Kvalitu pohonných hmot testuje u čerpadel pojízdná laboratoř

Pokud při tankování paliva na stojanu objevíte samolepku s nápisem Pečeť kvality, měli byste mít jistotu, že si za své peníze odvezete v nádrži pohonné hmoty na odpovídající úrovni. Ne všechny pumpy se ale do programu Pečeť kvality přihlásily. Některé za požadovanou kvalitou pokulhávají, o čemž svědčí nedávné zjištění České obchodní inspekce (ČOI), kdy podíl nekvalitních paliv na českých čerpacích stanicích vzrostl z březnových 3,7 procent na hodnotu 4,4 % v dubnu.

Ať už je množství nevyhovujících vzorků způsobené špatným skladováním, neodbornou přepravou či skutečným „pančováním“, motoristovi vždycky hrozí nebezpečí poškození motoru jeho vozidla. Přinejmenším se nedostatky projeví zvýšením spotřeby a snížením výkonu. Kvůli tomu se situace na jednotlivých čerpadlech sleduje a jednou z možností kontroly je testování pomocí mobilní laboratoře. Provozuje ji společnost SGS Czech Republic, která je součástí mezinárodní SGS Group.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Pojízdná laboratoř je schopná přímo u pumpy v krátkém čase analyzovat kvalitu příslušného paliva. Pokud jsou hodnoty na odpovídající úrovni, získá stanice Pečeť kvality. V případě, že si někdo na konkrétní pumpu stěžuje, je výhodou mobilní laboratoře rychlost rozboru. Zákazníkovi tak můžeme ve velice krátkém čase sdělit, jestli výsledky analýzy odpovídají normě,“ řekl AutoRevue.cz při zábavně-naučné akci Chemie a paliva v areálu Vysoké školy chemicko-technologické v Praze 6 odborník na pohonné hmoty Václav Loula.

Pokud je některá stanice držitelem Pečeti kvality, ale kvalita benzinu nebo nafty se u ní zhorší, společnost SGS jí osvědčení zase odebere. ČOI má dokonce podle svých interních zákonů právo pumpu, která prodává nekvalitní pohonné látky, uzavřít. K rozborům používá firma dodávkový vůz Opel Movano, který je vybavený několika laboratorními analyzátory pro testování paliv.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Jezdíme po celé republice, denní průměr je dvě stě padesát kilometrů a při tom zvládneme zastávku u čtyř čerpacích stanic. Na analýzu stačí odebrat jen půl litru vzorku a do hodiny známe výsledek. Na to všechno stačí jeden člověk, který řídí auto a zároveň pracuje jako laborant,“ popsala AutoRevue.cz testovací mechanismus zástupce vedoucí laboratoře SGS Eva Galdová.

Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
TEST: Moto Guzzi Audace Carbon – Pořádná stylovka za půl milionu

Moto Guzzi Audace Carbon

Pokud jste rádi středem pozornosti, milujete bloumání krajinou bez určeného cíle a neplánujete tripy delší než 200 km, mohla by vás tahle fajnová Guzzi zajímat. Ohromuje svým charakterem a její motor vás nadchne stejně jako italský smysl pro detail.

28.  9.  2017 | Michal Žďárský | 11 příspěvků