Kapitoly článku:
Lada 2104
Právě verze kombi (2104) se nakonec ve výrobě udržela nejdéle. Od ostatních vozů této řady se pochopitelně nejvýznamněji lišila tvarováním zadní části karoserie. Zavazadlový prostor byl vysoký 850 mm a široký až 1 280 mm, jeho hloubka činila 1 000 mm, ale sklopením zadních sedadel bylo možno podlahu prodloužit na 1 510 mm. Přístup k prostoru pro zavazadla usnadňovala plynovými vzpěrami podpíraná, vzhůru výklopná stěna se sklem standardně opatřeným kromě vyhřívání také stěračem a ostřikovačem.
Praktický kombík Lada 2104
O pohon kombíku Lada 2104 se starala osvědčená „třináctistovka“ a tento prakticky střižený vůz s ní při pohotovostní hmotnosti 1 020 kg jezdil 130 km/h. Průměrná spotřeba při rychlosti 90 km/h měla činit 7,5 l/100 km. Délka karoserie se proti standardnímu sedanu zkrátila o 13 mm.
Lada 2107
Model 2107 byl v roce 1989 vlajkovou lodí v paletě vozů nabízených automobilkou VAZ. Od levnějších verzí se na první pohled lišil zvýšenou, chromovanou maskou chladiče, standardním použitím stěračů a ostřikovačů světlometů a specificky navrženými zadními světlomety. Za zmínku stojí také širší průběžný pryžový pás v náraznících. Uvnitř se Lada 2107 vyznačovala zejména jiným, čtyřramenným volantem, pozměněným přístrojovým štítem a opěradly předních sedadel s integrovanými hlavovými opěrkami.
Roli vlajkové lodi hrála Lada 2107 s chromovanou maskou a upraveným interiérem
Pod přední kapotou se nacházela „patnáctistovka“ s výkonem 55 kW odvozená ze staršího typu 2103. Vůz s pohotovostní hmotností 1 030 kg jezdil 150 km/h a při 90 km/h spotřeboval 7,9 l/100 km.
Lada 2108 Samara
Samara znamenala v druhé půli osmdesátých let pro VAZ totéž, co Favorit pro Škodovku, tedy razantní obrat v koncepci. Když už ne kvalitou zpracování, jízdními vlastnostmi či výbavou, alespoň svojí koncepcí se Samara blížila aktuálním trendům automobilek z vyspělého světa. Na vpředu napříč umístěný čtyřválec s hliníkovou hlavou a pětkrát uloženým klikovým hřídelem navazovala pětistupňová převodovka, samozřejmostí byl pohon předních kol.
Relativně moderně koncipovaná Lada 2108 Samara s pohonem předních kol
Přední kola Samary spočívala na spodních příčných ramenech a vzpěrách McPherson (doplněna byla zkrutným stabilizátorem), zatímco vzadu byla kliková náprava s vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou. Model Lada 2108 Samara byl dodáván s motorem o objemu 1 288 ccm a výkonu 47,5 kW při 5 500 ot./min. Třídveřový, 4 006 mm dlouhý vůz dosahoval při pohotovostní hmotnosti 945 kg rychlosti 150 km/h a průměrné spotřeby při 90 km/h jen 6,0 l/100 km.
Lada 2121 Niva
Dosud vyráběná Niva má zástupy svých příznivců na celém světě. S moderními lehkými off-roady samozřejmě nemůže soutěžit v hospodárnosti nebo komfortu, ovšem třeba její průchodnost terénem je stále obdivuhodná. Vždyť třeba pohotovostní hmotnost v roce 1989 prodávaného provedení činila docela zajímavých 1 150 kg. Třídveřová, čtyřmístná Niva tehdy byla 3 720 mm dlouhá, 1 680 mm široká a 1 640 mm vysoká a její užitečná hmotnost byla 400 kg.
Slavná Niva se vyrábí dodnes
O pohon se v roce 1989 staral čtyřválec s objemem 1 570 ccm a výkonem 56 kW při 5 400 ot./min. Niva s ním jezdila až 130 km/h při průměrné spotřebě 10,4 l/100 km při 90 km/h. Pohon všech kol měl redukční převodovku a uzávěru mezinápravového diferenciálu.
Lada je značka ruského výrobce AvtoVAZ, dnes jediná. Vznikla v roce 1970 a byla velmi populární v celém sovětském bloku.
AvtoVAZ je od roku 2008 součástí skupiny Renault-Nissan-Lada a Lada je v Rusku stále nejoblíbenější značkou.
Lada Niva • Lada 4x4 • Lada Vesta Cross