý krůček. Mimochodem, zkratka HF údajně znamená „Horizon Full“, takže to měl v krvi.
Závodního ducha karoserie odrážela víkem kufru i kapotou, které spolu s blatníky tvořily dva celistvé kusy. Auto se díky tomu otevřelo jako lastura a nabídlo přímý přístup k motoru z Ferrari Dino 246 a nadčasové technice. Díky nízké přídi a panoramatickému prosklení s tenkými předními sloupky měl pilot dobrý rozhled. V interiéru zůstalo místo akorát na posádku sportovní postavy a dvě helmy. Produkční vozy dráždily silně kontrastním čalouněním, často kombinujícím různé koberce a žlutá sedadla.
Silniční verze vznikla ve 492 exemplářích a špičkové kousky stojí kolem 12 mil. Kč. Není divu, Stratos je ikonou a fenoménem, z jehož odkazu čerpá automobilka dodnes, zejména po designové stránce. Stačí se podívat na elektrický koncept Pu+Ra HPE, kde ihned uvidíme podobnost ve stylu prosklení a ztvárnění zádě.
Důležité výročí automobilka slaví závodem historických vozů The Circuit de Remparts d'Angoulême, který doprovází výstava se závodní tematikou. Událost je plná nádherných vozů a významných celebrit, dorazil například Bernard Darniche, který se Stratosem vyhrál čtyři závody ze sedmi v rámci světového šampionátu v rally.
Lancia, založená v roce 1906, patří k nejstarším světovým automobilkám. První vůz vznikl v roce 1908.
Až do šedesátých let 20. století zůstala Lancia nezávislá. V roce 1969 ji ale převzal Fiat, kde má roli luxusnější alternativy k jeho automobilům. Od roku 2021 patří Lancia do skupiny Stellantis.
Lancia Ypsilon