Kvalitu pohonných hmot testuje u čerpadel pojízdná laboratoř

Pokud při tankování paliva na stojanu objevíte samolepku s nápisem Pečeť kvality, měli byste mít jistotu, že si za své peníze odvezete v nádrži pohonné hmoty na odpovídající úrovni. Ne všechny pumpy se ale do programu Pečeť kvality přihlásily. Některé za požadovanou kvalitou pokulhávají, o čemž svědčí nedávné zjištění České obchodní inspekce (ČOI), kdy podíl nekvalitních paliv na českých čerpacích stanicích vzrostl z březnových 3,7 procent na hodnotu 4,4 % v dubnu.

Ať už je množství nevyhovujících vzorků způsobené špatným skladováním, neodbornou přepravou či skutečným „pančováním“, motoristovi vždycky hrozí nebezpečí poškození motoru jeho vozidla. Přinejmenším se nedostatky projeví zvýšením spotřeby a snížením výkonu. Kvůli tomu se situace na jednotlivých čerpadlech sleduje a jednou z možností kontroly je testování pomocí mobilní laboratoře. Provozuje ji společnost SGS Czech Republic, která je součástí mezinárodní SGS Group.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Pojízdná laboratoř je schopná přímo u pumpy v krátkém čase analyzovat kvalitu příslušného paliva. Pokud jsou hodnoty na odpovídající úrovni, získá stanice Pečeť kvality. V případě, že si někdo na konkrétní pumpu stěžuje, je výhodou mobilní laboratoře rychlost rozboru. Zákazníkovi tak můžeme ve velice krátkém čase sdělit, jestli výsledky analýzy odpovídají normě,“ řekl AutoRevue.cz při zábavně-naučné akci Chemie a paliva v areálu Vysoké školy chemicko-technologické v Praze 6 odborník na pohonné hmoty Václav Loula.

Pokud je některá stanice držitelem Pečeti kvality, ale kvalita benzinu nebo nafty se u ní zhorší, společnost SGS jí osvědčení zase odebere. ČOI má dokonce podle svých interních zákonů právo pumpu, která prodává nekvalitní pohonné látky, uzavřít. K rozborům používá firma dodávkový vůz Opel Movano, který je vybavený několika laboratorními analyzátory pro testování paliv.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Jezdíme po celé republice, denní průměr je dvě stě padesát kilometrů a při tom zvládneme zastávku u čtyř čerpacích stanic. Na analýzu stačí odebrat jen půl litru vzorku a do hodiny známe výsledek. Na to všechno stačí jeden člověk, který řídí auto a zároveň pracuje jako laborant,“ popsala AutoRevue.cz testovací mechanismus zástupce vedoucí laboratoře SGS Eva Galdová.

Nová Škoda Fabia je luxusnější. Už jsme ji řídili, bude to největší malé auto na trhu

Škoda Fabia IV 1.0 TSI DSG

Čtvrtá generace Škody Fabia je za rohem, představí se už v květnu, od léta si ji budete moci objednat v rámci předprodeje a s podzimem dorazí na showroomy a k prvním zákazníkům.

25.  2.  2021 | Jiří Baborský | 68 příspěvků
TEST Volkswagen Golf GTE 1.4 PHEV: Dobrý přítel bohatého pendlera

Volkswagen Golf GTE

Plug-in hybridní GTE je nejvýkonnější eko verzí Volkswagenu Golf. Slibuje úsporný provoz i vysoký výkon, jak ale funguje v podmínkách české zimy?

24.  2.  2021 | Richard Herbich | 26 příspěvků
TEST Kia e-Soul 64 kWh: Sladký život s volty a ampéry i v třeskutých mrazech?

Kia e-Soul 64 kWh

První generace Kie Soul se světu představila už v roce 2008 a pro značku představovala důležitý milník. V té době Kia nabízela vcelku fádně vypadající picanta, ria nebo cee’dy a funky krabička na čtyřech kolech byla konečně vozem, po které bylo možné toužit.

21.  2.  2021 | Richard Herbich | 42 příspěvků