Kapitoly článku:
Jízdní vlastnosti
Řazení u Spideru dokumentuje způsob, jakým se stavěla italská auta zlatého věku. Řadicí páka vybíhá z pravé strany středového tunelu a její hlavice je v těsné blízkosti volantu. Pří této konstelaci je řazení i přes relativně dlouhou páku velmi přesné a krátké. U vozů s volantem na levé straně to však muselo být o dost méně pohodlné, protože řadicí páka zůstávala při konverzi na svém původním místě.
Také další aspekt řazení je zajímavý, protože Aurelie používaly systém transaxle, tedy umístění převodovky i spojky u zadní nápravy, se smyslem dosáhnout ideálního rozložení hmotnosti. Propojení páky s převodovkou je z tohoto důvodu velmi dlouhé, to však v daném případě vůbec nevadí. O mnoho let později převzaly řešení transaxle Alfa Romeo (Alfetta, Giulietta) a Porsche (924, 944), ale jejich klechtající řazení nelze s kultivovaným ústrojím Aurelie vůbec srovnávat. Nesnadné vyvážení spojovacího hřídele, který se v daném uspořádání točí relativně rychle, by mohlo na první pohled vzbuzovat obavy, ale konstruktéři se s tímto problémem vyrovnali dobře.
Jízdní vlastnosti Spideru jsou dokonalým koktejlem ostrosti a ochoty poslouchat řidičovy pokyny. Ve srovnání s takovým BMW 507, jeho dobovým konkurentem, představuje Spider ideální vyvážení. Jeho zadní náprava de Dion (s půleliptickými péry a dlouhou Panhardskou tyčí) a přední nezávislé zavěšení (kde se náboje kol pohybují svými čepy přímo proti vinutým pružinám) poskytují vozu znamenitou hbitost bez příliš tvrdých nárazů. Se svojí lehkou nedotáčivostí a dokonalou důvěrou ve spolehlivě vedená zadní kola je Spider autem pro nevšední jízdní výkony. Když pak dojde na brždění, bubny (vzadu uložené u rozvodovky) odvádějí perfektní práci a kupodivu nejeví známky vadnutí.
Masivní prahy pod plechovými dvířky prozrazují péči konstruktérů o tuhost karosérie, která je ve srovnání s otevřenými vozy té doby v případě Spideru výrazně nadprůměrná. Tohle auto můžete s klidem v srdci ve vysoké rychlosti poslat do zatáčky s nerovným povrchem, karosérie nenaznačuje tendenci kroutit se a kola neodskakují. To je historicky nezpochybnitelný odkaz Lancie pro konstrukci otevřených osobních vozů, z něhož lze čerpat dodnes.
Jízda je vždy plavná, díky měkkým pružinám a tvrdým tlumičům, jež dělají jízdu mimořádně pohodlnou. Zmíněná kombinace došla uznání například v Anglii teprve s příchodem Lotusu Elan Colina Chapmana. Decentně ukryté otvory na horní straně předních blatníků mohou vypadat jako místa pro eventuální instalaci dodatečných zpětných zrcátek. Ve skutečnosti se jedná o možnost uchytit speciální tlumiče Lancia o něco výše, než jsou.
I když působí panoramatické čelní sklo se silným rámem velmi elegantně, je také mimořádně praktické – zaručuje dokonalý výhled z funkčního kokpitu. Jeho vybavení je minimální, ale perfektně zpracované, a lakovanou deskou se třemi velkými budíky a anatomickými sedadly trochu připomíná Porsche 356 Speedster. Přístroj uprostřed je rychloměr cejchovaný do 180 km/h, vlevo jej doplňuje otáčkoměr a vpravo tlakoměr oleje v kombinaci s měřičem stavu paliva. Lancia usoudil, že chlazení vybavené automatickým termostatem nepotřebuje teploměr chladicí kapaliny, ale Francesco si jej přeci jen nechal namontovat, a to do schránky před spolujezdcem.
Závěrem
Některé automobily jsou vzácné, protože jich bylo vyrobeno málo, ale často nejsou příliš dobré. To však není případ Aurelie. Jedinečná kvalita a technická propracovanost ale není levná: v roce 1956 se Spider v Anglii prodával za 3 173 liber, což bylo dvakrát tolik, co stál Jaguar XK140. Proto není divu, že to vždy byl vozy jen pro málo vyvolených. Jeden z nich vlastnila i slavná herečka Brigitte Bardotová. Při natáčení filmu A bůh stvořil ženu byla modelem B24 Spider uchvácena natolik, že si jeden hned koupila.
Hlavním odkazem řady Aurelia byla evaluace motoru V6 jako koncepce. Vittorio Jano roku 1955 odešel od Lancie k Ferrarimu a hned do tří let začala závodní Ferrari s motory V6 vyhrávat Velké ceny. A šestiválcová Ferrari pro silnice záhy následovala. V dnešní době prodává jen v Evropě vozy s motory V6 skoro 20 výrobců.
Přehled vyrobených vozů
Model | Karosérie | Objem (cm3) | Výkon (v koních) | Doba výroby | Vyrobeno kusů |
B10 | Sedan | 1754 | 56/4000 | 1950/1953 | 5451 |
B21 | Sedan | 1991 | 70/4800 | 1951/1953 | 3780 |
B15 | Sedan | 1991 | 64/4000 | 1952/1953 | 81 |
B22 | Sedan | 1991 | 90/5000 | 1952/1953 | 1074 |
B50 | Chassis | 1754 | 56/4000 | 1950/1951 | 484 |
B51 | Chassis | 1754 | 56/4000 | 1950/1951 | 99 |
B20 | Coupé | 1991 | 80/5000 | 1951/1953 | 731 |
B12 | Sedan | 2266 | 87/4800 | 1954/1955 | 2400 |
B20 | Coupé | 2451 | 118/5300 | 1953/1958 | 3141 |
B24 | Spider | 2451 | 118/5300 | 1954/1955 | 240 |
B24 | Convertible | 2451 | 110/5000 | 1956/1958 | 521 |
B52 | Telaio | 1991 | 70/4800 | 1952/1953 | 98 |
B53 | Chassis | 1991 | 70/4800 | 1952/1953 | 86 |
B55 | Chassis | 2266 | 87/4800 | 1955 | 6 |
B56 | Chassis | 2266 | 87/4800 | 1955 | 5 |