Lamborghini Veneno Roadster: Unikát třikrát dražší než LaFerrari

Automobilka ze Sant’Agata Bolognese pokračuje v oslavách 50. výročí představením otevřené verze modelu Veneno. Pod futuristickou karoserií se schovává lehce modifikovaná technika Aventadoru.

Vzpomínáte, jak to bylo, když přišel Veyron? Milion eur tenkrát znělo jako naprosto obscénní částka. Dnes je ale všechno jinak. Milion eur stojí kdejaké slušnější Ferrari a Horacio Pagani vyzkoušel, že za limitované edice „teď už ale opravdu poslední“ Zondy může s úspěchem účtovat ještě vyšší částky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Veneno Roadster je v podstatě překarosovaný Avendator

Nejnověji se pokouší ulevit miliardářům od tíže jejich kont Lamborghini s modelem Veneno Roadster. K jeho údajům se dostaneme za chvíli, ale ten nejdůležitější si řekneme rovnou. Tři. Celé. Tři. Miliony. Eur. Samosebou bez DPH.

V českých korunách tak Lamborghini Veneno Roadster stojí 85,2 milionu, respektive 103 milionů včetně DPH. Namítnete-li, že za tyhle peníze byste mohli dostat LaFerrari, McLaren P1 a většinu modelové řady Porsche navrch, musíme vám odpovědět, že takhle to nefunguje. Cílová skupina Venena má všechna tahle auta dávno objednaná. A velikost jejich sbírek se bude počítat v desítkách až stovkách aut.

Příplatky u Pagani Huayra: Karbonová karoserie v ceně Mercedesu S 500

Příplatky u Pagani Huayra: Karbonová karoserie v ceně Mercedesu S 500

Za své peníze dostanete slušnou porci exkluzivity. Lamborghini hodlá vyrobit pouze devět kusů modelu Veneno Roadster, takže pravděpodobnost, že na parkovišti svého oblíbeného nákupního centra v Dubaji potkáte ve stejnou chvíli stejné auto, je snesitelně nízká. Ne jako s Veyronem, kterých je na každém rohu dvanáct do tuctu.

Karoserie je vyrobená z kompozitů vyztužených uhlíkovými vlákny a svojí estetikou vzdává hold okruhovým prototypům, přestože Lamborghini na vrcholné úrovni nezávodí a nikdy nezávodilo.

Lamborghini se chlubí propracovanou aerodynamikou. Zdůrazňuje velkou péči věnovanou proudění vzduchu pod autem a upozorňuje, že litá kola svým tvarem fungují jako turbína, která přivádí chladící vzduch ke karbonovým brzdám. Tvrdí také, že Veneno Roadster generuje „extrémní přítlačnou sílu“, aniž by se ovšem pochlubilo konkrétními hodnotami.

Technicky je Veneno bez střechy v podstatě konfekce, používá techniku sériového modelu Aventador. Výkon dvanáctiválce 6,5 l byl ale zvýšen na 750 koní. Na všechna čtyři kola (u auta s tak „okruhovou“ image!) ho přenáší převodovka ISR s pěti přepínatelnými režimy.

LaFerrari si mohou koupit jen ti, kdo dokázali, že si ho zaslouží

LaFerrari si mohou koupit jen ti, kdo dokázali, že si ho zaslouží

Auto se suchou hmotností 1490 kg zvládne zrychlení na 100 km/h za 2,9 s, udávaná nejvyšší rychlost je 355 km/h. Doufejme, že konstruktéři mysleli i na turbulence v kokpitu při těchto rychlostech. Veneno Roadster totiž nemá střechu – ani skládací, odnímatelnou, provizorní nebo jakoukoliv jinou.  

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků