Lamborghini Sesto Elemento: nyní oficiálně

Lamborghini konečně plně představilo svou nejzajímavější pařížskou novinku. Jmenuje se Šestý Element a do kina na ni určitě nechoďte.

Slíbili jsme vám oficiální představení Lamborghini Sesto Elemento, tady je. Po zdánlivě nekonečněm trápení auditoria s postupným odhalováním ničeho by mohlo jít o velkou událost, ale není to tak docela pravda. Již více než den zpět jsme vám přinesli první úplný obrázek nové studie „Lamba” a během včerejška přidali postupně další, nakonec vlastně všechny podstatné snímky vozu. S kompletním představením jste tak nakonec nespěchali, neboť přednost dostaly jiné pařížské novinky. Teď nám dali ostatní na chvíli vydechnout, a tak se vraťme k této italské „sušince” a řekněme si o ní vše, co víme. Nezajímavé čtení to určitě nebude.

Nejprve mále repete pro ty, kterým snad unikly naše předchozí články. Vůz jménem Sesto Elemento není z těsta a ani k nám nesestoupil ze stříbrného plátna, jak by mohl naznačovat jeho název. Sesto Element znamená český šestý element neboli šestý prvek chemické tabulky a to je... uhlík. Vyloučíte-li briskně pár nesmyslných teorií o záměrech automobilky s uhlíkem, pak vám nejspíše vyjde, že vůz bude do značné míry vyroben za použití uhlíkových vláken. Takže se prostě udělalo auto, které by v produkční podobě nemohlo stát méně než desítky milionů korun, bylo by tedy neprodejné a po chvilce pařížských radovánek na stánku Lamborghini se automobilka vrátí ke svým poněkud těžším plecháčkům? Není to tak docela pravda, Sesto Elemento je totiž projevem nové výrobní technologie, která by mohla do značné míry ovlivnit vývoj automobilového průmyslu v následujících letech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ne snad jen proto, že automobilka říká, že jde o ztělesnění budoucnosti, ale proto, že samotný materiál použitý pro výrobu většiny vozu není klasický CFRP neboli Carbon Fibre Reinforced Plastic neboli plast zpěvněný uhlíkovými vlákny, ale úplně nový materiál s prý zásadně nižšími výrobními materiály.

Na vývoji nového materiálu se totiž podílela společnost Boeing, která nedávno představila světu první „karbonové” letadlo, a tak má jisté know-how, jak valnou část velkého stroje za použití uhlíku. Lamborghini chce zjevně kráčet podobnou cestou a ve spolupráci s Američany vyvinula nový materiál, kterému zatím říká prostě „zpevněný karbon”. Jeho výroba je prý zásadně jednoduší než v případě dostavadního využití uhlíkových vláken, nevyžaduje zdlouhavý proces za nezbytné přítomnosti vysokých teplot. Výroba částí ze „zpevněného karbonu” prý proběhne za méně než deset minut, což pochopitelně zásadně zlevňuje celý výrobní proces, a proto není vůz takto masivně využívající tohoto materiálu žádnou utopií z hlediska uplatnitelnosti na trhu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Automobilka říká, že výsledný materiál je stejně lehký jako CFRP a je „téměř stejně” pevný. Sesto Elemento z něj má vyrobený rám, dveře, střechu, přední kapotu, oba nárazníky, nápravy a prakticky celý interiér včetně sedadel či palubní desky, zkrátka všechno. Lamborghini pochopitelně nemá pochyb o tom, že toto je revoluční cesta výroby automobilů a průlom v dosavadním vývoji. Byli bychom rádi, kdyby to tak bylo, protože současná auta jsou poněkud přetězká, na reálný dopad si ale raději počkáme.

Vrátíme-li se k vozu jako celku, pak je třeba říci, že v podobě korespondující s křížencem Gallarda a Reventonu skrývá extrémně lehký sporťák s hmotností pouhých 999 kilogramů, má tedy méně než tunu. Pohání jej přitom motor Gallarda Superleggera, který z deseti válců a pěti litrů vymáčkne až 570 koní výkonu. To mu dává poměr výkonu a hmotnosti odpovídající motocyklu, nebo Bugatti Veyron, má totiž úchvatných (a snadno spočítatelných) 570 koní na tunu. Pro srovnání - dnešní Ferrari 458 Italia má jen 370 koní na tunu a to je v tomto ohledu jedním z nejlepších „dospělých” sporťáků vůbec.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Divit se pak nelze famózní dynamice reprezentované nejlépe zrychlením na stovku za 2,5 sekundy, což je čas, který na vlastní kůži znají leda majitelé tisícikoňového Veyronu. Čtvrtmíli s pevným startem pak vůz zdolá za méně než 10 sekund a v otázce maximální rychlosti si nic nezadá s Gallardem Superleggera - oba vozy prý snadno překonají metu 320 km/h.

Ať už to se samotným Šestým Elementem dopadne jakkoli, Lamborghini slibuje, že se u něj použitá řešení objeví na každém dalším produkčním modelu. Asi to nebude nová Jota, jejíž vývoj je nyní již prakticky u konce, ale takové nové Gallardo by to být mohlo.

Na každý pád jde dost možná o přelomový vůz, jen čas však ukáže, zda k jeho fotografiím budeme jednou klást věnce, nebo na něj zapomeneme tak jako na stovky jiných konceptů automobilů, které svět v posledních letech poznal...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Lamborghini Sesto Elemento v plné parádě i na večerní prezentaci
TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

včera | Jan Mička | 30 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků