Na den přesně, před padesáti lety, získala Lancie Stratos triumfální vítězství v rally Tour de France Automobile. Zdroj: Lancia

Na den přesně, před padesáti lety, získala Lancie Stratos triumfální vítězství v rally Tour de France Automobile. | Zdroj: Lancia

Do závodu odstartovala 25.září roku 1973 ještě v kategorii prototypů.  Zdroj: Lancia

Do závodu odstartovala 25.září roku 1973 ještě v kategorii prototypů.  | Zdroj: Lancia

Lancia totiž nevyrobila předepsaný počet 500 vyrobených kusů do běžného provozu, takže Stratos neměl ještě plnou homologaci.

Lancia totiž nevyrobila předepsaný počet 500 vyrobených kusů do běžného provozu, takže Stratos neměl ještě plnou homologaci.

S časem 3:24:50,5 porazila dvojice Sandro Munari a Mario Mannucci tři francouzské posádky jedoucí s Porsche 911 Carrera 3.0 a RS 2.7.

S časem 3:24:50,5 porazila dvojice Sandro Munari a Mario Mannucci tři francouzské posádky jedoucí s Porsche 911 Carrera 3.0 a RS 2.7.

Že je Stratos předurčen k úspěchu, naznačilo prvenství ve Firestone Rally z dubna téhož roku.

Že je Stratos předurčen k úspěchu, naznačilo prvenství ve Firestone Rally z dubna téhož roku.

Během aktivní kariéry vyhrála Lancia Stratos třikrát Rallye Monte Carlo, tři poháry konstruktérů a do cíle dovezla tři evropské mistry.

Během aktivní kariéry vyhrála Lancia Stratos třikrát Rallye Monte Carlo, tři poháry konstruktérů a do cíle dovezla tři evropské mistry.

To už ale měla hvězda ikonické barvy sponzora Alitalia, tedy zelené a červené pruhy na bílém podkladu. Zdroj: Lancia

To už ale měla hvězda ikonické barvy sponzora Alitalia, tedy zelené a červené pruhy na bílém podkladu. | Zdroj: Lancia

Letecká společnost tým podporovala od roku 1975.

Letecká společnost tým podporovala od roku 1975.

Nešlo samolibě předpokládat, že Stratos bude zářit od začátku, ale s úspěchem obecně se mlčky počítalo.

Nešlo samolibě předpokládat, že Stratos bude zářit od začátku, ale s úspěchem obecně se mlčky počítalo.

Vůz byl totiž od počátku konstruován pro závody v rally, ačkoliv prvotní koncept Stratos Zero z roku 1970 to úplně najevo nedával. Zdroj: Wheelsage

Vůz byl totiž od počátku konstruován pro závody v rally, ačkoliv prvotní koncept Stratos Zero z roku 1970 to úplně najevo nedával. | Zdroj: Wheelsage

Byl spíše pompézní designovou kreací, typickou pro divoké italské supersporty. Zdroj: Wheelsage

Byl spíše pompézní designovou kreací, typickou pro divoké italské supersporty. | Zdroj: Wheelsage

Stratos ve své přirozenější podobě se objevil o rok později a vypadal diametrálně odlišně. Zdroj: Wheelsage

Stratos ve své přirozenější podobě se objevil o rok později a vypadal diametrálně odlišně. | Zdroj: Wheelsage

Přesto klínovitý tvar a krátké převisy zůstaly. Zdroj: Wheelsage

Přesto klínovitý tvar a krátké převisy zůstaly. | Zdroj: Wheelsage

Odtud sériová verze představovala jen malý krůček. Zdroj: Wheelsage

Odtud sériová verze představovala jen malý krůček. | Zdroj: Wheelsage

Mimochodem, zkratka HF údajně znamená „Horizon Full“, takže to měl v krvi.  Zdroj: Wheelsage

Mimochodem, zkratka HF údajně znamená „Horizon Full“, takže to měl v krvi.  | Zdroj: Wheelsage

Závodního ducha karoserie odrážela víkem kufru i kapotou, které spolu s blatníky tvořily dva celistvé kusy. Zdroj: Wheelsage

Závodního ducha karoserie odrážela víkem kufru i kapotou, které spolu s blatníky tvořily dva celistvé kusy. | Zdroj: Wheelsage

Auto se díky tomu otevřelo jako lastura a nabídlo přímý přístup k motoru z Ferrari Dino 246 a nadčasové technice. Zdroj: Wheelsage

Auto se díky tomu otevřelo jako lastura a nabídlo přímý přístup k motoru z Ferrari Dino 246 a nadčasové technice. | Zdroj: Wheelsage

Díky nízké přídi a panoramatickému prosklení s tenkými předními sloupky měl pilot dobrý rozhled. Zdroj: Wheelsage

Díky nízké přídi a panoramatickému prosklení s tenkými předními sloupky měl pilot dobrý rozhled. | Zdroj: Wheelsage

V interiéru zůstalo místo akorát na posádku sportovní postavy a dvě helmy. Zdroj: Wheelsage

V interiéru zůstalo místo akorát na posádku sportovní postavy a dvě helmy. | Zdroj: Wheelsage

Produkční vozy dráždily silně kontrastním čalouněním, často kombinujícím různé koberce a žlutá sedadla. Zdroj: Wheelsage

Produkční vozy dráždily silně kontrastním čalouněním, často kombinujícím různé koberce a žlutá sedadla. | Zdroj: Wheelsage

Silniční verze vznikla ve 492 exemplářích a špičkové kousky stojí kolem 12 mil. Kč. Zdroj: Wheelsage

Silniční verze vznikla ve 492 exemplářích a špičkové kousky stojí kolem 12 mil. Kč. | Zdroj: Wheelsage

Není divu, Stratos je ikonou a fenoménem, z jehož odkazu čerpá automobilka dodnes, zejména po designové stránce. Zdroj: Wheelsage

Není divu, Stratos je ikonou a fenoménem, z jehož odkazu čerpá automobilka dodnes, zejména po designové stránce. | Zdroj: Wheelsage

Stačí se podívat na elektrický koncept Pu+Ra HPE.  Zdroj: Lancia

Stačí se podívat na elektrický koncept Pu+Ra HPE.  | Zdroj: Lancia

Ihned uvidíme podobnost ve stylu prosklení a ztvárnění zádě. Zdroj: Lancia

Ihned uvidíme podobnost ve stylu prosklení a ztvárnění zádě. | Zdroj: Lancia

Důležité výročí automobilka slaví závodem historických vozů The Circuit de Remparts d´Angoulême, který doprovází výstava se závodní tematikou. Zdroj: Lancia

Důležité výročí automobilka slaví závodem historických vozů The Circuit de Remparts d´Angoulême, který doprovází výstava se závodní tematikou. | Zdroj: Lancia

Událost je plná nádherných vozů a významných celebrit, dorazil například Bernard Darniche, který se Stratosem vyhrál čtyři závody ze sedmi v rámci světového šampionátu v rally. Zdroj: Lancia

Událost je plná nádherných vozů a významných celebrit, dorazil například Bernard Darniche, který se Stratosem vyhrál čtyři závody ze sedmi v rámci světového šampionátu v rally. | Zdroj: Lancia

Podle prodávajícího absolvoval letos celkovou mechanickou revizi a běží jako nový

Podle prodávajícího absolvoval letos celkovou mechanickou revizi a běží jako nový

Aukce má skončit za 6 dní

Aukce má skončit za 6 dní

Lancia plánovala postavit 500 vozů určených pro běžné silnice

Lancia plánovala postavit 500 vozů určených pro běžné silnice

Aktuální cena tohoto červeného exempláru je 311.000 dolarů, tedy přes 6.7 milionů korun

Aktuální cena tohoto červeného exempláru je 311.000 dolarů, tedy přes 6.7 milionů korun

V době své největší slávy dokonce porážela automobily Renault Alpine A110

V době své největší slávy dokonce porážela automobily Renault Alpine A110

Do roku 1978 ale nakonec opustilo výrobní linku jen 492 exemplářů

Do roku 1978 ale nakonec opustilo výrobní linku jen 492 exemplářů

Omezené množství dělá z automobilu v dnešní době cenný kousek

Omezené množství dělá z automobilu v dnešní době cenný kousek

Většinu času od výrobního roku 1974 strávil ve své domovské Itálii

Většinu času od výrobního roku 1974 strávil ve své domovské Itálii

Model Stratos je legendárním italským automobilem

Model Stratos je legendárním italským automobilem

Automobil s pořadovým číslem 44 měl před prodejem jen dva majitele

Automobil s pořadovým číslem 44 měl před prodejem jen dva majitele

Do závodu odstartovala 25.září roku 1973 ještě v kategorii prototypů.  Zdroj: Lancia
Lancia totiž nevyrobila předepsaný počet 500 vyrobených kusů do běžného provozu, takže Stratos neměl ještě plnou homologaci.
S časem 3:24:50,5 porazila dvojice Sandro Munari a Mario Mannucci tři francouzské posádky jedoucí s Porsche 911 Carrera 3.0 a RS 2.7.
Že je Stratos předurčen k úspěchu, naznačilo prvenství ve Firestone Rally z dubna téhož roku.
57
Fotogalerie

Lancia si připomíná 50 let od grandiózního nástupu Stratosu do rallye. Dodnes je pro značku inspirací

Stratos stál na počátku úspěšného tažení Lancie ve světě rally, které následně pokračovalo modely Delta Integrale a 037. Dnes je to přesně 50 let od velkého triumfu.

Pro mnohé byl včerejšek běžným pracovním pondělkem, ale ne pro Lancii a její fanoušky. Na den přesně, před padesáti lety, získala Lancie Stratos triumfální vítězství v rallye Tour de France Automobile.

Do závodu odstartovala 25.září roku 1973 ještě v kategorii prototypů. Lancia totiž nevyrobila předepsaný počet 500 vyrobených kusů do běžného provozu, takže Stratos neměl ještě plnou homologaci. S časem 3:24:50,5 porazila dvojice Sandro Munari a Mario Mannucci tři francouzské posádky jedoucí s Porsche 911 Carrera 3.0 a RS 2.7. Že je Stratos předurčen k úspěchu, naznačilo prvenství ve Firestone Rally z dubna téhož roku. V obou případech nesl vůz červeno-bílé zbarvení tabákového giganta Marlboro.

Během aktivní kariéry vyhrála Lancia Stratos třikrát Rallye Monte Carlo, tři poháry konstruktérů a do cíle dovezla tři evropské mistry. Sandro Munari k tomu přidal dominanci na FIA Rally Drivers Cupu v roce 1977. To už ale měla hvězda ikonické barvy sponzora Alitalia, tedy zelené a červené pruhy na bílém podkladu. Letecká společnost tým podporovala od roku 1975.

Nešlo samolibě předpokládat, že Stratos bude zářit od začátku, ale s úspěchem obecně se mlčky počítalo. Vůz byl totiž od počátku konstruován pro závody v rally, ačkoliv prvotní koncept Stratos Zero z roku 1970 to úplně najevo nedával. Byl spíše pompézní designovou kreací, typickou pro divoké italské supersporty. Stratos ve své přirozenější podobě se objevil o rok později a vypadal diametrálně odlišně. Přesto klínovitý tvar a krátké převisy zůstaly. Odtud sériová verze představovala jen malý krůček. Mimochodem, zkratka HF údajně znamená „Horizon Full“, takže to měl v krvi. 

Závodního ducha karoserie odrážela víkem kufru i kapotou, které spolu s blatníky tvořily dva celistvé kusy. Auto se díky tomu otevřelo jako lastura a nabídlo přímý přístup k motoru z Ferrari Dino 246 a nadčasové technice. Díky nízké přídi a panoramatickému prosklení s tenkými předními sloupky měl pilot dobrý rozhled. V interiéru zůstalo místo akorát na posádku sportovní postavy a dvě helmy. Produkční vozy dráždily silně kontrastním čalouněním, často kombinujícím různé koberce a žlutá sedadla.

Silniční verze vznikla ve 492 exemplářích a špičkové kousky stojí kolem 12 mil. Kč. Není divu, Stratos je ikonou a fenoménem, z jehož odkazu čerpá automobilka dodnes, zejména po designové stránce. Stačí se podívat na elektrický koncept Pu+Ra HPE, kde ihned uvidíme podobnost ve stylu prosklení a ztvárnění zádě.

Důležité výročí automobilka slaví závodem historických vozů The Circuit de Remparts d'Angoulême, který doprovází výstava se závodní tematikou. Událost je plná nádherných vozů a významných celebrit, dorazil například Bernard Darniche, který se Stratosem vyhrál čtyři závody ze sedmi v rámci světového šampionátu v rally.

Lancia

Lancia, založená v roce 1906, patří k nejstarším světovým automobilkám. První vůz vznikl v roce 1908.

Až do šedesátých let 20. století zůstala Lancia nezávislá. V roce 1969 ji ale převzal Fiat, kde má roli luxusnější alternativy k jeho automobilům. Od roku 2021 patří Lancia do skupiny Stellantis.

Lancia Ypsilon

Doporučujeme

Články odjinud