Lancia Gamma: neobvyklé proporce

V roce 1976 oslavila Lancia své sedmdesátiny novou vlajkovou lodí s názvem Gamma. Kromě sedanu s neobvyklými proporcemi bylo k dispozici také pohlednější kupé.

Nástupce modelové řady Lancia Flavia měl premiéru na jaře 1976 na autosalonu v Ženevě, a to jako berlina, pětimístný sedan neobvyklých proporcí, avšak střízlivých tvarů, jejichž autorem bylo studio Pininfarina, které ztvárnilo také dvoudveřové kupé, jehož prodej byl zahájen s jistým zpožděním.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Celkově bylo vyrobeno jen 22 tisíc vozů Lancia Gamma.

Pininfarina v průběhu let navrhl také klasický čtyřdveřový sedan Gamma se stupňovitou zádí, kupé s odnímatelným střešním dílem a pozoruhodné dvoudveřové kombi. Tyto varianty se však sériové výroby nedočkaly.

Sedan byl postaven na rozvoru 2670 mm a měl vnější rozměry 4580 x 1730 x 1410 mm. Kupé na zkráceném rozvoru 2555 mm bylo o 95 mm kratší a o 80 mm nižší.

Klepněte pro větší obrázek
Jen designerské cvičení: splývající záď neměla žádný užitek. 

Splývající záď sedanu byla čistě stylistickým cvičením bez přínosů v oblasti praktičnosti, protože postrádala výklopnou stěnu a uspořádání zadních sedadel v interiéru nebylo variabilní. Zavazadlový prostor v zádi byl ovšem s objemem 500 litrů velkorysý.

Čtyřválcová vyšší střední třída

Jak bylo v dřívějších dobách u vozů značky Lancia obvyklé, vyznačovala se nová modelová řada Gamma zajímavou konstrukcí. Například pohon předních kol obstarávaly výhradně velkoobjemové čtyřválcové motory boxer. Ostatně s tímto druhem motorů měla Lancia v té době již značné zkušenosti, protože boxery vyráběla od roku 1960, kdy se objevily v typu Flavia.

Krátký a nízký motor umožnil designérům navrhnout relativně krátkou a nízkou příď, která přispívala svým dílem k dobré aerodynamice (cx = 0,37).

Zpočátku byly k dispozici čtyřválce se zdvihovým objemem 2,5 litru o výkonu 103 kW (140 k). Později nabídku doplnil dvoulitr vyladěný na 88 kW (120 k), resp. 85 kW (115 k). Kupé s výkonnějším motorem a pětistupňovou mechanickou převodovkou (na přání se dodával čtyřstupňový „automat“) umělo jet rychlostí až 195 km/h. Akcelerace z 0 na 100 km/h byla otázkou 10 s.

Lancia Gamma byla stejně jako všechny pozdější typy Lancia v této třídě (Thema, Kappa, Thesis) na silnicích vzácným úkazem. Celkově bylo v letech 1976 až 1984 vyrobeno jen něco málo přes 22 tisíc těchto vozů v obou karosářských variantách, z nichž přirozeně převládaly praktičtější sedany.

 

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

dnes | David Rusol | 3 příspěvky
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky