Lamborghini Aventador LP700-4: motor odhalen

Supersportovní Murcielago nové generace dostane nejen nové jméno, ale i nový dvanáctiválec. Víme, co nabídne. (+video)

Po delší době můžeme konečně referovat o zásadní novince z dílen italské automobilky Lamborghini v jiné než spekulativní rovině. Můžeme vám tak bez nejmenších pochybností sdělit, že nová generace modelu Murcielago, jež by se podle dosavadních spekulací měla jmenovat Aventador (donedávna se přitom spekulovalo o vzkříšení jména Jota), bude využívat síly zcela nové pohonné jednotky.

Půjde o atmosféricky plněný dvanáctiválec s válci do V, objemem 6,5 l a interním označením L539. Naladěn bude na výkon rovných 700 koní (515 kW) při 8 250 ot./min., přičemž točivý moment má vrcholit hodnotou 690 Nm při 5 500 ot./min.

Tento motor byl vyvinut přímo v továrně Lamborghini v Sant'Agata Bolognese. Řady válců jsou rozevřeny v úhlu 60 stupňů, což naznačuje (a snímky to potvrzují) poměrně kompaktní stavbu celku. Pohonná jednotka je dlouhá 784 mm, široká 848 mm a vysoká jen 665 mm, vrtání/zdvih činí 95/76,5 mm. Klikový hřídel je vyroben z legované a následně nitridované oceli, což tento materiál dělá tvrdším než při jeho kalení, váží jen 24,6 kg, přičemž celý motor váží pouze 234 kg.

Bez zajímavosti není, že na motor bude navazovat výfuková soustava, která bude mj. zahrnovat dva výfukové tlumiče v jednom balení. Jeden bude zajišťovat tichý projev motoru, druhý pak klasický italský dvanáctiválcový řev. Mezi oběma tlumiči bude zřejmě možné přepínat místa řidiče, popř. bude každý využíván v jiných otáčkách.

Pro správnou součinnost s novým dvanáctiválcem byla vyvinuta také zcela nová převodovka ISR (Independent Shifting Rods). Má sedm dopředných stupňů a jedinou spojku, nezávislé řadicí tyče údajně zajistí, že sekvenční mechanizmus bude řadit za poloviční dobu ve srovnání se soustavami DSG apod. Samotné řazení je však podobné, ISR řadí druhou rychlost ve stejnou chvíli, kdy ta první vysazuje. Důležitou předností této rychlostní skříně je její relativně nízká hmotnost ve výši 70 kg. Převodovka bude opatřena trojicí přednastavených režimů Strada, Sport a Corsa, přičemž ten posledně zmíněný je určen pro skutečně závodní jízdu a integruje také systém pro řízenou akceleraci při startu z místa.

Další informace o novém Lamborghini nám automobilka jistě bude postupně předkládat. Těšme se na ně, do té doby můžeme fungování pozoruhodného nového motoru zkoumat nejen na přiložených snímcích, ale i na videu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek 
Nový motor V12 pro Lamborghini Aventador LP700-4
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 2 příspěvky
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků