Kus závodní historie jde do dražby. K mání je nejrychlejší Porsche 962

Má téměř 900 koní a patří k neoblíbenějším Porsche 962 britské závodní legendy Dereka Bella. Aby ne, když jde o vůz, ve kterém vyhrál čtyřiadvacetihodinovku v Daytone. Teď může být vaše.

Porsche 962 vzniklo v roce 1984 jako náhrada modelu 956, který podle nového nařízení z počátku osmdesátých let nesplňoval pravidla amerického šampionátu IMSA GT. Podle přepracovaných bezpečnostních reglementů nesměly být řidičovy nohy před přední nápravou, a navíc místo dvou turbodmychadel bylo povoleno už jen jedno.

Projděte si skvosty muzea Porsche. Od Růžové svině po boxer s 1200 koni

Projděte si skvosty muzea Porsche. Od Růžové svině po boxer s 1200 koni

V Zuffenhausenu proto prodloužili šasi 956, místo dvou jednotek K27 nasadili pouze jedno turbodmychadlo KKK (Kühnle, Kopp und Kausch AG) K36 a výsledkem byl stroj, který je dosud považován za jedno z nejúspěšnějších Porsche všech dob. Typ 962 se vyráběl v letech 1984 až 1991, celkem jich vzniklo 91, přičemž 16 sloužilo továrním potřebám, zatímco 75 z nich bylo postaveno pro zákazníky.

V sérii World Sportscar Championship si tohle auto připsalo tituly v roce 1985 a 1986, v šampionátu IMSA dominovalo v letech 1985 až 1989 a na kontě má rovněž dvě vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce Le Mans z roku 1986 a 1987, pokaždé ve složení Derek Bell, Hans-Joachim Stuck a Al Holbert.

Porsche 911 s motorem V8? Porsche představuje svůj prototyp 965…

Porsche 911 s motorem V8? Porsche představuje svůj prototyp 965…

Proč píšeme právě o tomto okruhovém speciálu? Jak už jsme naznačili v úvodu, právě jedno z více než devadesáti vyrobených aut bude už příští měsíc k mání, a pokud si troufáte, klidně může být i vaše. Jde o vůz s výrobním číslem 962-108C-2, přičemž za volantem tohoto konkrétního kousku se v roce 1989 střídali Derek Bell, John Andretti a Bob Wolek, když s ním zvítězili ve vytrvalostním závodě 24 Hours of Daytona na Floridě.

O autě s číslem 108 se říká, že jde pravděpodobně o vůbec nejrychlejší Porsche 962, které kdy bylo vyrobeno. Jeho kariéra přitom nebyla nejšťastnější a odstartovala v roce 1985 velkou nehodou, po které bylo nutné vyměnit kokpit. Při této příležitosti byl přestavěn také podvozek s pevnějšími a lehčími voštinovými komponenty, nikoli však od Porsche ale bývalého inženýra Loly Jima Chapmana. Ještě lepší bylo, že se z plochého šestiválce podařilo vydolovat až 850 koní, tedy o 200 více, než měl původně dodaný tovární motor.

Porsche a jeho sedany: Panamera není první

Porsche a jeho sedany: Panamera není první

Porsche 962 s označením 108C-2 pokračovalo v závodění i po roce 1989, vyhrálo Palm Beach Grand Prix a předtím, než odešlo do důchodu, vyhrálo ve Spojených státech i Porsche Cup. V průběhu následujících let několikrát změnilo svého majitele, v roce 2005 se za volantem tohoto vozu opět posadil Derek Bell, aby ho předvedl návštěvníkům Festivalu rychlosti v Goodwoodu a teď je znovu na prodej.

Jeho původní závodní sponzorské barvy společností Miller a BF Goodrich možná nejsou tak slavné jako známější odstíny Rothmans či Martini, nicméně pořád jde o fantastický kus automobilové historie Porsche. Jeho vyvolávací cena v rámci aukce pořádané letos v Monterey v termínu od 23. do 25. srpna známá prozatím není, předpokládáme ale, že i s ohledem na výše zmíněné nepůjde o levnou záležitost.

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Range Rover Evoque P250: Stojí tvrdohlavý nezmar za skoro 2 miliony?

Range Rover Evoque P250

Range Rover si prostě nedá říct a i do městského crossoveru nabízí všemožnou výbavu do terénu. Je tolik kilogramů navíc opravdu potřeba? A poradí si s tím mild-hybridní pohon?

včera | Vladimír Kadera | 14 příspěvků
TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

18.  7.  2019 | Petr Schnagl | 11 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků