„Ladies and gentlemen, start your engines!“

Závod 500 mil Indianapolis oslavil v neděli 29. května sté výročí. Dvě a půl míle dlouhý ovál je Mekkou mezi závodními okruhy.

Indy 500 tradičně zahajuje věta: „Ladies and gentlemen, start your engines!“

Do závodu jezdce vždy vede safety car, který řídí významná osobnost historie závodu. V prvním ročníku 30. května 1911 to byl zakladatel okruhu Carl Fischer za volantem svého civilního vozu, letos vedl třiatřicetičlenné jezdecké pole srovnané do tří řad čtyřnásobný vítěz A. J. Foyt s vozem Chevrolet Camaro.

Stará cihelna

Do Indianapolis se vejde okolo čtyř set tisíc diváků.

Povrch celého okruhu byl dříve vydlážděn 3,2 miliony cihel. Také proto se Indianapolis Motor Speedway často označuje jako „stará cihelna“. Od roku 1962 je po celé trati asfalt, symbolicky byla zachována alespoň cihlová startovní čára, kterou líbají vítězové.

Když vznikla uvnitř oválu trať pro závody formule 1 využívající hlavní rovinku a klopenou zatáčku, na cihlách se vozům při pevném startu protáčela kola a startovní rošt se musel o jednu řadu posunout dozadu.

Prokletá barva

Samotné Indy 500 bylo v letech 1950 až 1960 součástí kalendáře F1, aby přispělo k popularizaci nově vzniklého seriálu. Paradoxně se jezdci F1 závodu neúčastnili a piloti z Indy 500 zase nejezdili závody F1.

Až v 60. letech, kdy už Indy 500 nebylo součástí F1, stavěl Colin Chapman speciální vozy Lotus a roku 1965 s jedním z nich vyhrál Jim Clark. S tmavě zeleným vozem navíc prolomil prokletí zelené barvy, které na oválu panovalo od roku 1921. Tehdy se v zeleném voze zabil obhájce vítězství Gaston Chevrolet a týmy se pak této barvě vyhýbaly.

Rok po Clarkovi zvítězil Graham Hill, který jako jediný vyhrál všechny závody tzv. Velké trojky, kam se řadí také Velká cena Monaka a 24 hodin Le Mans.

Zvláštní rituály

Postupem času se vžily tradiční rituály. Jedním z nich je sklenice mléka pro vítěze. Původně se nejednalo o mléko, ale o podmáslí. Začal s tím Louis Meyer roku 1936, který ho byl z dětství zvyklý pít na žízeň. Později bylo podmáslí nahrazeno mlékem.

Jenže Emerson Fittipaldi si ho roku 1993 dovolil nahradit džusem vyrobeným z pomerančů ze svých brazilských plantáží. To mu Američané neodpustili. Brazilec si mléko dal až po skončení televizního přenosu a někteří fanoušci na něho bučeli i o patnáct let později, když řídil zaváděcí vůz.

Nové technologie

Indy přispělo i k inovacím v automobilovém průmyslu. První vítěz Ray Harroun využil zpětné zrcátko, zatímco ostatní vezli spolujezdce hlídajícího dění na trati. Objevily se tu i odlehčené materiály, různé varianty pohonu náprav, alternativní paliva, bezpečnostní pásy, kotoučové brzdy, různé přísady do směsí pneumatik či hořčíková kola.

Nejúspěšnější jezdci

Od roku 1960 dostává vítěz orchidejový věnec. Jako první si ho užíval Jim Rathmann. Dnes se trofej skládá z 33 slonovinových orchidejí a 33 šachovnicových vlaječek. Jezdci samozřejmě dostávají i speciální pohár.

Mezi nejúspěšnější piloty historie závodu patří trojice A. J. Foyt, Al Unser a Rick Mears, kteří vyhráli čtyřikrát. Nejúspěšnější stájí je s patnácti triumfy Penske Racing, mezi šasi vévodí s deseti vítězstvími Dallara a nejlepším motorem je díky 27 výhrám Offenhauser.

Letos se z výhry radoval Dan Wheldon a získal mimořádnou prémii za vítězství v jubilejním závodě.

Na závěr je ještě třeba připomenout, že v letech 1917-1918 a 1942-1945 se Indy 500 kvůli válkám nejelo. Vzhledem k tomu, že Američané mají výročí rádi, určitě budou chtít za pět let náležitě oslavit také stý závod. Nejspíš to opět spojí s nějakou tučnou prémií.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Velikáni let minulých (zleva): Joe Dawson zvítězil v roce 1912, Mario Andretti, vítěz z roku 1965 Jim Clark.  
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
V uplynulém desetiletí třikrát vyhrál Helio Castroneves.
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Momentky z letošního závodu: tradiční foto všech účastníků a první řada.
Klepněte pro větší obrázek
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Chevrolet Cruze 1,8
Rok výroby: 2011
Stav: 56 781 km
Cena: 152 000 Kč
Chevrolet Cruze 2
Rok výroby: 2011
Stav: 81 629 km
Cena: 165 000 Kč
Chevrolet Captiva 2
Rok výroby: 2007
Stav: 75 051 km
Cena: 217 000 Kč
Chevrolet Cruze 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 795 km
Cena: 190 000 Kč
Chevrolet Captiva 2,2
Rok výroby: 2012
Stav: 84 511 km
Cena: 267 000 Kč
Chevrolet Orlando 1,8
Rok výroby: 2011
Stav: 185 877 km
Cena: 196 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků