Lamborghini Murciélago: rozzuřený italský býk (fascinace)

Murciélago byl slavný býk ze španělské Cordoby a dnes jeho jméno nese jeden z modelů celosvětově známé italské automobilky Lamborghini. Pohonná jednotka 6.2 l V12 o výkonu 423 kW (575 k) slibuje zajímavé okamžiky při jízdě v kupé i v roadsteru. Seznamte se s rozzuřeným italským býkem...
Lamborghini Murciélago: rozzuřený italský býk (fascinace)

Lamborghini Murciélago Coupé

Koncem odpoledne 5. října 1879, po divokém boji ve slavné aréně ve španělské Cordobě, byl býk se jménem Murcielago z chovu Jaquina del Val di Navarra ušetřen fenomenálním matadorem Rafael Molina "Lagartijo". Ušetření života byl velmi vzácný výskyt v býčích zápasech a zvířeti se uděloval pouze v případech, kdy býci prokázali v aréně výjimečnou kuráž a bojovnost. Murciélaga poté odkoupil don Antonio Miura a založil slavný chov, ze kterého vzešlo plno dalších silných a bojovných býků.

Ferruccio Lamborghini, zakladatel prestižní italské automobilky Automobili Lamborghini, dal symbol býka do loga své firmy. Supersportovní dvousedadlové kupé s dvanáctiválcovým motorem nese jméno po zmiňovaném slavném býkovi Murciélagovi. Vůz má pohonnou jednotku pro ideální rozložení hmotnosti před zadní nápravou.

Monstrózní výkon motoru 6.2 l V12 je 423 kW (575 k) v 7500 ot/min je na všechna čtyři kola rozložen v poměru 42 % na přední nápravu a 58 % na zadní nápravu. Maximální kroutící moment 650 Nm je k dispozici od 5400 ot/min. O potřebnou trakci se starají velké pneumatiky Pirelli o rozměrech 245/35 ZR18 vpředu a 335/30 ZR18 vzadu.

Murcielago má celkové rozměry 4 536 x 2 027 x 1 125 mm, rozvor 2 665 mm a hmotnost 1650 kg. Nejvyšší udávaná rychlost překračuje hranici 330 km/h a sprint z 0 km/h na 100 km/h vůz s přehledem zvládá za 3,8 s. Externí karosářské panely jsou z karbonových dílů, s výjimkou ocelové střechy a dveřních výplní.

Zádi dominují dva aktivní vtoky vzduchu do motoru (VACS – Variable Air-flow Cooling System), které se přizpůsobují rychlosti vozu. Dalším technologickým prvkem je zadní přítlačné křídlo, které má hned tři pozice: v rychlostech od 0 do 130 km/h je zavřené, mezi 130 km/h až 220 km/h se částečně vysune a lišta má sklon mezi 50 až 60 stupni a při jízdě nad 220 km/h se křídlo nakloní pod úhlem 70 stupňů, aby maximalizovalo přítlak pro zadní nápravu. V závislosti na pozici křídla a otvorech pro přísun vzduchu do motoru je součinitel odporu vzduchu Cx 0,33 až 0,36. Palivová nádrž pojme rovných 100 litrů pohonných hmot.

Interiér Murciélaga si vzala do parády koncernová automobilka Audi, takže se nelekejte, když vám bude palubka vzdáleně připomínat model TT. Velký důraz při návrhu interiéru byl kladen na ergonomii ovládacích prvků. Vše má být přehledné a hned po ruce, aby řidič nemusel při vysokých rychlostech něco hledat.

Murciélago není jako řada konkurenčních supersportovních vozů prošpikován pomocnou elektronikou, řidiči pomáhá pouze systém kontroly prokluzu a ABS při dupnutí na brzdy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: Lamborghini Murciélago letos prochází decentním faceliftem, byly zachyceny první snímky, které najdete v sekci Tajné projekty.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Foto © Automedia

Lamborghini Murcielago Roadster

Stejně jako u Coupé má i Murcielago Roadster všechny vlastnosti italských supersportovních vozů. Je exkluzivní, agresivní a extrémní. První koncept mohla veřejnost vidět na detroitském autosalónu v roce 2003. Sériová verze pak byla hvězdou autoshow v Ženevě o rok později.

Návrhář Luc Donckerwolke nechtěl svému kupé pouze uříznout střechu, vytvořil designově nový vzrušující vůz. Exteriér má svalnaté proporce, které jsou lemovány agresivními, ostrými liniemi karoserie.

V technických údajích se roadster od kupé liší pouze v detailech: v hrudi býka opět buší vidlicový dvanáctiválec 6.2 l, kde řady válců mají sklon 60 stupňů. Výkon byl vyladěn na 426 kW (580 k) v 7 500 ot/min a maximální kroutící moment 650 Nm nastupuje od 5 400 ot/min. Pohonnou jednotku je možné vytočit až do 8 000 ot/min.

Titánskou sílu motoru přenáší na všechna čtyři kola šestistupňová ruční převodovka. Za příplatek je možné do vozu namontovat i šestistupňový automat E-gear. Za koly, které mají stejné rozměry jako kupé, se ukrývají speciální tlumiče od světoznámé firmy Koni. Murcielago Roadster má celkové rozměry 4 580 x 2 045 x 1 064 mm a a navzdory potřebným výztuhám karosérie kabrioletu vzrostla celková hmotnost o pouhé 2 kg na hodnotu 1 652 kg.

Dynamika a akcelerace vozu je téměř stejná jako u kupé: stovka za 3,8 s a nejvyšší rychlost přesahuje 330 km/h. Automobilka ale dává u kabrioletu doporučenou rychlost při jízdě se staženou střechou: 130 km/h. V interiéru jsou použity pouze velmi luxusní materiály jako je např. děrované odvětrávané kožené čalounění sedadla řidiče.

Technické parametry pro obě karosářské verze:

Lamborghini Murciélago - kupé Murciélago - roadster
Rozměry 4536x2027x1125 mm 4580x2045x1064 mm
Rozvor 2665 mm 2665 mm
Motor 6.2 l V12 6.2 l V12
Výkon (kW/k) 423 kW (575 k)/7500 426 kW (580 k)/7500
Kroutící moment 650 Nm/5400 650 Nm/5400
Hmotnost 1650 kg 1652 kg
0-100 km/h 3,8 s 3,8 s
Maximální rychlost >330 km/h >330 km/h
400 m nz nz
Počet koní na tunu 348,5 351
Cena (nyní) 223 880 € 250 000 €

Fotogalerie

Lamborghini Murciélago kupé

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Lamborghini Murciélago roadster

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků