Lamborghini Countach (1974 - 1990): Gandiniho láhev od Coca-Coly

Marcelo Gandini se při návrhu nového supersportu Lamborghini Countach nenechal svazovat technologickými limity. Výsledkem je jedno z nejikoničtějších aut všech dob.
Seznam kapitol
  1. Novátorský návrh a neřešitelný problém s chlazením
  2. Největší pneumatiky na světě a křídlo k ničemu
  3. Fotogalerie: Lamborghini Countach

Ferruccio Lamborghini byl posedlý dotahováním věcí do detailů. Vždycky šel za svým cílem a když si něco usmyslel, muselo se to stát. Už na konci šedesátých let dvacátého století se v něm zrodila myšlenka, že by měl vyrábět nový druh sportovního auta. Opravdový moderní supersport, aby o něm lidé neříkali, že se snaží jen napodobovat to, co už Ferrari dělá dávno.

Lamborghini chtěl velmi rychlé auto, nejrychlejší a nejvýkonnější auto své doby. Chtěl vlastně něco na způsob závodního vozu, který by směl na silnice. Zároveň ale požadoval, aby bylo auto krásné a stalo se designérským a uměleckým dílem. Designéři mu říkali, že to nejde. Už Lamborghini Miura ukázalo, že auto může být sice rychlé a hezké, ale s ovladatelností to bude vždycky trochu oříšek.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Koncept LP500 měl uhlazené tvary a použitelné zadní okno. Do sériové výroby se ale původní návrh dost proměnil, především kvůli nedostatečnému chlazení motoru V12

Šéf Lamborghini tak znovu oslovil mladého designéra Marcella Gandiniho ze studia Bertone, který mu pomohl navrhnout Miuru. Gandini v té době ještě neměl moc zkušeností. S odstupem času se na to ale můžeme dívat jako na obrovskou výhodu.

Marcello Gandini vlastně nevěděl, co má kreslit. Respektive nedostal žádné technologické zadání a hranice, do kterých se nové auto musí vejít. Tak na to šel svou vlastní cestou a jednoduše kreslil, co ho napadlo. Výsledný design se projevil v prvním konceptu, který si veřejnost mohla prohlédnout v roce 1971 na autosalonu v Ženevě.

Mág hran a křivek: Marcello Gandini

Mág hran a křivek: Marcello Gandini

Koncept se jmenoval Lamborghini Countach LP500, protože se zamýšlelo použití dvanáctiválce o objemu 5,0 l a výkonu přes 400 koňských sil. Od Miury se nový koncept lišil motorem umístěným podélně a především novátorskou koncepcí s kabinou posunutou dopředu, aby se uvolnilo místo pro motor a převodovku. Dnes je tento recept při návrhu supersportovních vozů vlastně stále aktuální.

Jméno Countach vzniklo v podstatě náhodou a je to jediný vrcholný model značky Lamborghini, který se nejmenuje po plemeni býků. Countach (vyslovuje se to jako „kuntáš“) v italštině znamená jakýsi výkřik ve smyslu „to je ale krása!“ Nejčastěji tak muži sedící u kavárny pokřikují na kolemjdoucí krásné ženy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ačkoli představovala výroba modelu Countach technologickou výzvu, automobilce se to podařilo. Našla hlavně dostatek klientů, kteří byli ochotní si připlatit

Marcello Gandini říká, že mu jako inspirace při návrhu designu konceptu Countach LP500 posloužila láhev od Coca-Coly. Každopádně nebýt pedantství Ferruccia Lamborghiniho, Countach málem zůstal jen u konceptu. Gandiniho návrh byl totiž natolik revoluční, že mu nestačily tehdejší dostupné technologické možnosti. Lamborghini proto muselo inovovat a tak se díky modelu Countach posunulo dál.

Při vývoji prototypů pro jízdní zkoušky se ihned přišlo na to, že velký pětilitrový motor se do nového auta nevejde. Ba co víc, nebude možné ho uchladit. Lamborghini se proto vrátilo k čtyřlitrovému dvanáctiválci z modelu Miura. I ten měl ale obrovské problémy s přehříváním.

Chcete dvanáctiválcovou ojetinu? Zde je přehled toho, co vám trh nabízí

Chcete dvanáctiválcovou ojetinu? Zde je přehled toho, co vám trh nabízí

Ačkoli původně Gandini ani Lamborghini nechtěli čisté křivky konceptu LP500 rušit, bylo nezbytné přidat dodatečné vstupy vzduchu. Přesto se tento přístup stal časem běžný a moderní, nicméně čisté linie původního konceptu byly narušeny. Countach se ale líbil a právě ty mohutné vstupy vzduchu působily jako u opravdového závodního auta.

Kvůli chlazení a úpravě tvaru krytu motoru tak prakticky zmizelo zadní okno, takže si řidiči museli pro manévrování s modelem Countach vyvinout velmi svérázný způsob couvání. Museli otevřít dveře a sednout si na široký práh. Countach byl také tak široký, že nemohl mít klasické dveře. Gandini proto navrhl řešení s nahoru otevíratelnými dveřmi.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Sériový Countach měl výraznější vstupy vzduchu, což bylo nezbytné kvůli chlazení motoru 4,0 l V12. Jezdil díky menšímu odporu vzduchu rychle, ale byl nestabilní

Další zajímavostí je umístění převodovky, která je před motorem a z ní pak opět skrz motor vede hnací hřídel k zadnímu diferenciálu. Je to prostorově úsporné řešení, ale vynutilo si posunutí sedadel do stran a tím vznikla opravdu komická poloha za volantem, který je poměrně vyosený. Jenže to všechno bylo součástí zážitku, řidič musel svým způsobem trpět. Chtěli jste pohodlnou limuzínu? Kupte si Rolls-Royce.

Pro konstrukci modelu Countach bylo nejlepší použít stejný postup, jaký se uplatňoval u závodních aut. Na prostorový trubkový rám se montovala hliníková karoserie. Lamborghini se postupně naučilo rámy a karoserie montovat poměrně rychle, přesto byla kapacita výroby dost omezená. Ale u tak exkluzivního vozu, jakým je Countach, to nevadilo. Zákazníci si rádi počkali.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Novátorský návrh a neřešitelný problém s chlazením
  2. Největší pneumatiky na světě a křídlo k ničemu
  3. Fotogalerie: Lamborghini Countach
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků