Lamborghini odtajnilo historické fotografie proměny závodu v uplynulých 60 letech. Je to krásné okénko do historie!

Továrna Lamborghini se během 60 let proměnila k nepoznání. Původní budova z roku 1963 stále stojí v čele závodu a unikátní galerií vypráví svůj příběh.

V letošním roce si Lamborghini připomíná 60leté výročí své existence. V jeho modelech najdeme odkazy na bohatou historii a stejné je to i se současnou podobou vysoce moderního závodu. V čele totiž stále stojí první budova, kterou v roce 1963 nechal postavit Ferruccio Lamborghini na pozemku v Sant'Agata Bolognese kousek od rodného města Cento. I když je pravda, že její vzhled se během dekád postupně měnil, původní návrh je v ní pořád čitelný.

Položení základních kamenů bylo překvapivě rychlé. Postavení továrny trvalo osm měsíců, takže ji můžeme spatřit na pozadí fotografií prvního konceptu 350 GTV. V roce 1966 zabíraly zastřešené prostory 12.000 m2. To umožnilo interní výrobu převodovek a diferenciálů. Na dalších dvou linkách běžela produkce motorů a kompletace vozů včetně místnosti pro finální ladění situované v pravé části budovy. Levou stranu zabírala dílna zákaznického servisu a zázemí pro personál. V prostřední sekci se na rozloze 260 m2 nacházely kanceláře technického i obchodního oddělení a samotného Ferruccia Lamborghini.

V říjnu 1968 rozšířily výrobu tři nové haly s plochou 3500 m2. Přítomnost modelů 400 GT, Islero, Espada a Miura jen dokazuje nutnost zvětšení kapacit. Zatímco v roce 1965 vyrobil Ferruccio 67 vozů, v roce 1971 jich z linek sjelo 425. V roce 1979 objem klesl na 55 vozů kvůli hospodářské krizi, ale v následující dekádě přišlo oživení a v roce 1987 už Lamborghini zkompletovalo 470 vozů a 300 lodních motorů.

V tomto desetiletí (1983) zahájila automobilka první vývoj uhlíkových vláken na základě know-how z evoluce komponentů pro letouny Boeing 767 v Seattlu. Základ vyvinutý novou technologií poprvé dostal prototyp Countach Evoluzione. Kvůli vývoji karbonových dílů a příchodu sofistikovanější elektroniky značka zainvestovala do nového vybavení a zřídila moderní testovací prostor včetně dílny pro regulaci emisí.

Další vlna inovací přišla po přidružení se k Audi v roce 1998. Nové milénium (2000) Lamborghini začalo výrobou 296 vozů se 400 zaměstnanci. V srpnu následujícího roku byla dokončena rekonstrukce hlavního sídla, montážních linek a stravovacího zázemí. Areál se rozrostl o novou administrativní budovu, vývojové a výzkumné prostory a dvoupatrové muzeum. Celková investice dosáhla 155 milionů eur.

Rozvoj pokračoval dále v roce 2003 otevřením Lamborghini Centro Stile sdružujícím zákaznický servis, centrum pro klasické vozy a sektor lodních motorů. V té době už měl areál rozlohu 100.000 m2, z toho 28.900 m2 krytých střechou. Výsledkem byla expanze výroby na 1305 vozů a rozšíření kapacity zaměstnanců na 624, z čehož 145 pracovalo ve vývoji. V roce 2006 slavila automobilka meziroční růst 30,4 % a výrobu 2087 vozů. Není divu, že krátce na to (2008) rozšířila oddělení závěrečné kontroly a přidala novou 11.000 m2 velkou halu schopnou pojmout 14.052 palet.  

Dovednosti práce s karbonovým vláknem získané v uplynulých desetiletích automobilka využila při konstrukci nového Aventadoru LP 700-4, prvního vozu s interně navrženým a postaveným s karbonovým monokokem.

Kromě evoluce špičkových vozů se automobilka začala ve větším měřítku zajímat o ekologii. Lépe pochopit přírodní rozmanitost a negativní vlivy na klima ji pomáhá Lamborghini park otevřený v roce 2011. Odpovědný přístup stvrdilo postavení nové budovy výzkumu prototypů oceněné certifikací nulových emisí. Modernizace také položila základy nové formy vytápění, které v rozšířené podobě používá závod dodnes. Nedávno areál rozšířila druhá elektrárna a pro další snížení emisí automobilka ve velkém přešla na využití kolejové dopravy.

Nové trendy utvářely podobu závodu i z pohledu modelové skladby. S představením SUV Urus se zastřešená plocha továrny rozrostla na 160.000 m2. Urus dostal samostatnou výrobní linku, podnítil rozhodnutí postavit novou část pro dokončování všech modelů a kancelářskou budovu opět splňující nejpřísnější ekologické a energetické standardy. Výjimečné postavení Uruse dokazuje vlastní lakovna (2019), logistické centrum i jemu na míru postavená testovací dráha se třinácti různými povrchy.

Další vývoj závodu v Sant'Agata Bolognese bude definovat elektrifikace. Prvních elektrifikovaných modelů se dočkáme v následujícím roce a půl s tím, že čistý elektromobil přijde do konce dekády.

Lamborghini

Ferruccio Lamborghini založil společnost vyrábějící sportovní automobily v roce 1963 coby konkurenta značkám, jako je Ferrari.

Po vyhlášení úpadku a změně vlastníků přešlo Lamborghini v roce 1987 pod Chrysler. Od roku 1998 ho vlastní Audi (Volkswagen Group).

Lamborghini Aventador • Lamborghini Huracán • Lamborghini Urus

Váš názor Další článek: Elektrická Dacia Spring je na trhu už dva roky. Statistiky ukazují, že dojezd majitelům stačí

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,