Kupujeme ojetinu: Mercedes-Benz třídy G je mezi horaly oblíben

Koupit si nový automobil je vždy finančně náročné. A když navíc toužíte po nefalšovaném terénním automobilu, budete muset sáhnout hodně hluboko do kapsy. Většinou se však nabízí ještě jedna možnost, koupit si automobil ojetý. Na co si dát při výběru pozor? To se dozvíte uvnitř článku.
Kupujeme ojetinu: Mercedes-Benz třídy G je mezi horaly oblíben

Mercedesy třídy G se k nám sice dovážejí téměř 11 let, ale díky základní ceně kolem dvou a půl milionu korun u nás mnoho zákazníků nenašly. Možná i proto, že se jedná o čistě pracovní automobil a své konkurenty převyšuje cenou hned několikanásobně. Dodáván je v rozličných karosářských verzích od kabria, dlouhé i krátké verze až ke skříňovému provedení popřípadě samostatnému podvozku.

V našich bazarech se nejvíce objevuje verze s krátkým, resp. dlouhým rozvorem. Ostatní typy příliš k vidění nejsou. Není obvyklý ani dovoz ojetých „géček“ ze zahraničí. Opět z důvodu vyšších cen. První Mercedes G vyjel z linky v roce 1979 a během doby se neustále vyvíjel do dnešní podoby. Od počátku se příliš nezměnila karoserie vyráběná firmou Puch. Puch dodává i rám, zbývající díly jsou přímou produkcí Mercedesu a finální produkt je vyráběn je v Grazu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Géčková řada je určena pro opravdové dobrodruhy a fajnšmekry.

„Géčko“ je, jak jsme již zmínili, typickým pracovním autem, a tak si ve strohém a přísně účelném interiéru ani neuvědomíte, že sedíte v Mercedesu. To vám připomene jen znak na volantu, kde se u modelu 463 ve standardu, nebo jako příplatková výbava skrývá airbag. U nás jsou nejobvyklejší modely 463 a 461. První z nich je vyráběn od roku 1991, druhý se začal dovážet o dva roky později.

Zároveň s nimi se karoserie zbavila velkého nedostatku v podobě nepříliš kvalitní antikorozní úpravy. Víc jak polovina majitelů starších G 460 uvádí značnou korozi. Oproti tomu se na novějších modelech objevuje jen v osmi procentech případů. Nejčastěji pak kolem zadních světel, víčka nádrže a prahů. Ušetřeny ale nezůstanou ani blatníky, zadní dveře a podlaha. Omezit se to dá kvalitní údržbou. I z tohoto důvodu je verze 463 vybavená systémem ABS a stálým pohonem všech kol nejvhodnější.
 
Trochu zklamání je životnost benzínových motorů. Zatímco předpoklady by se pohybovaly někdo kolem 200 až 300 tisíc kilometrů, je skutečnost dosti odlišná. V průměru se počet najetých kilometrů před generální opravou ustaluje na 100 000 kilometrech. A důvod? Pohonné jednotky pocházejí z osobních verzi Mercedes a tak jsou v o poznání těžším a neaerodynamickém „géčku“ mnohem více namáhány.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Přestože Mercedes třídy G na první pohled nehýří luxusem,
základní částka 2,5 milionu je dosti vysoká.

V osobních automobilech si svých 200 i více tisíc najedou zcela běžně. Není dobré motory příliš přetáčet jinak dochází k praskání hlav válců. U řady G platí jedno pravidlo. Pokud řidič jezdí asi 10 % pod nejvyšší rychlostí, odmění jej motor až o 50 % vyšší životností. Kupovat ojeté „gečko“ je o to těžší, že je téměř nevyhnutelné znát jízdní styl majitele. Proto je dobré se s ním projet na sedadle spolujezdce.

Ze zkušeností uživatelů také vyplývá, že se podobným zacházením, jak jsme výše uvedli, lze s jedním motorem najet i přes pět set tisíc kilometrů. Rekord drží majitel typu 300 GD s 546 000 kilometry. Během této doby ale třikrát vyměnil převodové ústrojí. Životnost převodovky, a je lhostejné zda manuální, či samočinné, je zhruba 150 000 km. Protikladně se jeví zkušenosti jiného majitele, tentokrát typu 350 GD Turbo. K první generální opravě byl nucen přistoupit již po 65 000 km a od té doby tak činí po každých dalších 50 000 kilometrů. Jasným příznakem opotřebení je neustále stoupající spotřeba oleje, která může dosáhnout v extrému až 1,5 litru na 1000 kilometrů.

Dieselové motory na rozdíl od benzinových pocházejí z dodávkových automobilů, a tak je jejich životnost vyšší. Ani ony však nejsou zcela bezproblémové. Mívají hlavní nedostatky při zimním startováním. Proto si pokud možno vybírejte dieselové motory v zimě a vyzkoušejte si jak startují a i to, zda majitel motor předem nezahřál. Špatné startování značí opotřebení motoru a je lepší se takovému automobilu vyhnout. Věřte, že náklady na případnou opravu nebudou malé. Důvodem špatného startování benzinových motorů bude s největší pravděpodobností porucha vstřikování paliva.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
I přes nepříliš vábný exteriér působí vnitřek vozu docela útulně.
Bohužel jen v nejluxusnějším provedení.

Dlouhodobá není ani životnost výfukového potrubí, jehož oprava je navíc i dosti nákladná. Vyskytující se nervózní škubání během jízda bude znamenat opotřebovaný brzdový kotouč. Pravděpodobně se vyskytne ještě před 30 000 ujetými kilometry, a to zvláště tam, kde se „géčko“ bude využívat v těžkých podmínkách. Pokud se tak stane, oprava se řádně prodraží, protože brzdový kotouč je přichycen napevno. Tuto zkušenost potvrzuje asi pětina dotázaných. U starších ročníku je možná i netěsnost předního skla. Naopak spíše vzácností je porucha tlumičů řízení. Na cestách vás může zastavit prasklá hlava válce, rozsypané ložisko kola nebo porucha vodní pumpy.

I přes některé nedostatky, které jsme zde zmínili, si Mercedes G drží značnou oblibu u zákazníků. Téměř 70 % z nich označuje zpracování a užitnou hodnotu za vynikající. A skutečnou „třešničkou na dortu“ je 95,2 % nynějších majitelů rozhodnutých opět pro třídu G. Skoro třetina ale touží po novém G 400 CDI s přeplňovaným vznětovým osmiválcovým motorem do V a výkonem 250 koní. Asi 5 % je rozhodnuto přesedlat na Mercedes ML, většinou typ 270 CDI. A jak se zdá, jediným konkurentem je Toyota Land Cruiser 100 TD za kterou by byli dnešní majitelé Mercedesů ochotni svá „gečka“ vyměnit.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Géčko užijí jak "doktoři z hor", tak "princové z Bruneje" :)

Protože se u nás řada G 460 příliš nevyskytuje, vyráběla se do roku 1991, nevěnovali jsme ji přílišnou pozornost snad z výjimkou karoserie, která je slabostí tohoto modelu. Více se setkáme s nástupnickou řadou G 463, která je komfortněji vybavena. Standardně je montován systém ABS a stálý je pohon všech kol. S ohledem na zdvihový objem motorů nejsou ani náklady na povinné ručení malé. Při nesprávném zacházení také nemůžete počítat s příliš vysokou životností. To platí i pro převodovky, které jsou podobně jako motory převzaty s osobních automobilů. Pro majitel je nespornou výhodou malá nabídka a i dobrá cena při následném prodeji.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků