Lada: jaká auta v Československu prodával VAZ v roce 1989

V době pádu totality u nás sovětská automobilka VAZ nabízela celkem rozsáhlou škálu osobních vozů.
Seznam kapitol
  1. Katalog, Lada 2105, Lada 21053
  2. Lada 2104, Lada 2107, Lada 2108 Samara, Lada 2121 Niva

Prolistujme nyní barevný katalog formátu A4, který v roce 1989 vydal s. p. Mototechna. Jako autoři jsou pod ním podepsáni R. Knedlhans, J. Hudeček, J. Hoza a J. Šámal a vytiskl jej závod Mír.

Zobrazuje všechny modely vozů vyráběných sovětskou automobilkou VAZ, které na úplném sklonku komunistické totality u nás byly k dostání. Páteří nabídky samozřejmě zůstávaly vozy ortodoxní koncepce, jež po technické stránce stále vycházely z vozů VAZ 2101 alias Žiguli, od roku 1970 v licenci vyráběného modelu Fiat 124.

Připomeňme ještě, že výroba vozů této konstrukce byla ukončena teprve v roce 2012. V průběhu výroby byly pochopitelně i tyto vozy průběžně modernizovány.

Československo, 1976: jaké automobily prodávala Mototechna?

Československo, 1976: jaké automobily prodávala Mototechna?

„Sovětské osobní automobily LADA jsou u nás oblíbené od chvíle, kdy se k nám začaly dovážet. V průběhu let došlo k rozšíření nabídky typů a jejich postupné inovaci. Modelová paleta obsahuje všechny možné typy osobních automobilů, kombi i speciálních automobilů pro jízdu v terénu i na silnici.“ (úryvek z prospektu)
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Prospekt k vozům Lada, který Mototechna vydala v roce 1989
Test: Lada Niva – já sním o Vánocích…

Test: Lada Niva – já sním o Vánocích…

V nabídce tehdy byla samozřejmě dnes již legendární terénní Lada 2121 Niva, ale také relativně moderně řešený cestovní model Lada 2108 Samara s pohonem předních kol, jenž byl do výroby zařazen v roce 1984.

Klasické Lady jsou minulostí. Výroba modelu 2104 byla ukončena

Klasické Lady jsou minulostí. Výroba modelu 2104 byla ukončena

Lada 2105

Základem nabídky byl sedan 2105. V roce 1989 byly u něj standardní výbavou třeba světlomety s halogenovými žárovkami, zdokonalené větrání a vytápění, vyhřívání zadního okna, zevnitř nastavitelná vnější zpětná zrcátka na obou dveřích nebo stavitelné hlavové opěrky na předních sedadlech. Samozřejmostí byl i podtlakový posilovač brzdného účinku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Základní provedení Lada 2105

Lada 2105 byla 4 128 mm dlouhá, 1 620 mm široká a 1 446 mm vysoká. O její pohon se staral konvenční zážehový čtyřválec s objemem 1 294 ccm a výkonem 48 kW při 5 600 ot./min. Lada 2105 s ním při pohotovostní hmotnosti 995 kg jezdila až 145 km/h a při 90 km/h vykazovala spotřebu 7,5 l/100 km. Stejně jako ostatní vozy VAZ tankovala i Lada 2105 benzín Super s oktanovým číslem 96.

Lada 21053

Nejvýraznější odlišností modelu 21053 od výše popsaného základního typu 2105 bylo použití výkonnějšího motoru s objemem 1,5 l. V katalogu byly vyzdvihovány zejména zvýšená úroveň aktivní bezpečnosti díky výkonové rezervě či vhodnost Lady 21053 k jízdám na delší vzdálenosti nebo tažení obytného přívěsu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Lada 21053 se od nejlevnějšího provedení lišila hlavně použitím výkonnějšího motoru

Model 21053 byl oproti svému slabšímu sourozenci dále vybaven samonavíjecími bezpečnostními pásy vpředu a statickými pásy vzadu, vyjímatelnými rohožemi nebo upraveným věncem volantu. S motorem 1 452 ccm o výkonu 55 kW při 5 600 ot./min. tehdy jezdila Lada 21053 s pohotovostní hmotností 1 060 kg až 150 km/h a při rychlosti 90 km/h spotřebovala 7,4 l/100 km. Také tento model se musel spokojit s čtyřstupňovou převodovkou.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Katalog, Lada 2105, Lada 21053
  2. Lada 2104, Lada 2107, Lada 2108 Samara, Lada 2121 Niva
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků
TEST Honda PCX 125 vs. začátečník: Trapas hned na začátku!

Skútr Honda PCX 125

Skútr s motorem o objemu 125 kubických centimetrů můžete už pěkných pár let řídit pouze s řidičákem na auto. Je ale bezpečné vypustit „jednostopého eléva“ přímo do pražského provozu? To jsem se rozhodl vyzkoušet na vlastní kůži.

4.  8.  2018 | Jan Mička | 36 příspěvků