Design 90 byl superbike od Lamborghini. Pokus však skončil tvrdým nezdarem

Když dojde na finanční problémy či dokonce zkrachování, někdy se automobilky schýlí k opravdu neočekávaným krokům. Třeba jako Lamborghini...

Že jste možná nikdy o motorce se znakem Lamborghini neslyšeli, je samozřejmě zapříčiněno tím, že se nakonec o žádné terno nejednalo. Zoufalá doba si totiž u Lamborghini na začátku 80. let vyžádala i podobně zoufalé a zcela nedomyšlené činy.

Když se tehdy Lamborghini ocitlo v záporných číslech a po bankrotu převzali vedení značky bratři podnikatelé Mimranovi, italský výrobce těžko hledal způsoby, jak dát věci znova do pohybu, zajistit stabilní prodeje a vynést značku s býkem ve znaku zpátky mezi elitu.

Tato Corvette zvládla 410 km/h už v roce 1988. Nic ji nepřekonalo skoro 20 let

Tato Corvette zvládla 410 km/h už v roce 1988. Nic ji nepřekonalo skoro 20 let

Kromě soustředění se na supersporty se však noví vlastníci Lamba rozhodli prozkoumávat i další odvětví trhu a nabízet vozidla, která byste dříve od Lamborghini vážně nečekali. Přišel armádní projekt terénního vozu LM002, značka vyráběla masivní dvanáctiválce i pro závodní čluny a nakonec je tu vcelku neznámá větev, kdy se u Lamborghini pokusili vyrábět i vlastní motocykl.

A když píšeme vlastní, ve skutečnosti je to lež jako věž. Patrick Mimran, jeden z dvojice bratrů, se totiž nerozhodl celý projekt vyvíjet u Lamborghini, ale předat ho francouzskému malovýrobci motorek Boxer (dnes Boxer Design). Když už žádají Italové o pomoc Francouze, přestože mají hned za rohem doma slavné značky jako Ducati či Aprilia, určitě to o zoufalosti situace něco vypovídá.

Na Rallye Dakar letos jede i tato šílenost. Stroje Číňanů připomínají vládní limuzíny

Na Rallye Dakar letos jede i tato šílenost. Stroje Číňanů připomínají vládní limuzíny

Každopádně, Boxer začal na motocyklu zvaném Design 90 pracovat v roce 1986 a nakonec předal Lamborghini na svou dobu celkem schopný stroj, který používal litrový řadový čtyřválec Kawasaki (ano, ani motor nebyl italský) produkující kolem 130 koní (96 kW), zatímco celková hmotnost superbiku se pohybovala u 180 kg. V plánech však byly i menší kubatury 700 cm³ a 900 cm³.

Hliníkový rám i nádrž byly vyráběny ručně, stroj dostal zakázkově vyrobená lehká kola Gotti a tehdy nejlepší součástky od tlumičů Fournales, brzd Brembo až po výfukovou soustavy značky Devil. Kapotáž byla z laminátu a vypadala přesně tak, jak byste si od Lamborghini v 80. letech představovali.

DiDia 150 bylo nejokázalejší americké auto 60. let. Zapsalo se do knihy rekordů

DiDia 150 bylo nejokázalejší americké auto 60. let. Zapsalo se do knihy rekordů

Bez většího překvapení nakonec Lamborghini neprodalo ani předpokládaných 25 kusů (některé zdroje uvádí rezervační list na dokonce 50 kusů). Myšlenka za prodejem Designu 90 bylo samozřejmě i taková, že každý správný milionář a sběratel si ke svému autu Lamborghini koupí i motocykl stejné značky.

Ruční výroba nicméně stála příliš moc a tím pádem i cena motocyklu byla dvakrát vyšší než normální ekvivalent litrového superbiků od renomovaných značek na trhu. Automobilce se podařilo udat jen šest kusů (prvotní prototypy série), přičemž dodnes se jich dochovalo pět.

Superbike na elektřinu se představuje. Damon chce zaujmout zákazníky Tesly

Superbike na elektřinu se představuje. Damon chce zaujmout zákazníky Tesly

Asi dva roky nazpět se jeden kus Designu 90 objevil na prodej v Anglii. Pocházel od původního majitele a měl najeto asi 7200 kilometrů. Vyvolávací cena motorky startovala na v přepočtu 1,2 milionu korun, zatímco odhady mluvily o prodejní ceně až kolem 2,5 milionu. Nicméně, nabízené částky v aukci nedosáhly ani k nejnižší požadované ceně, a proto k prodeji vůbec nedošlo.

Koneckonců se tedy jedná alespoň o kousek ne tak známé a slavné historie Lamborghini. Když tedy přijde řeč na nepříliš známá vozidla z portfolia italské značky, můžete jako chytrák do okolí nadhodit i tuto jednostopou raritu, o které mnoho lidí neví.

Autosalon Ženeva 2020: Novinky, premiéry, vstupné a další důležité info na jednom místě!

Autosalon Ženeva 2020: Novinky, premiéry, vstupné a další důležité info na jednom místě!

Lamborghini

Ferruccio Lamborghini založil společnost vyrábějící sportovní automobily v roce 1963 coby konkurenta značkám, jako je Ferrari.

Po vyhlášení úpadku a změně vlastníků přešlo Lamborghini v roce 1987 pod Chrysler. Od roku 1998 ho vlastní Audi (Volkswagen Group).

Lamborghini Aventador • Lamborghini Huracán • Lamborghini Urus

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Range Rover P400 Autobiography: Další důvod, proč se stát milionářem

Range Rover P400

Range Rover není autem pro každého, ale každý by si ho měl zkusit. Nyní má nový motor o výkonu 400 koní s hybridní technikou. Jaký je?

včera | Vladimír Kadera | 58 příspěvků
TEST Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4 Black Edition: Ta nejčernější myslí jen zeleně

Toyota RAV4 Hybrid Black Edition

Současná generace Toyoty RAV4 se vzdala naftového motoru. Oblíbené SUV koupíte buď s ryze benzinovým, nebo hybridním pohonem, přičemž elektrifikovaná verze nedávno dorazil na český trh v atraktivním provedení Black Edition. Vyzkoušeli jsme tu nejlepší možnou konfiguraci.

26.  11.  2020 | Jan Mička | 81 příspěvků
TEST BMW X6 xDrive30d: Starbucks, špinavé nohavice a příjemná jízda

BMW X6 xDrive30d

Jednou z největších premiér loňského roku bylo nové BMW X6, obří stylovka pro hordy movitých majitelů, kteří se nebojí expresivního stylu. Zkusili jsme naftový základ v podobě verze xDrive30d.

22.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 64 příspěvků