Lancia Gamma: neobvyklé proporce

V roce 1976 oslavila Lancia své sedmdesátiny novou vlajkovou lodí s názvem Gamma. Kromě sedanu s neobvyklými proporcemi bylo k dispozici také pohlednější kupé.

Nástupce modelové řady Lancia Flavia měl premiéru na jaře 1976 na autosalonu v Ženevě, a to jako berlina, pětimístný sedan neobvyklých proporcí, avšak střízlivých tvarů, jejichž autorem bylo studio Pininfarina, které ztvárnilo také dvoudveřové kupé, jehož prodej byl zahájen s jistým zpožděním.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Celkově bylo vyrobeno jen 22 tisíc vozů Lancia Gamma.

Pininfarina v průběhu let navrhl také klasický čtyřdveřový sedan Gamma se stupňovitou zádí, kupé s odnímatelným střešním dílem a pozoruhodné dvoudveřové kombi. Tyto varianty se však sériové výroby nedočkaly.

Sedan byl postaven na rozvoru 2670 mm a měl vnější rozměry 4580 x 1730 x 1410 mm. Kupé na zkráceném rozvoru 2555 mm bylo o 95 mm kratší a o 80 mm nižší.

Klepněte pro větší obrázek
Jen designerské cvičení: splývající záď neměla žádný užitek. 

Splývající záď sedanu byla čistě stylistickým cvičením bez přínosů v oblasti praktičnosti, protože postrádala výklopnou stěnu a uspořádání zadních sedadel v interiéru nebylo variabilní. Zavazadlový prostor v zádi byl ovšem s objemem 500 litrů velkorysý.

Čtyřválcová vyšší střední třída

Jak bylo v dřívějších dobách u vozů značky Lancia obvyklé, vyznačovala se nová modelová řada Gamma zajímavou konstrukcí. Například pohon předních kol obstarávaly výhradně velkoobjemové čtyřválcové motory boxer. Ostatně s tímto druhem motorů měla Lancia v té době již značné zkušenosti, protože boxery vyráběla od roku 1960, kdy se objevily v typu Flavia.

Krátký a nízký motor umožnil designérům navrhnout relativně krátkou a nízkou příď, která přispívala svým dílem k dobré aerodynamice (cx = 0,37).

Zpočátku byly k dispozici čtyřválce se zdvihovým objemem 2,5 litru o výkonu 103 kW (140 k). Později nabídku doplnil dvoulitr vyladěný na 88 kW (120 k), resp. 85 kW (115 k). Kupé s výkonnějším motorem a pětistupňovou mechanickou převodovkou (na přání se dodával čtyřstupňový „automat“) umělo jet rychlostí až 195 km/h. Akcelerace z 0 na 100 km/h byla otázkou 10 s.

Lancia Gamma byla stejně jako všechny pozdější typy Lancia v této třídě (Thema, Kappa, Thesis) na silnicích vzácným úkazem. Celkově bylo v letech 1976 až 1984 vyrobeno jen něco málo přes 22 tisíc těchto vozů v obou karosářských variantách, z nichž přirozeně převládaly praktičtější sedany.

 

bazar

Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Lancia Delta 1,4
Rok výroby: 2008
Stav: 136 488 km
Cena: 176 000 Kč
Lancia Delta 2
Rok výroby: 2011
Stav: 117 708 km
Cena: 199 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků