Lada Vesta na baterky nebyla pro značku prvotinou. Prodeje však byly tragické

Ač se ruská značka v minulosti snažila, svět elektromobilů pro ni nebyl dosud zrovna úspěšný.

Zatímco dnes celý automobilový průmysl jede na masivní vlně elektromobility, ruská automobilka AvtoVAZ loni zcela upřímně oznámila, že do masivní produkce elektrických aut se zatím pouštět nebude. Možná ale nepřekvapí, že právě i s Ladou se výrobce snažil v minulosti mezi elektromobily aspoň částečně vkročit.

Lada Niva Travel je už k mání i v Česku. Není drahá, technika off-roadu jí nechybí

Lada Niva Travel je už k mání i v Česku. Není drahá, technika off-roadu jí nechybí

S elektrickým pohonem se totiž u Lady experimentovalo již na přelomu 70. let a 80. let. Tehdejší kombík 2102 byl napěchován nikl-zinkovými bateriemi a dostal nové označení VAZ 2801 Electric. S nízkým dojezdem asi 100 km a dlouhým nabíjením ale zůstalo vyrobených zhruba 50 kusů ve službě automobilového závodu a další sloužily u poštovních úřadů.

Přesuňte se do roku 2011 a za vůbec první sériově vyráběné elektrické auto z Ruska je označována nová Lada Ellada, tedy elektro varianta modelu Kalina. Ani tady však nelze s výrobou celkem 100 kusů mluvit o rozmachu elektromobility v Rusku. Dojezd udával výrobce na 150 km, při testech se nicméně povedlo urazit na jedno nabití vzdálenost 207 km.

Nová Lada Niva přijede v roce 2024. Na platformě Francouzů, s moderním tvarem

Nová Lada Niva přijede v roce 2024. Na platformě Francouzů, s moderním tvarem

Bohužel, následný vývoj elektrické Lady pro veřejnost byste stěží označili za exponenciální, a to ani technikou, zájmem či vyrobenými kusy. Pouhých pět let zpátky představila Lada elektrickou variantu oblíbeného sedanu Vesta. Specifikaci Vesta EV byste od klasické spalovací varianty modelu nerozeznali, trendem futuristicky stylizovaných aut na baterky se tedy výrobce nevydal.

Přední kola Vesty EV poháněl elektromotor o výkonu 60 kW (82 koní), který vozu s bateriemi v motorovém prostoru a pod zadními sedadly nezajistil kdovíjakou dynamiku. Na stovku se elektrická Vesta dostala za 15,5 sekundy, maximálně pak dosáhla rychlosti 140 km/h.

TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lithium-iontové akumulátory měly kapacitu 25 kWh, což zajistilo sedanu udávaný dojezd 150 kilometrů, případně 170 kilometrů pouze v městském provozu. Zástrčku pro nabíjecí kabel umístila Lada klasicky pod původní víčko nádrže. O dnešním rychlonabíjení si nicméně mohla nechat jenom zdát. Na dobití do plna jste čekali 9 hodin.

Současný krok Lady neinvestovat do vývoje elektromobilů se tak může zdát jako pochopitelný, když nakonec ani Vesta EV nebyla žádný trhák. Vlastně si vedla mnohem hůř než její předchůdci. Poté, co se v roce 2017 prodalo jen 17 kusů, byla produkce hned následující rok nadobro zastavena.

Lada

Lada je značka ruského výrobce AvtoVAZ, dnes jediná. Vznikla v roce 1970 a byla velmi populární v celém sovětském bloku.

AvtoVAZ je od roku 2008 součástí skupiny Renault-Nissan-Lada a Lada je v Rusku stále nejoblíbenější značkou.

Lada Niva • Lada 4x4 • Lada Vesta Cross

TEST Volkswagen Golf GTD 2.0 TDI (147 kW) DSG: Palba z černé pistole

Volkswagen Golf GTD

Po testech Volkswagenů Golf GTE a GTI tady máme tu zřejmě nejméně sportovní variantu GTD. Ačkoliv to není sporťák, svůj smysl v nabídce rozhodně má.

14.  5.  2021 | Richard Herbich | 10 příspěvků
Řídili jsme nové Porsche Taycan Cross Turismo: Letí na silnici, dovádí v terénu!

Porsche Taycan Cross Turismo

Dostali jsme příležitost vyzkoušet nový přírůstek do elektrické rodiny Porsche Taycan. Je praktičtější a neztratí se ani mimo zpevněné cesty.

12.  5.  2021 | Stanislav Kolman | 5 příspěvků
TEST Subaru Forester 2.0ie-S ES Sport: Pozor, vezu rybičky!

Subaru Forester ES Sport

Subaru Forester se nyní prodává i ve verzi Sport. Nečekejte ale žádné turbohrátky, tohle je hraní si s barvičkami.

9.  5.  2021 | Vladimír Kadera | 2 příspěvky