Lancia Gamma: neobvyklé proporce

V roce 1976 oslavila Lancia své sedmdesátiny novou vlajkovou lodí s názvem Gamma. Kromě sedanu s neobvyklými proporcemi bylo k dispozici také pohlednější kupé.

Nástupce modelové řady Lancia Flavia měl premiéru na jaře 1976 na autosalonu v Ženevě, a to jako berlina, pětimístný sedan neobvyklých proporcí, avšak střízlivých tvarů, jejichž autorem bylo studio Pininfarina, které ztvárnilo také dvoudveřové kupé, jehož prodej byl zahájen s jistým zpožděním.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Celkově bylo vyrobeno jen 22 tisíc vozů Lancia Gamma.

Pininfarina v průběhu let navrhl také klasický čtyřdveřový sedan Gamma se stupňovitou zádí, kupé s odnímatelným střešním dílem a pozoruhodné dvoudveřové kombi. Tyto varianty se však sériové výroby nedočkaly.

Sedan byl postaven na rozvoru 2670 mm a měl vnější rozměry 4580 x 1730 x 1410 mm. Kupé na zkráceném rozvoru 2555 mm bylo o 95 mm kratší a o 80 mm nižší.

Klepněte pro větší obrázek
Jen designerské cvičení: splývající záď neměla žádný užitek. 

Splývající záď sedanu byla čistě stylistickým cvičením bez přínosů v oblasti praktičnosti, protože postrádala výklopnou stěnu a uspořádání zadních sedadel v interiéru nebylo variabilní. Zavazadlový prostor v zádi byl ovšem s objemem 500 litrů velkorysý.

Čtyřválcová vyšší střední třída

Jak bylo v dřívějších dobách u vozů značky Lancia obvyklé, vyznačovala se nová modelová řada Gamma zajímavou konstrukcí. Například pohon předních kol obstarávaly výhradně velkoobjemové čtyřválcové motory boxer. Ostatně s tímto druhem motorů měla Lancia v té době již značné zkušenosti, protože boxery vyráběla od roku 1960, kdy se objevily v typu Flavia.

Krátký a nízký motor umožnil designérům navrhnout relativně krátkou a nízkou příď, která přispívala svým dílem k dobré aerodynamice (cx = 0,37).

Zpočátku byly k dispozici čtyřválce se zdvihovým objemem 2,5 litru o výkonu 103 kW (140 k). Později nabídku doplnil dvoulitr vyladěný na 88 kW (120 k), resp. 85 kW (115 k). Kupé s výkonnějším motorem a pětistupňovou mechanickou převodovkou (na přání se dodával čtyřstupňový „automat“) umělo jet rychlostí až 195 km/h. Akcelerace z 0 na 100 km/h byla otázkou 10 s.

Lancia Gamma byla stejně jako všechny pozdější typy Lancia v této třídě (Thema, Kappa, Thesis) na silnicích vzácným úkazem. Celkově bylo v letech 1976 až 1984 vyrobeno jen něco málo přes 22 tisíc těchto vozů v obou karosářských variantách, z nichž přirozeně převládaly praktičtější sedany.

 

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků
Test: Kiu Rio jsme vyzkoušeli v základní výbavě. Je to dobrá koupě?

Kia Rio 1,25 CVVT

Nová Kia Rio si chce v segmentu B ukousnout větší kus koláče, než kdy předtím. Po týdenním soužití už víme, že na to předpoklady rozhodně má.

11.  6.  2017 | Milan Lažanský | 9 příspěvků