Kapitoly článku:
První Lamborghiniho premiéra
Na turínském autosalonu v roce 1963 zazářil prototyp Lamborghini 350 GTV. Stal se předznamenáním modelu 350 GT, prvním sériovým osobním automobilem značky Lamborghini, který světlo světa spatřil o rok později. Ferruccio neponechal nic náhodě a nakupoval u odborníků.
Návrh karoserie objednal u Franca Scaglioneho a nechal ji postavit v turínské karosárně Sargiotto, zatímco trubkový prostorový rám vytvořili Luciano Bonacini a Giorgio Neri. Pohonná jednotka je pak dílem Giotta Bizzarriniho, jenž shodou okolností (?) do roku 1961 působil jako šéfkonstruktér u Ferrariho, kde se mimochodem podepsal také pod špičkový model 250 GTO.
Lamborghini 350 GTV
Bizzarrini pro Lamborghini 350 GTV připravil jedinečný, atmosféricky plněný, vysokootáčkový vidlicový dvanáctiválec s objemem 3,5 l a mazáním se suchou klikovou skříní, což byl jen jeden z mnoha prvků, jež tuto jednotku předurčovaly spíše k využití na závodní trati než na běžné silnici. A výkon? Neuvěřitelných 347 koní (255 kW) při 8 000 ot./min…
Model 350 GTV a jeho detaily
Ferruccio Lamborghini ale s vozem úplně spokojen nebyl. Karosárně Touring nechal plány karoserie pro sériovou výrobu upravit tak, aby byla poněkud více praktická, jak vidíte z připojených snímků, prototyp 350 GTV měl například velmi špatně přístupný zavazadlový prostor.
Prototyp Lamborghini 350 GTV byl představen na turínském autosalonu v roce 1963
Motor pak upravil s tím, že výkon snížil na 274 koní (201 kW), přičemž potřebné otáčky klesly na 6 500 ot./min., což spolu se sníženou spotřebou paliva a větší spolehlivostí lépe odpovídalo použití v běžném provozu. A tak vzniknul model Lamborghini 350 GT, první osobní automobil značky, ale to už je jiná historie a my se k ní jistě dostaneme někdy příště.
Epilog
A jak to vůbec s prototypem Lamborghini 350 GTV dopadlo? Jak už to tak u podobných staveb bývá, vůz vznikal narychlo, takže teprve při jeho sestavování se ukázalo, že některé povrchové panely přední části karoserie nejsou schopny pojmout rozměrnou pohonnou jednotku. Z tohoto důvodu studie 350 GTV na poslední chvíli o své dvanáctiválcové srdce přišla a svoji turínskou premiéru prožila s kapotou uzamčenou.
Lamborghini 350 GTV, první z plejády legendárních sportovních vozů své značky
Lamborghini tento prototyp vystavoval ještě několikrát, to už však už byl vůz 350 GTV zbaven také pedálů, brzdových třmenů i stěračů. Až do hloubi osmdesátých let zůstal prototyp deponován ve skladech automobilky Lamborghini, pak se podařilo značkovému dealeru Lucianu Bonacinimu vedení přimět k jeho odprodeji.
Bonacini vůz ve spolupráci s dokumentací z ústředí Lamborghini vrátil zpět k provozuschopnému stavu, nicméně původní modré lakování bylo bohužel nahrazeno zeleným. Lamborghini 350 GTV se nyní podle dostupných informací nachází ve sbírce jistého sběratele z Japonska.
Ferruccio Lamborghini založil společnost vyrábějící sportovní automobily v roce 1963 coby konkurenta značkám, jako je Ferrari.
Po vyhlášení úpadku a změně vlastníků přešlo Lamborghini v roce 1987 pod Chrysler. Od roku 1998 ho vlastní Audi (Volkswagen Group).
Lamborghini Aventador • Lamborghini Huracán • Lamborghini Urus