Lancia Gamma: neobvyklé proporce

V roce 1976 oslavila Lancia své sedmdesátiny novou vlajkovou lodí s názvem Gamma. Kromě sedanu s neobvyklými proporcemi bylo k dispozici také pohlednější kupé.

Nástupce modelové řady Lancia Flavia měl premiéru na jaře 1976 na autosalonu v Ženevě, a to jako berlina, pětimístný sedan neobvyklých proporcí, avšak střízlivých tvarů, jejichž autorem bylo studio Pininfarina, které ztvárnilo také dvoudveřové kupé, jehož prodej byl zahájen s jistým zpožděním.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Celkově bylo vyrobeno jen 22 tisíc vozů Lancia Gamma.

Pininfarina v průběhu let navrhl také klasický čtyřdveřový sedan Gamma se stupňovitou zádí, kupé s odnímatelným střešním dílem a pozoruhodné dvoudveřové kombi. Tyto varianty se však sériové výroby nedočkaly.

Sedan byl postaven na rozvoru 2670 mm a měl vnější rozměry 4580 x 1730 x 1410 mm. Kupé na zkráceném rozvoru 2555 mm bylo o 95 mm kratší a o 80 mm nižší.

Klepněte pro větší obrázek
Jen designerské cvičení: splývající záď neměla žádný užitek. 

Splývající záď sedanu byla čistě stylistickým cvičením bez přínosů v oblasti praktičnosti, protože postrádala výklopnou stěnu a uspořádání zadních sedadel v interiéru nebylo variabilní. Zavazadlový prostor v zádi byl ovšem s objemem 500 litrů velkorysý.

Čtyřválcová vyšší střední třída

Jak bylo v dřívějších dobách u vozů značky Lancia obvyklé, vyznačovala se nová modelová řada Gamma zajímavou konstrukcí. Například pohon předních kol obstarávaly výhradně velkoobjemové čtyřválcové motory boxer. Ostatně s tímto druhem motorů měla Lancia v té době již značné zkušenosti, protože boxery vyráběla od roku 1960, kdy se objevily v typu Flavia.

Krátký a nízký motor umožnil designérům navrhnout relativně krátkou a nízkou příď, která přispívala svým dílem k dobré aerodynamice (cx = 0,37).

Zpočátku byly k dispozici čtyřválce se zdvihovým objemem 2,5 litru o výkonu 103 kW (140 k). Později nabídku doplnil dvoulitr vyladěný na 88 kW (120 k), resp. 85 kW (115 k). Kupé s výkonnějším motorem a pětistupňovou mechanickou převodovkou (na přání se dodával čtyřstupňový „automat“) umělo jet rychlostí až 195 km/h. Akcelerace z 0 na 100 km/h byla otázkou 10 s.

Lancia Gamma byla stejně jako všechny pozdější typy Lancia v této třídě (Thema, Kappa, Thesis) na silnicích vzácným úkazem. Celkově bylo v letech 1976 až 1984 vyrobeno jen něco málo přes 22 tisíc těchto vozů v obou karosářských variantách, z nichž přirozeně převládaly praktičtější sedany.

 

TEST Mercedes-Benz X 250d 4Matic: Hvězda dělnické třídy?

Mercedes X 250d 4Matic

Někdy je snaha konkurovat soupeřům tak velká, že neváháte sáhnout po snadném a levném řešení, což se ale nemusí vyplatit. Může se Navara s hvězdou na přídi postavit Amaroku?

včera | Miro Mihálik | 8 příspěvků
TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

19.  4.  2018 | Jan Mička | 44 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský