Kvalifikaci na VC USA kraloval Michael Schumacher

Michael Schumacher na Ferrari si v kvalifikaci vybojoval nejvýhodnější pozici na startovním roštu nedělního závodu. Tomáši Engemu se nedařilo a skončil jedenadvacátý.
Kvalifikaci na VC USA kraloval Michael Schumacher
Sobotní kvalifikační trénink na velkou cenu Spojených států amerických provázelo pěkné slunečné počasí s teplotami přes 20 stupňů Celsia. Formule 1 se do Ameriky vrátila po několikaleté přestávce minulý rok, kdy se jela stejně jako letos v Indianapolis. Loni se z vítězství radoval Michael Schumacher s Ferrari, jehož zdejší triumf se ukázal být rozhodujícím krokem k získání titulu mistra světa roku 2000. Letos má již mistrovský titul v kapse, a přesto je to on, kdo je považován za největšího favorita na vítězství v závodě. Velkou motivaci má i Mika Hakkinen, který v USA slaví své 33. narozeniny a v posledních dvou závodech sezóny chce dokázat, že ještě nepatří do starého železa.

Kvalifikace začala tradičně ve 13 hodin místního času a počáteční minuty zpestřovaly především výkony jezdců Arrowsu a Minardi. První se na trať vydal Enrique Bernoldi, ale dříve než stačil absolvovat jediný měřený okruh zajel zpět do boxů. První výzvu pro ostatní jezdce tak stanovil až Alex Yoong s Minardi časem 1:16.016. Tuto výzvu přijal Jacques Villeneuve s BARem a časem 1:14.657 Yoonga hravě odsunul na druhé místo.

S Yoongovým časem si poradil i Jos Verstappen s druhým Arrowsem, který projel měřený okruh za 1:14.775 sekundy. Obvyklou minisoutež prvních dvaceti minut kvalifikace mezi týmy Arrows a Minardi zakončil Fernando Alonso výkonem 1:14.443 a dostal se tak na průběžnou první pozici i před Jacquese Villeneuva.

První kvalitnější výkon předvedl Jean Alesi s Jordanem, který zajel čas 1:13.564 a krátce po něm se na trať vydala i valná většina ostatních špičkových jezdců. Nejdříve se na provizorní pole-position dostal Juan Pablo Montoya díky času 1:12.697. Marně ho stíhal David Coulthard jenž za jeho výkonem zaostal o pouhých 46 tisícin sekundy. Montoyauv čas tak překonal až Mika Hakkinen s druhým McLarenem díky výkonu s hodnotou 1:12.518 sekundy.

Hakkinena se snažili překonat oba bratři Schumacherové, ale Michaelův čas nestačil na lepší než druhé a Ralfův na lepší než čtvrté místo. Ještě hůře dopadl Jarno Trulli, kterému v se posledních měsících v kvalifikacích velmi daří, když se časem 1:12.589 zařadil na páté místo. Překonání Hakkinenova optima tak zbylo na Rubense Barrichella, který okruh prolétl za 1:12.327 sekundy.

Tomáš Enge opět úspěšně unikal pozornosti televizních kamer a po třiceti minutách kvalifikace okupoval 21. pozici s časem o více než dvě sekundy horší než Barrichello.

Zlepšit se dokázal David Coulthard, který při své druhé jízdě zaznamenal čas 1:12.570 a posunul se na třetí příčku. Obdobně si vedl i Ralf Schumacher jehož výkon 1:12.292 znamenal posun až na první místo průběžného pořadí. Ralf se však na prvním místě dlouho neudržel, neboť byl záhy překonán svým bratrem Michaelem. Ten jako první stlačil čas pod minutu a dvanáct vteřin – na 1:11.947.

Pořadí na prvních osmi pozicích mělo 20 minut před koncem tréninku podobu 1. Michael Schumacher, 2. Ralf Schumacher, 3. Barrichello, 4. Montoya, 5. Hakkinen, 6. Coulthard, 7. Heidfeld a 8. Trulli.

Do tohoto pořadí promluvil patnáct minut před koncem Giancarlo Fisichella s Bennetonem časem 1:12.942, který znamenal osmé místo. Ve stejnou dobu absolvoval další měřený okruh Mika Hakkinen, jenž se s časem lepším o pouhé dvě tisíciny sekundy dostal na první místo. Pořadím v nejlepší osmičce zamíchali i Button s Trullim, kteří se krátce po sobě vystřídali na osmém místě.

K návratu na pole-position zavelel devět minut před koncem Michael Schumacher. A úspěšně, Hakkinenův čas překonal o celé dvě desetiny sekundy. Pořadí na prvních osmi místech bylo sedm minut před koncem 1. Michael Schumacher, 2. Hakkinen, 3. Ralf Schumacher, 4. Montoya, 5. Barrichello, 6. Coulthard, 7. Heidfeld a 8. Trulli.

V samotném závěru se z boxů tradičně vyhrnula většina jezdců, ale pořadím nejlepší osmičky zamíchal pouze Nick Heidfeld se Sauberem, který se dostal na dobré místo a Davida Coultharda odsunul až na místo sedmé. Michael Schumacher tedy prozatím potvrdil svou pozici favorita letošní americké grand prix. Jediným jezdcem, který mu dokázal vzdorovat, byl Mika Hakkinen, ale ani jeho veškerá snaha nestačila na lepší než druhé místo. Williamsům se dařilo lépe než v pátečních volných trénincích, ale místa v druhé řadě startovního roštu jistě neodpovídají jejich ambicím. Barrichello pátým místem nikterak neoslnil a David Coulthard svým sedmým místem potvrdil snad jen to, že v letošní sezóně ztratil i poslední zbytky motivace. Uznání naopak zaslouží stále se lepšící výkony Nicka Heidfelda, který se tentokrát probojoval až do nejlepší šestky.

Tomáš Enge neunikl pozornosti režiséra přímého přenosu až těsně před koncem kvalifikace, kdy po hodinách skončil v ochranné bariéře vedle trati. Náraz nebyl nikterak silný a Tomáš vystoupil bez problémů sám z vozu, ale kvalifikace tím pro něj skončila. S časem 1:14.185 se umístil na nepříliš lichotivém jednadvacátém, tedy předposledním místě. Věřme tomu, že se v nedělním závodě bude Tomášovi dařit lépe.

Zde jsou kompletní výsledky:

1. Michael Schumacher Ferrari 1:11.708
2. Mika Hakkinen McLaren-Mercedes 1:11.945
3. Ralf Schumacher BMW.WilliamsF1 1:11.986
4. Juan-Pablo Montoya BMW.WilliamsF1 1:12.252
5. Rubens Barrichello Ferrari 1:12.327
6. Nick Heidfeld Sauber-Petronas 1:12.434

7. David Coulthard McLaren-Mercedes 1:12.500
8. Jarno Trulli Jordan-Honda 1:12.605
9. Jean Alesi Jordan-Honda 1:12.607
10. Jenson Button Benetton-Renault 1:12.805
11. Kimi Raikkonen Sauber-Petronas 1:12.881
12. Giancarlo Fisichella Benetton-Renault 1:12.942
13. Olivier Panis BAR-Honda 1:13.122
14. Eddie Irvine Jaguar-Cosworth 1:13.189
15. Heinz-Harald Frentzen Prost-Acer 1:13.281
16. Pedro de la Rosa Jaguar-Cosworth 1:13.679
17. Fernando Alonso European Minardi 1:13.991
18. Jacques Villeneuve BAR-Honda 1:14.012
19 Enrique Bernoldi Arrows-Asiatech 1:14.129
20. Jos Verstappen Arrows-Asiatech 1:14.138
21. Tomáš Enge Prost-Acer 1:14.185
22. Alex Yoong European Minardi 1:15.247
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků