Lancia Phedra a Fiat Ulysse: pět prestižních hvězdiček EuroNCAP

Lancia Phedra a Fiat Ulysse, dva velkoprostorové automobily Fiatu Auto, získávají pět prestižních hvězdiček European New Car Assesment Program (EuroNCAP) a umisťují se na vrcholu segmentu v oblasti bezpečnosti.
Lancia Phedra a Fiat Ulysse: pět prestižních hvězdiček EuroNCAP

Nezávislé konsorcium, jak je známo, provádí od roku 1997 za podpory Evropské unie a F.I.A. (Mezinárodní automobilové federace)  testy v oblasti bezpečnosti vozů  a přiděluje určitý počet hvězdiček (od 1 do 5) podle dosažených výsledků.

Tak proto je pět hvězdiček významné ocenění, jež je odměnou  Fiatu Auto především za zvýšenou pozornost, kterou věnoval všem aspektům souvisejících s ochranou řidiče a posádky.  V případě Fiatu Ulysse a Lancie Phedra přinesla tato činnost excelentní výsledky a dnes to potvrzuje hodnocení EuroNCAP. K jeho získání museli konstruktéři prověřit všechny možné typy kolizí: čelní a boční náraz, převrácení, řetězovou srážku a požár. Kromě toho byly brány v úvahu rozmanité rychlosti, během kterých může dojít ke srážce, braly se v potaz rozdílné typy překážek a přihlíželo se k  ochraně uživatelů, jejichž fyzická zdatnost je mnohdy  velmi odlišná. Po důkladné analýze všech těchto parametrů se zrodil blok technických řešení, který činí z Lancie Phedra a Fiatu Ulysse dva nejbezpečnější vozy z celého segmentu.

Tedy celková ochrana, která začíná všemi těmi mechanismy určenými k zajištění pasivní bezpečnosti, a které najdeme ve standardní výbavě obou vozů: dva čelní airbagy multistage, dva přední sidebagy, dva window bagy chránící posádku na krajních sedadlech ve všech třech řadách. Kromě toho má Phedra a Ulysse ve výbavě senzor na přítomnost sedícího spolujezdce  (to k tomu, aby se mohl v případě potřeby aktivovat airbag) a akustickou a vizuální signalizaci, která upozorňuje na nutnost připnutí bezpečnostních pásů na předních sedadlech. A ještě: tříbodové bezpečnostní pásy s předpínači  a omezovačem zátěže (mimo prostředního sedadla ve druhé řadě u obou modelů a prostředního sedadla ve třetí řadě u Fiatu Ulysse), výškově a sklopně nastavitelné opěrky hlavy (přední). Dále také elektrické centrální zamykání a uchycovací systém Isofix, který tu máme pro zcela bezpečné cestování nejmenších pasažérů. V případě nárazu se  samozřejmě automaticky odblokují dveře a přeruší se přívod paliva.

Tyto dva vany Fiatu Auto zaručují za jízdy po silnici stabilní a předvídatelné chování, a to v takové míře,  že je možné ve správném okamžiku prominout případné chyby řidiče a bez zbytečného zneklidnění překonat kritické situace.  Proto se v oblasti aktivní bezpečnosti Lancie Phedra a Fiatu Ulysse,  kromě brzdového systému s excelentní výkonností, objevují i nejsložitější elektronická zařízení kontrolující dynamické vlastnosti vozu: od brždění k pohonu.

Dále je v základní výbavě pro oba dva modely ABS s elektronickým regulátorem brzdné síly EBD (Electronic Brake-force Distribution), který reguluje podle zátěže brzdný účinek na zadní nápravě, aby nedošlo k zablokování kol a byla garantována za všech okolností plná kontrola nad vozidlem. Stále v základní výbavě, ve dvou řadách, Brake Assistance, který napomáhá při prudkém brždění: u verzí bez ESP najdeme uvnitř servobrzdy mechanický typ pod názvem MBA (Mechanic Brake Assistance); zatímco u vozů s ESP je tato funkce zajišťována elektronicky centrálou  ABS a jmenuje se HBA (Hydraulic Brake Assistance).

Za účelem lepšího ovládání automobilu mají všechny Lancie Phedra ve výbavě ESP (Electronic Stability Program), kdežto u Fiatu Ulysse  jsou v základní výbavě  u verzí s motorem 2.2 JTD a 3.0 24 ventilů (u ostatních verzí nadstandard). Tento systém zakročí za okolnosti přibližující se hranici ohrožení stability vozu a pomůže řidiči udržet kontrolu nad vozidlem. Kromě toho disponuje nový model s ASR (Anti Slip Regulation), protikluzovým opatřením na hnacích kolech, pro případy, že by došlo ke snížené přilnavosti pneumatiky  k vozovce. Tento systém je v základní výbavě všech verzí a slouží pro automatickou kontrolu pohonu. Je v činnosti za jakékoli rychlosti a zasáhne do točivého momentu, podle koeficientu zjištěné přilnavosti. Naopak, když se za podmínek nízké přilnavosti unáhleně zařadí, zasáhne MSR (Motor Schleppmoment Regelung), který vrátí motoru  točivý moment a zabrání tak vzniku smyku kvůli zablokovaným kolům.

Proto tolik mechanismů pro dynamickou bezpečnost obou modelů.  K jejich ovládání byl sestaven složitý "inteligentní nervový systém" řízený elektronickou centrálou, která přijímá signály od různých senzorů instalovaných ve voze a vzhledem k nim rozhodne, kolik a které mechanismy se musí aktivovat.

Lancia Phedra a Fiat Ulysse disponují obzvláště účinným brzdícím zařízením, které zabezpečuje pohotové a progresívní zpomalení. Samozřejmostí je zkrácená brzdná dráha, aniž bychom počítali s tím, že v případě nečekaného a delšího brždění zakročí automatický nouzový systém, který spustí výstražné světlo (Hazard) a upozorní tak včas řidiče jedoucí za vozidlem. A nakonec jsou k dispozici podle verzí vozu: mlhovky, ostřikovače světlometů, dešťový a parkovací senzor, senzor stmívání a tlaku vzduchu v pneumatikách.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Fiat Punto 1,9
Rok výroby: 2002
Stav: 232 616 km
Cena: 30 000 Kč
Fiat Grande Punto 1,3
Rok výroby: 2006
Stav: 172 660 km
Cena: 70 000 Kč
Fiat Punto 1,2
Rok výroby: 2013
Stav: 145 021 km
Cena: 100 000 Kč
Fiat Ducato 3
Rok výroby: 2010
Stav: 131 226 km
Cena: 250 000 Kč
Fiat Punto 1,2
Rok výroby: 2006
Stav: 12 297 km
Cena: 76 000 Kč
Fiat Stilo 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 147 600 km
Cena: 56 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků