Lada Niva se navzdory prvnímu výjezdu na silnice v roce 1977 vyrábí s minimálními úpravami dodnes. Zdroj: Wheelsage

Lada Niva se navzdory prvnímu výjezdu na silnice v roce 1977 vyrábí s minimálními úpravami dodnes. | Zdroj: Wheelsage

V České republice ji už kvůli emisním normám oficiálně nekoupíte, to ale nevylučuje nákup přes soukromé importéry, protože nová auta je odkud brát. Zdroj: Wheelsage

V České republice ji už kvůli emisním normám oficiálně nekoupíte, to ale nevylučuje nákup přes soukromé importéry, protože nová auta je odkud brát. | Zdroj: Wheelsage

V Rusku se Niva nadále vyrábí v reakci na silnou poptávku Zdroj: Wheelsage

V Rusku se Niva nadále vyrábí v reakci na silnou poptávku | Zdroj: Wheelsage

Samozřejmě se bavíme o „klasické“ verzi nikoliv moderním derivátu Travel. Zdroj: Lada

Samozřejmě se bavíme o „klasické“ verzi nikoliv moderním derivátu Travel. | Zdroj: Lada

Jen v červnu Lada na domácím trhu prodala 3 135 kusů. Zdroj: Wheelsage

Jen v červnu Lada na domácím trhu prodala 3 135 kusů. | Zdroj: Wheelsage

Generální ředitel AutoVAZ Maxim Sokolov potvrdil, že Niva se určitě dožije půl století, tedy roku 2027. Zdroj: Wheelsage

Generální ředitel AutoVAZ Maxim Sokolov potvrdil, že Niva se určitě dožije půl století, tedy roku 2027. | Zdroj: Wheelsage

Příští rok projde modernizací ve „východním“ stylu. Zdroj: Wheelsage

Příští rok projde modernizací ve „východním“ stylu. | Zdroj: Wheelsage

Auto samotné se téměř nezmění, protože největší novinkou bude moderní motor s vyšším výkonem a točivým momentem. Zdroj: Lada

Auto samotné se téměř nezmění, protože největší novinkou bude moderní motor s vyšším výkonem a točivým momentem. | Zdroj: Lada

S největší pravděpodobností dostane Niva čtyřválec o objemu 1.6 litru z Vesty. Zdroj: Wheelsage

S největší pravděpodobností dostane Niva čtyřválec o objemu 1.6 litru z Vesty. | Zdroj: Wheelsage

Na automatickou převodovku nebo jiné kapitalistické vymoženosti ale zapomeňte. Zdroj: Wheelsage

Na automatickou převodovku nebo jiné kapitalistické vymoženosti ale zapomeňte. | Zdroj: Wheelsage

Hovoří se dokonce ještě o sportovní verzi naladěné na 122 koní. Zdroj: Wheelsage

Hovoří se dokonce ještě o sportovní verzi naladěné na 122 koní. | Zdroj: Wheelsage

Tuto teorii podporuje informace, že daný motor bude mít v Nivě "jiné uspořádání". Zdroj: Lada

Tuto teorii podporuje informace, že daný motor bude mít v Nivě "jiné uspořádání". | Zdroj: Lada

Vesta má motor umístěný napříč s pohonem předních kol. Zdroj: Lada

Vesta má motor umístěný napříč s pohonem předních kol. | Zdroj: Lada

Ve srovnání se současnou sedmnáctistovkou by výkon Nivy poskočil z 81 na 104 koní s točivým momentem posíleným ze 129 na 148 N.m. Zdroj: Lada

Ve srovnání se současnou sedmnáctistovkou by výkon Nivy poskočil z 81 na 104 koní s točivým momentem posíleným ze 129 na 148 N.m. | Zdroj: Lada

Uvidíme, jak si AutoVAZ poradí s přetrvávajícími komplikacemi způsobenými válkou na Ukrajině, ale je fakt, že jednoduchá konstrukce Nivy mu hraje do karet. 

Uvidíme, jak si AutoVAZ poradí s přetrvávajícími komplikacemi způsobenými válkou na Ukrajině, ale je fakt, že jednoduchá konstrukce Nivy mu hraje do karet. 

V České republice ji už kvůli emisním normám oficiálně nekoupíte, to ale nevylučuje nákup přes soukromé importéry, protože nová auta je odkud brát. Zdroj: Wheelsage
V Rusku se Niva nadále vyrábí v reakci na silnou poptávku Zdroj: Wheelsage
Samozřejmě se bavíme o „klasické“ verzi nikoliv moderním derivátu Travel. Zdroj: Lada
Jen v červnu Lada na domácím trhu prodala 3 135 kusů. Zdroj: Wheelsage
15
Fotogalerie

Lada Niva je stále prodejním trhákem. Příští rok dostane nový motor a sportovní verzi!

Ačkoliv si zde Ladu Niva oficiálně už dlouhou dobu nekoupíte, jinde ve světě a zejména na domácím trhu se jí stále daří. Dokonce na tolik, že zcela jistě dožije roku 2027, kdy oslaví padesátiny.

Životní cyklus dnešních automobilů se v rámci jedné generace počítá na šest až osm let, a to včetně pravidelných faceliftů. Přesto na evropském trhu najdeme modely, jež se konvencím vymykají.

Dobrým příkladem je Lancia Y, jejíž třetí generace se vyrábí od roku 2011 s facelifty v letech 2015 a 2021. Ke štěstí stačí slušná cena a průběžné osvěžení díky speciálním edicím. Stejný rok narození má i třetí generace Fiatu Panda, který se ale příští rok dočká nástupce. Určitou archaičnost, zejména po designové stránce, vyčítá veřejnost i Seatu Ateca, jež se v první generaci vyrábí od roku 2016.

Člověk by je označil za ozvěny minulosti, ale ve skutečnosti jsou to mladíci ve srovnání s Ladou 4x4 (Niva). Pravda, auta východního bloku často patřila do muzea, a to teprve sjela z výrobní linky. Vždyť Lada 2105 se vyráběla až do roku 2012. Jenže Niva navzdory prvnímu výjezdu na silnice v roce 1977 se s minimálními změnami vyrábí dodnes. V České republice ji už kvůli emisním normám oficiálně nekoupíte, to ale nevylučuje nákup přes soukromé importéry, protože nová auta je odkud brát.

V Rusku se Niva nadále vyrábí v reakci na silnou poptávku. Jen v červnu Lada na domácím trhu prodala 3135 kusů. Samozřejmě se bavíme o „klasické“ verzi, nikoliv moderním derivátu Travel. Generální ředitel AutoVAZ Maxim Sokolov potvrdil, že Niva se dožije půl století, tedy roku 2027. Příští rok projde modernizací ve „východním“ stylu. Auto samotné se téměř nezmění, protože největší novinkou bude moderní motor s vyšším výkonem a točivým momentem.

S největší pravděpodobností dostane Niva čtyřválec o objemu 1,6 litru z Vesty. Tuto teorii podporuje informace, že daný motor bude mít v Nivě "jiné uspořádání". Vesta má motor umístěný napříč s pohonem předních kol. Ve srovnání se současnou sedmnáctistovkou by výkon Nivy poskočil z 81 na 104 koní s točivým momentem posíleným ze 129 na 148 N.m.

Na automatickou převodovku nebo jiné kapitalistické vymoženosti ale zapomeňte. Hovoří se dokonce ještě o sportovní verzi naladěné na 122 koní. Uvidíme, jak si AutoVAZ poradí s přetrvávajícími komplikacemi způsobenými válkou na Ukrajině, ale je fakt, že jednoduchá konstrukce Nivy mu hraje do karet. 

 

Lada

Lada je značka ruského výrobce AvtoVAZ, dnes jediná. Vznikla v roce 1970 a byla velmi populární v celém sovětském bloku.

AvtoVAZ je od roku 2008 součástí skupiny Renault-Nissan-Lada a Lada je v Rusku stále nejoblíbenější značkou.

Lada Niva • Lada 4x4 • Lada Vesta Cross

Doporučujeme

Články odjinud