Jeden z matadorů dnešní scény superaut se už pomalu chystá na odpočinek. Loučí se verzí LP 780-4 Ultimae.
Lamborghini má ve zvyku držet své modely ve výrobě opravdu dlouho. Místo chrlení nových generací se tak spíše spoléhá na facelifty a kuje své železo, dokud je žhavé, což v případě nadčasových designů značky není až takový problém. Vlajková loď Aventador je s námi teď už deset let. Už o rok tak překonává předchozí model Murciélago.
Aventador však stále odmítá odejít, nyní je tu tak místo zcela nového modelu další verze, i když už poslední. Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae je poslední interpretací přelomového modelu značky, kterému byla v roce 2010 postavena zcela nová generace vidlicového dvanáctiválce s označením L539 o objemu 6,5 litru.
Sluší se dodat, že první generace motoru z Lamborghini 350 GT (1964) vydržela v různých obměnách ve výrobě až do modelu Murciélago LP 670-4 SuperVeloce (2009).
Aventador Ultimae produkuje v 8500 otáčkách za minutu výkon 574 kW (780 koní) a dosáhne maxima točivého momentu 720 N.m. Je tedy o 40 koní výkonnější než Aventador S a o 10 koní výkonnější než Aventador SVJ, který má na Severní smyčce Nürburgringu lepší čas než Ferrari LaFerrari.
Co dál od Ultimae čekat? Je o 25 kilogramů lehčí než model S a má stejný poměr váhy a výkonu jako SVJ. Celkem váží 1550 kg (1600 kg roadster). Síla motoru se přenáší na všechna kola pomocí 7stupňové převodovky s pádly pod volantem, která umí přeřadit za 50 milisekund (tady se nic nezměnilo). Při sprintu s pevným startem dosáhne rychlosti 100 km/h za 2,8 sekundy a může jet až 355 km/h.
Lamborghini Aventador LP 780-4 Ultimae: Technické údaje |
Motor |
V12 |
Objem [cm3] |
6498 |
Vrtání x zdvih [mm] |
95 x 76,4 |
Kompresní poměr |
11,8:1 |
Výkon [kW/ot.min] |
574/8500 |
Točivý moment [N.m/ot.min] |
720/6750 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
2,8 |
Zrychlení 0-200 km/h [s] |
8,7 |
Max. rychlost [km/h] |
355 |
Hmotnost [kg] |
1550 |
Délka [mm] |
4868 |
Šířka [mm] |
2098 |
Výška [mm] |
1136 |
Rozvor [mm] |
2700 |
K zastavení vozu slouží karbon-keramické brzdy. Disponuje také natáčením zadní nápravy a ponechává si zavěšení pushrod s tlumiči umístěnými směrem dovnitř skeletu. Největším překvapením je určitě design. Místo komiksových divočin vsadilo designové centrum na seriózní notu a ukázalo nám tu nejvíc gentlemanskou tvář vozu. Jakoby se už auto dost vyblblo a teď přišel čas, aby důstojně odešlo do důchodu.
Veřejnosti se vůz představí na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, který startuje dnešním dnem. Z finální interpretace modelu žádná masovka nebude. Vznikne pouze 350 kupé a 250 roadsterů.
Ferruccio Lamborghini založil společnost vyrábějící sportovní automobily v roce 1963 coby konkurenta značkám, jako je Ferrari.
Po vyhlášení úpadku a změně vlastníků přešlo Lamborghini v roce 1987 pod Chrysler. Od roku 1998 ho vlastní Audi (Volkswagen Group).
Lamborghini Aventador • Lamborghini Huracán • Lamborghini Urus