23
Fotogalerie

Lamborghini: Ferruccio, jeho automobilové začátky a 350 GTV

Kapitoly článku:


První Lamborghiniho premiéra

Na turínském autosalonu v roce 1963 zazářil prototyp Lamborghini 350 GTV. Stal se předznamenáním modelu 350 GT, prvním sériovým osobním automobilem značky Lamborghini, který světlo světa spatřil o rok později. Ferruccio neponechal nic náhodě a nakupoval u odborníků.

Návrh karoserie objednal u Franca Scaglioneho a nechal ji postavit v turínské karosárně Sargiotto, zatímco trubkový prostorový rám vytvořili Luciano Bonacini a Giorgio Neri. Pohonná jednotka je pak dílem Giotta Bizzarriniho, jenž shodou okolností (?) do roku 1961 působil jako šéfkonstruktér u Ferrariho, kde se mimochodem podepsal také pod špičkový model 250 GTO.

Lamborghini 350 GTV 02.jpgLamborghini 350 GTV 01.jpgLamborghini 350 GTV 04.jpg
Lamborghini 350 GTV
 

Bizzarrini pro Lamborghini 350 GTV připravil jedinečný, atmosféricky plněný, vysokootáčkový vidlicový dvanáctiválec s objemem 3,5 l a mazáním se suchou klikovou skříní, což byl jen jeden z mnoha prvků, jež tuto jednotku předurčovaly spíše k využití na závodní trati než na běžné silnici. A výkon? Neuvěřitelných 347 koní (255 kW) při 8 000 ot./min…

Lamborghini 350 GTV 07.jpgLamborghini 350 GTV 09.jpgLamborghini 350 GTV 08.jpg
Model 350 GTV a jeho detaily

Ferruccio Lamborghini ale s vozem úplně spokojen nebyl. Karosárně Touring nechal plány karoserie pro sériovou výrobu upravit tak, aby byla poněkud více praktická, jak vidíte z připojených snímků, prototyp 350 GTV měl například velmi špatně přístupný zavazadlový prostor.

Lamborghini 350 GTV 03.jpgLamborghini 350 GTV 05.jpgLamborghini 350 GTV 06.jpg
Prototyp Lamborghini 350 GTV byl představen na turínském autosalonu v roce 1963

Motor pak upravil s tím, že výkon snížil na 274 koní (201 kW), přičemž potřebné otáčky klesly na 6 500 ot./min., což spolu se sníženou spotřebou paliva a větší spolehlivostí lépe odpovídalo použití v běžném provozu. A tak vzniknul model Lamborghini 350 GT, první osobní automobil značky, ale to už je jiná historie a my se k ní jistě dostaneme někdy příště.

Epilog

A jak to vůbec s prototypem Lamborghini 350 GTV dopadlo? Jak už to tak u podobných staveb bývá, vůz vznikal narychlo, takže teprve při jeho sestavování se ukázalo, že některé povrchové panely přední části karoserie nejsou schopny pojmout rozměrnou pohonnou jednotku. Z tohoto důvodu studie 350 GTV na poslední chvíli o své dvanáctiválcové srdce přišla a svoji turínskou premiéru prožila s kapotou uzamčenou.

Lamborghini 350 GTV 10.jpgLamborghini 350 GTV 11.jpgLamborghini 350 GTV 12.jpg
Lamborghini 350 GTV, první z plejády legendárních sportovních vozů své značky

Lamborghini tento prototyp vystavoval ještě několikrát, to už však už byl vůz 350 GTV zbaven také pedálů, brzdových třmenů i stěračů. Až do hloubi osmdesátých let zůstal prototyp deponován ve skladech automobilky Lamborghini, pak se podařilo značkovému dealeru Lucianu Bonacinimu vedení přimět k jeho odprodeji.

Bonacini vůz ve spolupráci s dokumentací z ústředí Lamborghini vrátil zpět k provozuschopnému stavu, nicméně původní modré lakování bylo bohužel nahrazeno zeleným. Lamborghini 350 GTV se nyní podle dostupných informací nachází ve sbírce jistého sběratele z Japonska.
 

 

Lamborghini

Ferruccio Lamborghini založil společnost vyrábějící sportovní automobily v roce 1963 coby konkurenta značkám, jako je Ferrari.

Po vyhlášení úpadku a změně vlastníků přešlo Lamborghini v roce 1987 pod Chrysler. Od roku 1998 ho vlastní Audi (Volkswagen Group).

Lamborghini Aventador • Lamborghini Huracán • Lamborghini Urus

Doporučujeme

Články odjinud