Lancia Delta (1979): italská legenda a švédské zásnuby

Model Lancia Delta se na přelomu osmdesátých a devadesátých let stal symbolem ryze italské exkluzivity pro běžného člověka.
Seznam kapitol
  1. (Tiché) zrození legendy, Spolupráce Fiatu se Saabem začíná, Kompaktní, ale praktická
  2. Sportovní ambice, Dvoulitry na vzestupu, Technické údaje

(Tiché) zrození legendy

Ačkoli nad premiérou Delty zaplesali především běžní motoristé, málokdo tehdy tušil, že se tento model stane také jedním z nejúspěšnějších soutěžních automobilů všech dob. Lancia Delta slavila svoji premiéru v roce 1979 na autosalonu ve Frankfurtu, aby nahradila model Fulvia, a vyráběla se až do roku 1994. O její funkcionalistický, nadčasový a avantgardní styling se postaral Giorgetto Giugiaro, Delta se pak z pochopitelných důvodů stala Autem roku 1980, kdy stanula tváří v tvář silné konkurenci v podobě Volkswagenu Golf, Opelu Kadett a Ford Escort.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Lancia Delta: Giugiarovy modely a první sériové provedení

V anketě toho roku Delta obdržela 369 bodů, následovaly Opel Kadett (301 bodů) a Peugeot 505 (199 bodů). Jako skutečný leader Delta disponovala motorem uloženým napříč před přední, poháněnou nápravou. Její pětidvéřová karosérie nabízela při kompaktních vnějších rozměrech dostatek vnitřního prostoru a nepodobala se ničemu do té doby obvyklému. Zlí jazykové označují její design často za poněkud „krabicoidní“, ale vyznavači stylové čistoty vědí svoje.

Víkendové čtení: Lancia na špici pokroku

Víkendové čtení: Lancia na špici pokroku

Vzhledu karosérie odpovídala i přísně účelná, ovšem bohatě vybavená výstroj prostoru pro posádku. Za skutečně pozoruhodnou okolnost v historii Delty lze považovat její propojení se švédským Saabem. Ten na sklonku sedmdesátých let nedisponoval prostředky potřebnými k vývoji menšího, levnějšího modelu, ačkoli jej lokální dealeři akutně poptávali. Celosvětová ropná krize žádala snižování spotřeby paliva i výrobních a vývojových nákladů, zákazníci žádali menší auta a na evropské automobilky tvrdě doléhal sílící import japonských značek.

Spolupráce Fiatu se Saabem začíná

Došlo tak k významné dohodě o spolupráci mezi koncerny Scania-Saab a Fiat v otázce spolupráce na konstrukci nových modelů. Prvním plodem této kooperace se stala právě Delta. Její vývoj byl plně v italské režii, Saab ovšem přispěl svými poznatky ke zlepšení antikorozní úpravy a provozu v nízkých teplotních režimech. Ty však byly bohužel aplikovány pouze na model Saab-Lancia 600, jenž se prodával výhradně ve Švédsku a Norsku, italské Delty se naopak vyznačovaly právě vrozenou korozechtivostí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vozy Saab-Lancia 600 se zlepšenou antikorozní úpravou se prodávaly jen v Severských zemích

U Saabu nesl projekt označení 600, v Itálii jej vyvíjeli pod kódem Y5. Tato spolupráce se však osvědčila, a tak byl záhy uzavřen nový kontrakt s označením Type 4. Ten v první půli osmdesátých let vyvrcholil čtveřicí spřízněných modelů Saab 9000 (exkluzivita a turbomotory), Fiat Croma (konfekce s mimořádně prostornou pětidvéřovou karosérií), Alfa Romeo 164 (citelný sportovní akcent a vlastní, výkonné motory) a Lancia Thema (komfort nejvyšší úrovně s přezdívkou „italský mercedes“).

Víkendová jízda: Lancia Thema 8.32

Víkendová jízda: Lancia Thema 8.32

Model Lancia – Saab 600 byl dodáván ve výbavových stupních GLS a GLE a výhradně s „patnáctistovkou“ o výkonu 85 koní kombinovanou s pětistupňovou převodovkou. Zvláště provedení GLE však bylo dosti drahé, záhy proto bylo z nabídky vypuštěno.

Kompaktní, ale praktická

Lancia Delta měla kompaktní pětidvéřovou, dvouprostorovou a pětimístnou karosérii o délce 3 885, šířce 1 620 a výšce 1 380 mm. Podvozek s rozvorem náprav 2 475 mm byl odvozen z úspěšného Fiatu Ritmo, zavazadlový prostor měl základní objem nevelkých 260 litrů. V roce 1983 se však představil model Prisma, čtyřdveřový tříprostorový sedan přímo odvozený z Delty, jenž svému majiteli nabízel zavazadelník se základním objemem plných 460 litrů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Lancia Delta 1,6 HF Turbo z roku 1983

Delta byla zprvu dodávána s dvojicí pružných a výkonných zážehových čtyřválců Fiat OHC s karburátory Weber, díky kterým se podařilo pohotovostní hmotnost vozu udržet v okolí 950 kg. Základní jednotkou se stala „třináctistovka“ s výkonem 78 koní při 5 800 ot./min. a točivým momentem 105 Nm při 3 400 ot./min., jež v kombinaci s čtyřstupňovou převodovkou zrychlovala z klidu na 100 km/h za 12,8 s a dosahovala rychlosti 155 km/h. Příplatkový „pětikvalt“ nejvyšší rychlost mírně zvýšil.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nároky na větší zavazadlový prostor záhy uspokojil z Delty přímo odvozený tříprostorový sedan Lancia Prisma

Náročnější zákazníci měli k dispozici výkonnější jednotku 1,5 l, u které výkon dosahoval 85 koní při 5 900 ot./min. a točivý moment vrcholil hodnotou 123 Nm, a to již při 2 400 ot./min. Díky tomu klesla doba potřebná k akceleraci na 100 km/h na 11,3 s, zatímco „maximálka“ poskočila až na 185 km/h. Vyznavači hospodárného provozu pak měli k dispozici moderní vznětový čtyřválec OHC s objemem 1,9 l, jenž dával díky turbodmychadlu KKK K16 80 koní při 4 200 ot./min.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. (Tiché) zrození legendy, Spolupráce Fiatu se Saabem začíná, Kompaktní, ale praktická
  2. Sportovní ambice, Dvoulitry na vzestupu, Technické údaje
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 28 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 12 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků