Lancia Gamma: neobvyklé proporce

V roce 1976 oslavila Lancia své sedmdesátiny novou vlajkovou lodí s názvem Gamma. Kromě sedanu s neobvyklými proporcemi bylo k dispozici také pohlednější kupé.

Nástupce modelové řady Lancia Flavia měl premiéru na jaře 1976 na autosalonu v Ženevě, a to jako berlina, pětimístný sedan neobvyklých proporcí, avšak střízlivých tvarů, jejichž autorem bylo studio Pininfarina, které ztvárnilo také dvoudveřové kupé, jehož prodej byl zahájen s jistým zpožděním.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Celkově bylo vyrobeno jen 22 tisíc vozů Lancia Gamma.

Pininfarina v průběhu let navrhl také klasický čtyřdveřový sedan Gamma se stupňovitou zádí, kupé s odnímatelným střešním dílem a pozoruhodné dvoudveřové kombi. Tyto varianty se však sériové výroby nedočkaly.

Sedan byl postaven na rozvoru 2670 mm a měl vnější rozměry 4580 x 1730 x 1410 mm. Kupé na zkráceném rozvoru 2555 mm bylo o 95 mm kratší a o 80 mm nižší.

Klepněte pro větší obrázek
Jen designerské cvičení: splývající záď neměla žádný užitek. 

Splývající záď sedanu byla čistě stylistickým cvičením bez přínosů v oblasti praktičnosti, protože postrádala výklopnou stěnu a uspořádání zadních sedadel v interiéru nebylo variabilní. Zavazadlový prostor v zádi byl ovšem s objemem 500 litrů velkorysý.

Čtyřválcová vyšší střední třída

Jak bylo v dřívějších dobách u vozů značky Lancia obvyklé, vyznačovala se nová modelová řada Gamma zajímavou konstrukcí. Například pohon předních kol obstarávaly výhradně velkoobjemové čtyřválcové motory boxer. Ostatně s tímto druhem motorů měla Lancia v té době již značné zkušenosti, protože boxery vyráběla od roku 1960, kdy se objevily v typu Flavia.

Krátký a nízký motor umožnil designérům navrhnout relativně krátkou a nízkou příď, která přispívala svým dílem k dobré aerodynamice (cx = 0,37).

Zpočátku byly k dispozici čtyřválce se zdvihovým objemem 2,5 litru o výkonu 103 kW (140 k). Později nabídku doplnil dvoulitr vyladěný na 88 kW (120 k), resp. 85 kW (115 k). Kupé s výkonnějším motorem a pětistupňovou mechanickou převodovkou (na přání se dodával čtyřstupňový „automat“) umělo jet rychlostí až 195 km/h. Akcelerace z 0 na 100 km/h byla otázkou 10 s.

Lancia Gamma byla stejně jako všechny pozdější typy Lancia v této třídě (Thema, Kappa, Thesis) na silnicích vzácným úkazem. Celkově bylo v letech 1976 až 1984 vyrobeno jen něco málo přes 22 tisíc těchto vozů v obou karosářských variantách, z nichž přirozeně převládaly praktičtější sedany.

 

TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

Jaguar E-Pace D180

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?

16.  8.  2018 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků