Lamborghini Aventador se po 10 letech loučí. Do důchodu odchází seriózně

Jeden z matadorů dnešní scény superaut se už pomalu chystá na odpočinek. Loučí se verzí LP 780-4 Ultimae.

Lamborghini má ve zvyku držet své modely ve výrobě opravdu dlouho. Místo chrlení nových generací se tak spíše spoléhá na facelifty a kuje své železo, dokud je žhavé, což v případě nadčasových designů značky není až takový problém. Vlajková loď Aventador je s námi teď už deset let. Už o rok tak překonává předchozí model Murciélago.

Aventador však stále odmítá odejít, nyní je tu tak místo zcela nového modelu další verze, i když už poslední. Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae je poslední interpretací přelomového modelu značky, kterému byla v roce 2010 postavena zcela nová generace vidlicového dvanáctiválce s označením L539 o objemu 6,5 litru. 

Sluší se dodat, že první generace motoru z Lamborghini 350 GT (1964) vydržela v různých obměnách ve výrobě až do modelu Murciélago LP 670-4 SuperVeloce (2009). 

Aventador Ultimae produkuje v 8500 otáčkách za minutu výkon 574 kW (780 koní) a dosáhne maxima točivého momentu 720 N.m. Je tedy o 40 koní výkonnější než Aventador S a o 10 koní výkonnější než Aventador SVJ, který má na Severní smyčce Nürburgringu lepší čas než Ferrari LaFerrari.

Kytarista Black Sabbath jezdil vzácným Lamborghini. Býkovi je věrný dodnes

Kytarista Black Sabbath jezdil vzácným Lamborghini. Býkovi je věrný dodnes

Co dál od Ultimae čekat? Je o 25 kilogramů lehčí než model S a má stejný poměr váhy a výkonu jako SVJ. Celkem váží 1550 kg (1600 kg roadster). Síla motoru se přenáší na všechna kola pomocí 7stupňové převodovky s pádly pod volantem, která umí přeřadit za 50 milisekund (tady se nic nezměnilo). Při sprintu s pevným startem dosáhne rychlosti 100 km/h za 2,8 sekundy a může jet až 355 km/h.

Lamborghini Aventador LP 780-4 Ultimae: Technické údaje
Motor V12
Objem [cm3] 6498
Vrtání x zdvih [mm] 95 x 76,4
Kompresní poměr 11,8:1
Výkon [kW/ot.min] 574/8500
Točivý moment [N.m/ot.min] 720/6750
Zrychlení 0-100 km/h [s] 2,8
Zrychlení 0-200 km/h [s] 8,7
Max. rychlost [km/h] 355
Hmotnost [kg] 1550
Délka [mm] 4868
Šířka [mm] 2098
Výška [mm] 1136
Rozvor [mm] 2700

K zastavení vozu slouží karbon-keramické brzdy. Disponuje také natáčením zadní nápravy a ponechává si zavěšení pushrod s tlumiči umístěnými směrem dovnitř skeletu. Největším překvapením je určitě design. Místo komiksových divočin vsadilo designové centrum na seriózní notu a ukázalo nám tu nejvíc gentlemanskou tvář vozu. Jakoby se už auto dost vyblblo a teď přišel čas, aby důstojně odešlo do důchodu.

Lamborghini Diablo slaví 30 let. Původně mělo vypadat jinak, proti byl Chrysler

Lamborghini Diablo slaví 30 let. Původně mělo vypadat jinak, proti byl Chrysler

Veřejnosti se vůz představí na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, který startuje dnešním dnem. Z finální interpretace modelu žádná masovka nebude. Vznikne pouze 350 kupé a 250 roadsterů.

Lamborghini

Ferruccio Lamborghini založil společnost vyrábějící sportovní automobily v roce 1963 coby konkurenta značkám, jako je Ferrari.

Po vyhlášení úpadku a změně vlastníků přešlo Lamborghini v roce 1987 pod Chrysler. Od roku 1998 ho vlastní Audi (Volkswagen Group).

Lamborghini Aventador • Lamborghini Huracán • Lamborghini Urus

TEST Fiat 500e HB La Prima: Chytne za srdce a ve městě je k neutahání

Fiat 500e La Prima (87 kW)

Fiat 500e je dalším elektromobilem do města, který vysokou cenu techniky balí do luxusního kabátku a přichází s řadou krásných detailů. Má ale na to rovnat se s Hondou e?

včera | Vladimír Kadera | 2 příspěvky
TEST Ford Focus 3d 2.0 ZETEC: Vůz roku 1999 už jen kvete. Jak si vedl 20 let zpět?

Ford Focus 3d 2.0 ZETEC

Ford Focus první generace, evropské Auto roku 1999, vypadá i v dnešní době dobře. Rozhodně zajímavěji než jeho zatím poslední následovník z roku 2018. Připomeňte si test třídveřové verze, který v roce 2001 přinesli kolegové z Auto.cz

24.  7.  2021 | Tomáš Zajíček | 15 příspěvků
První jízda s Hyundaiem Ioniq 5: Tajemný krasavec může převálcovat konkurenci

Hyundai Ioniq 5

Hyundai podobně jako další značky přijíždí s vlastní rodinou elektrických aut. Jmenuje se Ioniq a jejím prvním zástupcem je kompaktní crossover s krásným retro designem. Už jsme ho vyzkoušeli.

22.  7.  2021 | David Bureš | 54 příspěvků