Kvalitu pohonných hmot testuje u čerpadel pojízdná laboratoř

Pokud při tankování paliva na stojanu objevíte samolepku s nápisem Pečeť kvality, měli byste mít jistotu, že si za své peníze odvezete v nádrži pohonné hmoty na odpovídající úrovni. Ne všechny pumpy se ale do programu Pečeť kvality přihlásily. Některé za požadovanou kvalitou pokulhávají, o čemž svědčí nedávné zjištění České obchodní inspekce (ČOI), kdy podíl nekvalitních paliv na českých čerpacích stanicích vzrostl z březnových 3,7 procent na hodnotu 4,4 % v dubnu.

Ať už je množství nevyhovujících vzorků způsobené špatným skladováním, neodbornou přepravou či skutečným „pančováním“, motoristovi vždycky hrozí nebezpečí poškození motoru jeho vozidla. Přinejmenším se nedostatky projeví zvýšením spotřeby a snížením výkonu. Kvůli tomu se situace na jednotlivých čerpadlech sleduje a jednou z možností kontroly je testování pomocí mobilní laboratoře. Provozuje ji společnost SGS Czech Republic, která je součástí mezinárodní SGS Group.

pecetkvality_sgs.png DSC1653r.jpg

„Pojízdná laboratoř je schopná přímo u pumpy v krátkém čase analyzovat kvalitu příslušného paliva. Pokud jsou hodnoty na odpovídající úrovni, získá stanice Pečeť kvality. V případě, že si někdo na konkrétní pumpu stěžuje, je výhodou mobilní laboratoře rychlost rozboru. Zákazníkovi tak můžeme ve velice krátkém čase sdělit, jestli výsledky analýzy odpovídají normě,“ řekl AutoRevue.cz při zábavně-naučné akci Chemie a paliva v areálu Vysoké školy chemicko-technologické v Praze 6 odborník na pohonné hmoty Václav Loula.

Pokud je některá stanice držitelem Pečeti kvality, ale kvalita benzinu nebo nafty se u ní zhorší, společnost SGS jí osvědčení zase odebere. ČOI má dokonce podle svých interních zákonů právo pumpu, která prodává nekvalitní pohonné látky, uzavřít. K rozborům používá firma dodávkový vůz Opel Movano, který je vybavený několika laboratorními analyzátory pro testování paliv.

dobrapumpa-cz_foto03.jpg DSC1683r.jpg

„Jezdíme po celé republice, denní průměr je dvě stě padesát kilometrů a při tom zvládneme zastávku u čtyř čerpacích stanic. Na analýzu stačí odebrat jen půl litru vzorku a do hodiny známe výsledek. Na to všechno stačí jeden člověk, který řídí auto a zároveň pracuje jako laborant,“ popsala AutoRevue.cz testovací mechanismus zástupce vedoucí laboratoře SGS Eva Galdová.

Doporučujeme

Články odjinud