Lancia Phedra a Fiat Ulysse: pět prestižních hvězdiček EuroNCAP

Lancia Phedra a Fiat Ulysse, dva velkoprostorové automobily Fiatu Auto, získávají pět prestižních hvězdiček European New Car Assesment Program (EuroNCAP) a umisťují se na vrcholu segmentu v oblasti bezpečnosti.

Nezávislé konsorcium, jak je známo, provádí od roku 1997 za podpory Evropské unie a F.I.A. (Mezinárodní automobilové federace)  testy v oblasti bezpečnosti vozů  a přiděluje určitý počet hvězdiček (od 1 do 5) podle dosažených výsledků.

Tak proto je pět hvězdiček významné ocenění, jež je odměnou  Fiatu Auto především za zvýšenou pozornost, kterou věnoval všem aspektům souvisejících s ochranou řidiče a posádky.  V případě Fiatu Ulysse a Lancie Phedra přinesla tato činnost excelentní výsledky a dnes to potvrzuje hodnocení EuroNCAP. K jeho získání museli konstruktéři prověřit všechny možné typy kolizí: čelní a boční náraz, převrácení, řetězovou srážku a požár. Kromě toho byly brány v úvahu rozmanité rychlosti, během kterých může dojít ke srážce, braly se v potaz rozdílné typy překážek a přihlíželo se k  ochraně uživatelů, jejichž fyzická zdatnost je mnohdy  velmi odlišná. Po důkladné analýze všech těchto parametrů se zrodil blok technických řešení, který činí z Lancie Phedra a Fiatu Ulysse dva nejbezpečnější vozy z celého segmentu.

Tedy celková ochrana, která začíná všemi těmi mechanismy určenými k zajištění pasivní bezpečnosti, a které najdeme ve standardní výbavě obou vozů: dva čelní airbagy multistage, dva přední sidebagy, dva window bagy chránící posádku na krajních sedadlech ve všech třech řadách. Kromě toho má Phedra a Ulysse ve výbavě senzor na přítomnost sedícího spolujezdce  (to k tomu, aby se mohl v případě potřeby aktivovat airbag) a akustickou a vizuální signalizaci, která upozorňuje na nutnost připnutí bezpečnostních pásů na předních sedadlech. A ještě: tříbodové bezpečnostní pásy s předpínači  a omezovačem zátěže (mimo prostředního sedadla ve druhé řadě u obou modelů a prostředního sedadla ve třetí řadě u Fiatu Ulysse), výškově a sklopně nastavitelné opěrky hlavy (přední). Dále také elektrické centrální zamykání a uchycovací systém Isofix, který tu máme pro zcela bezpečné cestování nejmenších pasažérů. V případě nárazu se  samozřejmě automaticky odblokují dveře a přeruší se přívod paliva.

Tyto dva vany Fiatu Auto zaručují za jízdy po silnici stabilní a předvídatelné chování, a to v takové míře,  že je možné ve správném okamžiku prominout případné chyby řidiče a bez zbytečného zneklidnění překonat kritické situace.  Proto se v oblasti aktivní bezpečnosti Lancie Phedra a Fiatu Ulysse,  kromě brzdového systému s excelentní výkonností, objevují i nejsložitější elektronická zařízení kontrolující dynamické vlastnosti vozu: od brždění k pohonu.

Dále je v základní výbavě pro oba dva modely ABS s elektronickým regulátorem brzdné síly EBD (Electronic Brake-force Distribution), který reguluje podle zátěže brzdný účinek na zadní nápravě, aby nedošlo k zablokování kol a byla garantována za všech okolností plná kontrola nad vozidlem. Stále v základní výbavě, ve dvou řadách, Brake Assistance, který napomáhá při prudkém brždění: u verzí bez ESP najdeme uvnitř servobrzdy mechanický typ pod názvem MBA (Mechanic Brake Assistance); zatímco u vozů s ESP je tato funkce zajišťována elektronicky centrálou  ABS a jmenuje se HBA (Hydraulic Brake Assistance).

Za účelem lepšího ovládání automobilu mají všechny Lancie Phedra ve výbavě ESP (Electronic Stability Program), kdežto u Fiatu Ulysse  jsou v základní výbavě  u verzí s motorem 2.2 JTD a 3.0 24 ventilů (u ostatních verzí nadstandard). Tento systém zakročí za okolnosti přibližující se hranici ohrožení stability vozu a pomůže řidiči udržet kontrolu nad vozidlem. Kromě toho disponuje nový model s ASR (Anti Slip Regulation), protikluzovým opatřením na hnacích kolech, pro případy, že by došlo ke snížené přilnavosti pneumatiky  k vozovce. Tento systém je v základní výbavě všech verzí a slouží pro automatickou kontrolu pohonu. Je v činnosti za jakékoli rychlosti a zasáhne do točivého momentu, podle koeficientu zjištěné přilnavosti. Naopak, když se za podmínek nízké přilnavosti unáhleně zařadí, zasáhne MSR (Motor Schleppmoment Regelung), který vrátí motoru  točivý moment a zabrání tak vzniku smyku kvůli zablokovaným kolům.

Proto tolik mechanismů pro dynamickou bezpečnost obou modelů.  K jejich ovládání byl sestaven složitý "inteligentní nervový systém" řízený elektronickou centrálou, která přijímá signály od různých senzorů instalovaných ve voze a vzhledem k nim rozhodne, kolik a které mechanismy se musí aktivovat.

Lancia Phedra a Fiat Ulysse disponují obzvláště účinným brzdícím zařízením, které zabezpečuje pohotové a progresívní zpomalení. Samozřejmostí je zkrácená brzdná dráha, aniž bychom počítali s tím, že v případě nečekaného a delšího brždění zakročí automatický nouzový systém, který spustí výstražné světlo (Hazard) a upozorní tak včas řidiče jedoucí za vozidlem. A nakonec jsou k dispozici podle verzí vozu: mlhovky, ostřikovače světlometů, dešťový a parkovací senzor, senzor stmívání a tlaku vzduchu v pneumatikách.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků