Lancer Evo X vs. Impreza STi: první srovnání zná vítěze

Ve světě motoristických fanoušků existují více méně dvě skupiny. První fandí Subaru a druzí Mitsubishi. Nesmiřitelný boj Lanceru Evo a Imprezy STi nemá nikdy definitivního vítěze, protože pokaždé se najde nějaký test, kde vyhraje ten druhý. Nyní přichází první velké měření obou novinek z dílen japonských mistrů a jak dopadlo?

Známý japonský okruh Tsukuba je již od roku 1992 místem, kde se tyto vozy pravidelně poměřují. Velmi technická trať s rovnými úseky dokonale prověří výkon vozu, trakci, grip a další vlastnosti na asfaltu. A jak to dopadlo?

Subaru Impreza WRX STi: 1:05:95
Mitsubishi Lancer Evolution X: 1:06:46

Jak se tedy můžete sami přesvědčit, Impreza to Evu natřela. A to poměrně výrazným rozdílem, který je výrazně větší než u minulých generací. Za volantem obou vozů seděli zkušení závodní jezdci, kteří se shodli na tom, že výrazně větší rozměry sedanu Lanceru jsou prostě na škodu a Impreza ve verzi hatchback je výrazně agilnější a lépe ovladatelná, již jen pro menší setrvačné síly.

Vypadá to tedy, že i když Subaru s designem nové Imprezy výrazně odbočilo od dlouholetého standardu, při jízdě je funguje stále na výbornou. Naopak výrazně větší a těžší Lancer ztratil, i když vypadá lépe než kdy dříve.

Dosažené časy na stejném okruhu v minulosti
(Rok: čas Evo - čas STi)

1992: 1:10:90 - 1:07:90
1994: 1:06:52 - 1:06:26
1996: 1:07:00 - 1:05:92
1998: 1:04:69 - 1:06:73
2001: 1:05:17 - 1:04:69
2003: 1:05:30 - 1:04:69
2005: 1:04:88 - 1:04:17
2006: 1:05:07 - 1:04:72

Zajímavé je pak srovnání času z minulosti, kdy vozy od roku 1998 dosahují zhruba stejných časů. Výkon vozů sice narůstá a zdokonaluje se technika např. použitím aktivních diferenciálů, jenže hmotnost míří nahoru a ta je neúprosná. Nové a moderní tak vždy neznamená rychlejší...

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků